Novembrī ar IPO publisko piedāvājumu biržā startēs arī uzņēmums "Kalve Coffe", un biržā nākotnē gatavojas startēt arī lielie valsts un pašvaldību uzņēmumi.
Uzņēmums "Eleving Group" dibināts pirms 12 gadiem un šobrīd 16 valstīs piedāvā transportlīdzekļu un patēriņa finansēšanas pakalpojumus. Uzņēmuma korporatīvo attiecību direktors Artūrs Čakars stāsta, ka uzņēmums jau 10 gadus emitē obligācijas jeb parāda vērtspapīrus ne tikai Rīgas, bet arī Frankfurtes biržā, tāpēc iegūta investoru uzticība, uzņēmums arī saglabā stabilu izaugsmi un rentabilitāti.
"Būt biržā – tā, pirmkārt, ir iespēja piesaistīt nepieciešamos līdzekļus, lai kāpinātu uzņēmuma izaugsmes tempus, tā ir iespēja diversificēt finansējuma piesaistes struktūru, veidot attiecības ar lielu skaitu vietējo un starptautisko investoru, tāpat celt uzņēmumu reputāciju un arī līdzdarboties kapitāla tirgus kopējās izaugsmes veicināšanā," stāsta Čakars. "Vidējā termiņā mēs esam apņēmušies ar piesaistīto līdzekļu palīdzību teju dubultot grupas biznesu nākamo trīs gadu laikā, ieviešot jaunus produktus, apgūstot jaunus tirgus un nostiprinot pozīcijas esošajos. Tikmēr īstermiņā piesaistītie līdzekļi jau tiek izmantoti, atmaksājot dārgākās parādsaistības, kas palīdzēs ietaupīt aptuveni divus miljonus eiro."
Biržas "Nasdaq Riga" valdes priekšsēdētāja Liene Dubava stāsta, ka uzņēmumi Latvijā, lai palielinātu uzņēmuma pamatkapitālu, retāk izmanto akciju pārdošanu biržā, kad investors kļūst par uzņēmuma līdzīpašnieku. Populārāks veids ir parāda vērtspapīri jeb obligācijas, ko var salīdzināt ar bankas kredītu – pēc noteikta termiņa, 5 vai 10 gadiem, uzņēmums atdod aizdoto naudu investoram.
"Latvijā ir piesaistīti līdz šim gandrīz 500 miljoni eiro tieši caur obligāciju emisijām, kas ir gandrīz divas reizes vairāk nekā pagājušajā gadā. Līdz gada beigām gaidām vēl vairākus uzņēmumus ar tieši obligāciju emisijām. Investoriem nebūs iemesla žēloties, ka nav bijis, kur ieguldīt," norāda Dubava.
Sākotnējam publiskajam akciju piedāvājumam biržā novembrī gatavojas arī kafijas grauzdēšanas uzņēmums "Kalve Coffee". Tā līdzdibinātājs un valdes priekšsēdētājs Gatis Zēmanis stāsta, ka augstākās kvalitātes kafijas niša ir augošs tirgus visā pasaulē, kas tuvākajos gados varētu augt par 15–20% gadā.
"Mēs ejam to ceļu, ka mēs pārdodam akcijas, nevis obligācijas. Mūsu priekšgājēji, protams, ir "Madara Cosmetics", kas ir ļoti veiksmīgi startējusi un arī "Virši A".
Ja runājam par ceļu līdz biržai, tad, protams, tas prasa ļoti daudz darba – ir jāpārstrukturē uzņēmums uz akciju sabiedrību, jāveic risku izvērtējums un tā tālāk, jāsagatavo ļoti daudz materiālu par pašu uzņēmumu, tas arī tāds finanšu ietilpīgs pasākums. Bet, pirmkārt, mēs vēlamies atvērt papildus savas kafejnīcas, veikalus, sešās vietās ne tikai Latvijā, bet arī Igaunijā un Lietuvā. Daļu no finansējuma mēs plānojam investēt ražotnes efektivizēšanā un modernizēšanā, lai visus procesus padarītu vēl efektīvākus, kā arī ir vairākas idejas, kā mēs varam uzlabot e-komerciju."
Biržas "Nasdaq Riga" valdes priekšsēdētāja Liene Dubava vērtē, ka investoru interese par biržu palielināsies, kad biržā ienāks lieli un spēcīgi valsts un pašvaldības uzņēmumi.
"Nākamajā gadā "Rīgas ūdens" mēģinās realizēt savu pirmo obligāciju emisiju. Nākamā gadā arī mums ir vismaz divi trīs privātā sektora uzņēmumi, kas varētu būt ļoti interesanti investoriem, labi pazīstami uzņēmumi, kas arī noteikti šo tirgu vēl vairāk varētu uzsildīt. Protams, tas lielais nezināmais par valsts uzņēmumiem. "Air Baltic" ir minēts kā potenciāli pirmais. Vai tas izdosies? To mēs arī visi gaidām un vērojam."
No oktobra uzņēmumiem, kas vēlas iet uz biržu ar akcijām vai obligācijām, pieejama arī atbalsta programma, kas ļaus daļu no izdevumiem ieiešanai biržā kompensēt.