Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2023. gada novembrī, salīdzinot ar 2022. gada novembri, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,0 procentpunkts), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,5 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,5 procentpunkti), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-1,8 procentpunkti) un ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,7 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 3,7%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+8,9%) un konditorejas izstrādājumiem (+3,1%). Dārgāka bija cūkgaļa (+10%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+4,8%), gaļas izstrādājumi (+6,3%). Cenas pieauga kafijai (+12,1%), svaigiem augļiem (+12%), svaigiem dārzeņiem (+7,8%), augļu un dārzeņu sulām (+19,3%), saldējumam (+14,9%), olīveļļai (+31%), saldumiem (+14,9%), atspirdzinošajiem dzērieniem (+12,5%), žāvētiem, citādi konservētiem vai apstrādātiem dārzeņiem (+13,2%), kartupeļiem (+8,7%), šokolādei (+5,2%), olām (+5,2%). Savukārt cenu kritums bija pienam (-17,4%), piena produktiem (-11,3%), sviestam (-16,7%), sieram un biezpienam (-3,9%), mājputnu gaļai (-5%), augu eļļai (-10,8%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 7,5%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 8,1%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 6,5%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 9,1%. Gada laikā būtiskākais cenu kritums bija siltumenerģijai (-19,3%). Cenas samazinājās cietajam kurināmajam (-26,5%), dabasgāzei (-27,7%), elektroenerģijai (-6,4%), kanalizācijas pakalpojumiem (-8,9%). Savukārt sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+6,2%), mājokļa īres maksa (+9,1%), atkritumu savākšana (+13,6%). Dārgāki bija mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 8%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, zobārstniecības pakalpojumi un medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 5,1%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kritums par 12%. Dīzeļdegviela palika lētāka par 14,1%, benzīns – par 8%, bet auto gāze – par 15,9%. Gada laikā cenu kritums bija arī lietotām automašīnām. Savukārt cenas pieauga pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, citiem pakalpojumiem personiskajiem transportlīdzekļiem un pasažieru aviopārvadājumiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 4,8%, sadārdzinoties barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, laikrakstiem un žurnāliem. Lētāki bija personālie datori un kompleksie atpūtas pakalpojumi.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas pieauga par 7%, ko visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāki bija frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija apģērbiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, ēdnīcu pakalpojumiem, pirmsskolas izglītībai, apaviem.
2023. gada novembrī, salīdzinot ar 2023. gada oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis saglabājās nemainīgs.
Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,3 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,2 procentpunkti), kā arī pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,3 procentpunkti) un dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,2 procentpunkti).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu bija svaigiem dārzeņiem (+15,5%) un svaigiem augļiem (+2,6%). Akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga kafijai (+2,2%), maizei (+1,2%) (galvenokārt baltmaizei), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1%), pienam (+2%) un saldējumam (+2,1%). Savukārt akciju ietekmē lētāki bija piena produkti (-3,5%), konditorejas izstrādājumi (-2%), makaronu izstrādājumi (-3,4%) un šokolāde (-1,5%). Cenas samazinājās kartupeļiem (-3,7%), sieram un biezpienam (-0,9%), un cūkgaļai (-0,8%).
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,6%. Būtiskākais cenu kritums grupā mēneša laikā bija siltumenerģijai (-3,2%) un elektroenerģijai (-1,8%). Cenas samazinājās arī dabasgāzei, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem, cietajam kurināmajam un mājokļa īrei.
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki par 1,6%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kritums par 3,5%. Dīzeļdegviela palika lētāka par 3,6%, benzīns – par 3,8%, bet auto gāze – par 0,9%. Cenas samazinājās arī lietotām automašīnām. Savukārt sadārdzinājās pasažieru aviopārvadājumi un rezerves daļas un piederumi personiskajiem transportlīdzekļiem.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 4,5%. Galvenokārt noslēdzoties akcijām, dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi. Kāpa uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums bija kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, viesnīcu pakalpojumiem, apaviem, alum un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Savukārt cenu pieaugums bija vīnam, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, farmaceitiskajiem produktiem, barībai lolojumdzīvniekiem un apģērbiem.
Cenu pārmaiņas patēriņa grupās (procentos)
Grupas |
Cenu pārmaiņas 2023. gada novembrī, salīdzinot ar: |
||
2022. g. novembri |
2022. g. |
2023. g. |
|
Kopā |
1.0 |
1.4 |
0.0 |
pārtika |
3.7 |
2.7 |
1.0 |
alkohols, tabaka |
7.5 |
7.7 |
0.2 |
apģērbs, apavi |
3.4 |
5.7 |
-0.1 |
mājoklis |
-9.1 |
-9.5 |
-1.6 |
mājokļa iekārta |
5.5 |
6.2 |
1.4 |
veselība |
8.0 |
7.4 |
0.5 |
transports |
-5.1 |
0.7 |
-1.6 |
sakari |
1.9 |
0.2 |
-0.2 |
atpūta, kultūra |
4.8 |
3.9 |
-0.4 |
izglītība |
7.9 |
7.9 |
0.5 |
restorāni, viesnīcas |
7.0 |
6.6 |
-0.7 |
dažādas preces un pakalpojumi |
7.0 |
9.0 |
4.5 |
Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2023. gada novembrī bija par 43,2% augstākas. Precēm cenas pieauga par 44%, bet pakalpojumiem – par 38,9%.
KONTEKSTS:
2022. gadā Latvijā vairākus mēnešus patēriņa cenu kāpums gada griezumā svārstījās ap 20% atzīmi, pārsniedzot "trekno gadu" inflācijas pīķi. Bet jau no 2023. gada pavasara patēriņa cenu kāpums sāka sabremzēties, oktobrī sarūkot līdz 2,1% un mēneša griezumā uzrādot 0,4% deflāciju.