Elektrības sadales sistēmas operatoriem līdz 2026. gada beigām jānodrošina viedā uzskaite

Elektroenerģijas visiem sadales sistēmas operatoriem līdz 2026. gada beigām būs jānodrošina viedā uzskaite, paredz valdības otrdien atbalstītie grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā. To mērķis ir stiprināt lietotāju tiesības un paplašināt viņu iespējas elektroenerģijas tirgū, samazināt elektroenerģijas sadales sistēmas operatoru sistēmas izmaksas nākotnē, kā arī samazināt operatoru administratīvo slogu, informēja Klimata un enerģētikas ministrijā (KEM).

Likumprojekta grozījumi iesniegti tālākai izskatīšanai un pieņemšanai Saeimā.

Izmaiņas likumprojektā paredz elektroenerģijas visiem sadales sistēmas operatoriem līdz 2026. gada beigām nodrošināt viedo uzskaiti. Viedie skaitītāji atvieglo mājsaimniecības lietotāja ikdienu un sniedz vairumu priekšrocību, norādīja KEM.

Uzstādot viedos skaitītājus, tie spēj ne vien uzskaitīt precīzi lietotāja patērēto elektrību attālināti, reālā laikā, bet arī nosūtīt šos datus automātiski operatoram. Lietotājiem, kuriem ir viedais skaitītājs, skaitītāja rādījumi pašam nav ne jānolasa, ne jāiesniedz savam tirgotājam vai sistēmas operatoram. Lietotājiem viedās uzskaites gadījumā ir iespēja arī izmantot tirgotāja piedāvātos pakalpojumus, piemēram, saņemt elektroenerģiju par biržas cenu.

Tāpat viedā uzskaite nodrošina iespēju lietotājiem izmantot neto norēķinu sistēmu un/vai kopā ar citiem dalībniekiem (piemēram, daudzīvokļu nama īpašniekiem) veidot energokopienu, lai pārdotu kopīgi saražoto elektroenerģiju.

Latvijā kopumā darbojas 10 sadales sistēmas operatoru, no tiem lielākais ir AS "Sadales tīkls", kurš jau ir pabeidzis viedo skaitītāju ieviešanas programmu visā Latvijā, norādīja KEM.

Elektroenerģijas cenu salīdzināšanas rīku veidos un uzturēs AS "Sadales tīkls", bet uzraudzīs Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK). Lai arī šobrīd jau Latvijā pastāv vairākas elektroenerģijas cenu salīdzināšanas vietnes, tomēr likumdošanā šādu cenu salīdzināšanas rīku minimālās prasības nav noteiktas. Pateicoties šādam rīkam, galalietotāji varēs vienkopus aplūkot informāciju par visiem elektroenerģijas tirgotāju piedāvājumiem, kā arī salīdzināt izmaksas par elektroenerģiju līdzīga profila objektos.

Līdz šim likums paredzēja, ka uzkrātuves, izpildot noteiktus kritērijus, var uzstādīt pārvades sistēmas operators, bet ne sadales sistēmas operators. Līdz ar šī likumprojekta izmaiņām sadales sistēmas operatoram būs tiesības pie sistēmas pieslēgt elektroenerģijas uzkrātuvi. Elektroenerģijas uzkrātuvju izvietošana sadales sistēmā veicinās esošās sistēmas efektīvāku izmantošanu, tostarp iespēju samazināt sistēmā elektroenerģijas zudumus, kas atstāj pozitīvu ietekmi uz tarifu.

Līdz ar grozījumiem tiek būtiski pārskatīts tiešo līniju regulējums. Tiešā līnija nodrošina elektroenerģijas piegādi objektiem, ko nevar pieslēgt esošajai elektroenerģijas sistēmai. Tiešo elektrolīniju var būvēt starp izolētu ražotāju un izolētu lietotāju, ja tie viens no otra atrodas ne tālāk kā 1km attālumā (pilsētā) vai ne tālāk kā 5 km attālumā (ārpus pilsētas). Galalietotājs šajā situācijā nedrīkst būt starpnieks, proti, nepārdod elektroenerģiju tālāk kādai personai. Ražotājam un lietotājam ir savstarpēji jāvienojas gan par uzskaiti, gan ikmēneša norēķiniem. Izbūves ieceres gadījumā no operatora ir jāsaņem apliecinājums, ka tiešās līnijas ierīkošana neietekmē elektroenerģijas sistēmas drošu darbību vai tehnisko attīstību. Atļauju tiešās līnijas ierīkošanai izsniedz Būvniecības valsts kontroles birojs (BVKB).

Visiem lietotājiem ir tiesības noslēgt elektroenerģijas pirkuma līgumu, tai skaitā atjaunīgo energoresursu elektroenerģijas pirkuma līgumu, ar elektroenerģijas ražotāju. Ar elektroenerģijas ražotāju sarakstu var iepazīties SPRK reģistrā.

Elektroenerģijas lietotāji jeb patērētāji, pieprasot tehniskās prasības pieslēguma izveidei pie pārvades sistēmas, rezervē konkrētu jaudas apmēru, taču šī brīža regulējums neparedz veikt maksu par jaudas rezervāciju, pretstatot ražotājiem. Īsā laika periodā iespējams rezervēt ievērojamu pārvades sistēmas jaudas apjomu, bet faktiskā pieslēguma ierīkošana nenotiek.

KEM skaidroja, ka situācijā, kur novērojama interese jaudu rezervēšanai, efektīvi jāizšķir tie patērētāji, kuri ir gatavi un spējīgi īstenot pieslēguma izbūvi pie pārvades, no tiem, kuri jaudas rezervē nepārdomāti vai bez konkrēta mērķa. Piemērojot jaudas rezervēšanas maksu lietotājiem (patērētājiem), tiks novērstas situācijas, kurās elektroenerģijas lietotāji ilgstoši rezervē tīkla jaudas, neveicot nekādas faktiskās darbības pieslēguma izbūvei, kamēr vienlaikus citi lietotāji nevar īstenot savu pieslēguma izbūvi pie pārvades sistēmas.

Tamdēļ likuma grozījumi paredz pārvades sistēmas lietotājiem veikt drošības naudas iemaksu jaudas rezervācijai, nodrošinot jaunu lietotāju (patērētāju) piekļuvi pie pārvades tīkla.

Vienlaikus, regulējums paredz no pārvades sistēmas jaudas rezervācijas maksas atbrīvot sadales sistēmas operatorus, kas attiecībā pret pārvades sistēmas operatoru arī ir lietotājs. Drošības maksas aprēķina kārtību noteiks SPRK, veicot atbilstošus grozījumus Sistēmas pieslēguma noteikumos elektroenerģijas pārvades sistēmai pēc tam, kad likumprojektu apstiprinās Saeima.

Sadales sistēmas operators un pārvades sistēmas operators 10 gadu attīstības plānus turpmāk SPRK iesniegs reizi divos gados (līdz šim reizi gadā). SPRK reizi gadā tīmekļvietnē ir pienākums publicēt elektroenerģijas tirgus analīzi. Likumprojekta grozījumos ir ietverta arī "mājsaimniecības lietotāja" definīcija, kas turpmāk ļaus sadales sistēmas operatoram vienkāršāk identificēt mājsaimniecības lietotāju pieslēgumus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti