Polijas lauksaimnieki atsāk robežpunkta ar Ukrainu blokādi

Ceturtdienas rītā atsākusies kravas transporta bloķēšana uz Polijas robežas ar Ukrainu pie Medikas robežkontroles punkta, ko šoreiz uzsākuši Polijas lauksaimnieki. 

Robežas bloķēšana uz Ukrainas–Polijas robežas notiek jau vairākus mēnešus – to novembra sākumā uzsāka poļu kravu pārvadātāji,  un robežas šķērsošana bija paralizēta līdz pat decembrim. 

Tad abu valstu amatpersonām izdevās daļēji panākt pamieru, un Ziemassvētkos šajā pašā kontrolpunktā kravas auto bloķēšanu pārtrauca. 

Robežkontroles punkts atsāka darbu normālos apstākļos, ik dienu laižot cauri ap 300 kravas automašīnu. Bet tagad poļi atgriežas pie bloķēšanas, draudot laist cauri robežai vien vienu vai pāris kravas auto stundā, kas nozīmē ļoti lēnu robežas šķērsošanu. 

Oficiālais iemesls – poļu lauksaimnieki prasa subsīdijas kukurūzai, atbalsta pasākumus zemniekiem kredītu likvidēšanā un nodokļu saglabāšanu līdzšinējā apmērā.

Polijas lauksaimniecības ministrs jau ir paudis, ka prasības izpildīs, taču zemnieki vēlas rakstisku apliecinājumu un neslēpj atbalstu arī poļu kravu pārvadātājiem, kas uzsāka plašos protestus. 

"Jums ir mūs jāsaprot – mēs rūpējamies par mūsu iekšējo tirgu. Mēs šeit maksājam nodokļus, mēs šos ceļus veidojam un remontējam, bet jūsu pārvadātāji tikai ekspluatē. Humānā palīdzība, pārtikas produkti – mēs to saprotam, tādas kravas laižam cauri," ukraiņu žurnālistiem skaidroja kāds uz robežas sastaptais poļu lauksaimnieks.

Arī autobusiem un pasažieru automašīnām neliegs šķērsot robežu. Blokāde attiecas tikai uz kravas automašīnām, neskaitot humāno palīdzību. 

Ceturtdienas rītā, kad blokāde atsākās, iebraukšanu Ukrainā gaidīja ap 800 kravas auto.

Viņiem nav arī, kur tuvumā mainīt maršrutu, jo arī pārējos robežkontroles punktos turpinās ierobežojumi, kurus poļi ieviesuši kopš novembra, kad kravu pārvadātāji sāka savus lielos protestus. 

Viņi iebilst pret atvieglojumiem ukraiņu pārvadātājiem, kas ieviesti, sākoties Krievijas pilna apmēra iebrukumam Ukrainā.

Apgrūtināta robežšķērsošana noteikti ietekmē uzņēmumus abās pusēs – ne tikai ukraiņus, bet arī poļus, kas arī Ukrainā piegādā daudzas preces. 

Taču naudas izteiksmē zināmas vien pašu ukraiņu aplēses, cik ir izmaksājusi poļu kravu pārvadātāju organizētā blokāde kopš novembra sākuma, un zaudējumi ir milzīgi – kopumā 400 miljonu ASV dolāru (365 miljonu eiro) vērtībā.

Zaudējumi nav saistīti tikai ar to, ka nu ilgāk ar pārvadājumiem jāgaida uz robežas. Iestrēgstot robežpunktos, daudzas kravas var arī sabojāties. 

Piemēram, decembra beigās ukraiņu mediji vēstīja, ka Jahodinas–Dorohuskas robežkontroles punktā atsevišķiem kravu pārvadātājiem nācies gaidīt pat vairāk nekā mēnesi.

Novembrī, kad sākās autopārvadātāju protesti, ukraiņi gaidīja, kad Polijā apstiprinās jauno valdību un tā varētu atrisināt samilzušo konfliktu. Pēc Donalda Tuska valdības apstiprināšanas arī decembrī notika vairākas tikšanās, pēc kurām bija lielas cerības, ka līdz Ziemassvētkiem izdosies pārtraukt blokādi. 

Daļēji tas arī izdevās. Taču tagad blokādei ir jauns papildinājums. Polijas premjers Donalds Tusks gan trešdien solījis pārliecināt autopārvadātājus izbeigt blokādi, vienlaikus arī solot darīt visu, lai aizsargātu Polijas autopārvadātājus nevienlīdzīgajā konkurencē ar Ukrainas pārvadātājiem.

KONTEKSTS:

Jau kopš 6. novembra turpinās poļu autopārvadātāju organizētā kravu transporta blokāde uz robežas ar Ukrainu, kā rezultātā izveidojušās milzīgas rindas abās pusēs robežai gan Ukrainas pusē, gan arī Polijā.

Polijas kravu pārvadātāji šādā veidā protestē pret, viņuprāt, negodīgo Ukrainas uzņēmumu konkurenci.  

Poļu uzņēmēji vēsta, ka kaimiņvalsts transporta uzņēmumiem ir daudz zemākas izmaksas, tajā skaitā atalgojums. Diskriminējoša esot arī elektronisko rindu sistēma Ukrainā, jo poļu pārvadātājiem jāgaida daudz ilgāk, pat ja reiss notiek bez kravas. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti