Kur un kā drīkst reklamēt alkoholu?
Saskaņā ar spēkā esošajiem likumiem pašlaik elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos drīkst reklamēt alu un vīnu; atļauts arī televeikals, bet pārējos alkoholiskos dzērienus radio un televīzijā reklamēt nedrīkst.
Alkoholu drīkst reklamēt arī žurnālos un laikrakstos, bet ne uz ārējām lapām vai vākiem; tāpat aizliegta arī alkohola cildināšana vides reklāmās – stendos, izkārtnēs, gaismas reklāmās.
Dažādi ierobežojumi noteikti arī alkohola reklāmas saturam, piemēram, tajos nedrīkst paust uzskatus, ka alkoholiskajiem dzērieniem piemīt stimulējoša vai nomierinoša ietekme vai ka tie palīdz atrisināt personiskas problēmas; nedrīkst arī attēlot cilvēkus lietojam grādīgos dzērienus. Alkoholu iespējams ne vien tirgot, bet arī reklamēt interneta vidē; tiesa, tas nenozīmē, ka tur nepastāv nekādi limiti, jo lielajām sociālajām platformām var būt sava politika attieksmē pret alkohola reklāmu, tā var būt ierobežota vai aizliegta.
Alkohola reklāmu internetā aizliegt nav paredzēts
Alkohola reklāmu internetā pavisam aizliegt nav paredzēts, kaut gan savulaik Veselības ministrijai bija šāda apņemšanās. Ja tiks pieņemti un spēkā stāsies pašlaik Saeimā esošie Veselības ministrijas piedāvātie grozījumi, tie aizliegs alkohola cenu un atlaižu reklāmu. Šis aizliegums attieksies uz preses izdevumiem un citiem drukātajiem reklāmas izdevumiem, publikācijām patērētājiem – tātad atlaides nedrīkstēs reklamēt veikalu avīzītēs; ierobežojumi attieksies arī uz kinoteātriem, interneta vietnēm, kā arī tiešsaistē esošajām reklāmām un lietotnēm.
Tāpat tiks aizliegta alkoholisko dzērienu cenu vai atlaižu reklāma, izmantojot pasta (arī e-pasta) pakalpojumus, kā arī citās vietās ārpus alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietām, izņemot alkoholisko dzērienu ražošanas vietas vai ražotāja struktūrvienības.
Kādi ir plānotie mārketinga ierobežojumi?
Ar likuma grozījumiem paredzēts aizliegt dažādus alkohola iegādi veicinošus pasākumus, kas tieši vai netieši pamudina iegādāties vai pirkt vairāk.
Veselības ministrijas Sabiedrības veselības departamenta direktore Jana Feldmane skaidroja: "Tas nozīmē, ka šobrīd ir, piemēram, akcija – viena alkohola pudele maksā tik, bet, piemēram, pērkot trīs pudeles, tā viena pudele maksātu lētāk. Tādējādi cilvēks tiek motivēts vienas pudeles vietā nopirkt četras. Un droši vien tad tās arī tiek izlietotas. Vai, piemēram, ja iegādājas vienu alkohola pudeli, kā dāvana tiek piedāvāta cita alkohola pudele. Tāpat, piemēram, ir dažādas akcijas jubilāriem vai lojalitātes karšu īpašniekiem tiek piedāvāts ar atlaidi iegādāties alkoholu. Šāda veida mārketinga akcijas, kas mudina pirkt vairāk, ar šiem grozījumiem ir plānots aizliegt."
Aizliegt paredzēts arī degustācijas, bet tikai tad, ja tās nenotiek veikalos. Veikalos degustācijas joprojām būs atļautas.
Ko par plānotajiem ierobežojumiem saka reklāmas nozares pārstāvji?
Latvijas Reklāmas asociācijas pārstāve Baiba Liepiņa norādīja, ka nozare pat esot bijusi gatava kam vairāk nekā tikai cenu un atlaižu reklāmas aizliegumam, kuru viņa uzskata par nenozīmīgu izmaiņu.
"Ja paliek grozījumi tādi, ka alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma tiek aizliegta visos kanālos, visos medijos, bet paliek veikalos, tad mūsu ieskatā mērķis, ko grib sasniegt Veselības ministrija, patēriņa samazinājums, netiks sasniegts, jo reklāma vienkārši pārcelsies uz ekskluzīvi vienu kanālu, kas ir veikali. Šodien mums ir ne tikai fiziski veikali, bet arī e-veikali, un tur nav lielas atšķirības, interneta veikali un portāli – tā ir digitālā vide, kas ir ļoti ērta un tuvu patērētājam," sacīja Liepiņa.
Savukārt Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra narkoloģiskās palīdzības dienesta vadītāja un arī Narkologu asociācijas vadītāja Astrīda Stirna pauda, ka jebkuri uz alkoholisma izplatības mazināšanu vērsti pasākumi ir apsveicami un nepieciešami, jo var mazināt interesi pirkt grādīgos dzērienus un dzert.
Stirna norādīja: "Reklāmas ierobežojumi ir viens no efektīvākajiem piegājieniem, kā ierobežot alkohola patēriņu. Tas nebūt neattiecas uz mūsu pacientiem, kas jau ir ar alkohola atkarību; protams, reklāma uz viņiem tā neiedarbojas, kā tas ir jauniešu auditorijā. Tai ir ārkārtīgi liela iedarbība, un to mēs arī redzam no jauniešiem un no tā, ko viņi paši stāsta. Un dažādi mārketinga triki – pērc vienu, otru dabūsi lētāk – vai citādas akcijas… Protams, ka tas ir iedarbīgi un ļoti plašai auditorijai, ne tikai jauniešiem, jo mārketings ir uz to vērsts, lai veicinātu tirdzniecību."
Cik efektīva varētu būt alkohola antireklāma?
Šāds ierocis Latvijā ir izmantots samērā maz. Piemēram, redzētas vairākas Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) kampaņas pret braukšanu reibumā, bet ne tieši pret alkohola lietošanu.
Citās valstīs tādas tiek organizētas, piemēram, Somijā pirms vairākiem gadiem, kad tur samazināja akcīzes nodokli alkoholam un dzeršana uzņēma apgriezienus, tika demonstrēti videoklipi par to, kā bērni redz iereibušos vecākus. Tie bija diezgan šausminoši, jo vecāki tika tēloti kā dažādi briesmoņi, tāpēc šī kampaņa izraisīja plašu rezonansi ne tikai Somijā vien.
Citur mana arī kampaņas, kurās par savu pieredzi cīņā ar alkoholismu stāsta dažādas slavenības – aktieri, dziedātāji. Bet tās nereti ir sabiedrisko organizāciju rīkotas pretalkohola akcijas. Veselības ministrijā atzina, ka Latvijā šādu atbalstu sabiedrībā nejūtot; vienīgie, kas piebalso un atbalsta, ir ārsti, kuri sastopas ar alkoholisma izraisītajām sekām, bet nevalstiskajā sektorā valda klusums.
Veselības ministrijas pārstāve Feldmane sacīja, ka nu šo klusumu cenšas aizpildīt paši alkohola ražotāji, kuri sākuši tādu kā sabiedrības izglītošanas projektu par atbildīgu alkohola lietošanu; ir izveidota mājaslapa internetā, kurā var atrast tādus padomus kā "nedzer strauji", "nedzer tukšā dūšā", "tērē naudu gudrāk", kā arī ievietotas alkohola lietošanas vadlīnijas – cik devas nedēļā drīkst izdzert sievietes, cik – vīrieši.
Gan Veselības ministrija, gan narkologi uzskata, ka tā ir sabiedrības maldināšana, ka pastāv kaut kāda vēlama vai pieņemama veida dzeršana, jo ieteicamo devu teorija jau sen ir pārskatīta un tagad iesaka nevis noteiktu devu skaitu atkarībā no tā, vai dzer vīrietis, vai sieviete, bet gan alkoholu nedzert vispār.