Jauns autobusu pārvadājumu pakalpojuma konkurss Siguldas, Limbažu un Cēsu maršruta tīkla daļās tiks rīkots, pamatojoties ne vien uz tiesas spriedumu, bet arī uz Konkurences padomes iepriekš atklāto karteli, kura viens no dalībniekiem bija uzņēmums "Nordeka", norādīja Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis un skaidroja, ka šis lēmums neradīs pārvadājumu pakalpojuma pārrāvumu minētajos maršrutos, proti, autobusi turpinās kursēt.
"Autotransporta direkcija ir iepazinusies ar šo lēmumu un mēs ne visām tā lēmuma sadaļām piekrītam, bet tajā pašā laikā mēs tiesas spriedumu nepārsūdzēsim. Šobrīd ir līdzšinējais pārvadātājs CATA, bet ar uzņēmumu arī ir terminēts līgums un, ja būs vajadzība pagarināt šo termiņu, tad nav izslēgts, ka arī šajā jārīko papildu mazais konkurss, bet tas viss atkarīgs no tā, kā ies uz priekšu lielā iepirkuma procedūra.
Vajadzīgs sagatavošanās laiks, lai izstrādātu šo iepirkuma procedūru un saskaņotu, tāpēc šobrīd vēl par konkursa termiņiem mēs vēl nerunāsim, bet esam pateikuši savu pozīciju un darbības virzienu," teica Zaķis.
Viņš piebilda, ka topošajā konkursā "Nordeka" nevarēs startēt.
Saskaņā ar Autotransporta direkcijas 2021. gadā slēgto līgumu jau pērn vasarā uzņēmumam "Nordeka" bija ar jauniem autobusiem jānodrošina pasažieru pārvadājumi Cēsu, Limbažu un Siguldas maršrutu apgabalos. Uzņēmums nepaguva iekļauties termiņā, tolaik to skaidrojot ar pasūtīto autobusu būvniecības aizkavēšanos gan Covid-19 pandēmijas, gan ģeopolitiskās situācijas dēļ. Autotransporta direkcija ar uzņēmumu vienojās sagatavošanās periodu pagarināt vēl uz gadu. Par to savukārt prasību Administratīvajā tiesā iesniedza līdzšinējais pakalpojuma sniedzējs - uzņēmums CATA, kam ir arī šobrīd līgums par pārvadājumiem līdz jūlijam.
Tiesa lēmusi, ka termiņa pagarināšana par gadu ir uzskatāma par būtisku līguma izpildes noteikumu atvieglošanu, tādējādi padarot to izdevīgāku "Nordekai", salīdzinot ar citiem konkursa pretendentiem.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks pirmās instances tiesas spriedumu vērtēja pozitīvi, jo arī asociācijai nebija saprotami Autotransporta direkcijas veiktie līguma grozījumi. Ošenieks norādīja, ka šobrīd būtiski jāpārskata novecojušie konkursa nosacījumi.
"Kaut vai būtisks kritērijs ir darba alga, jo, kā zināms, esošajā nolikumā darba algas minimums, kas tika ielikts nolikumā, bija 5 eiro par stundu autobusa vadītājam. Tā summa šobrīd neiztur kritiku, un tas ir viens no apstākļiem, kāpēc šobrīd mums pārvadājumos trūkst autobusu vadītāju.
Vai par tādu algu mēs tiešām varam nodrošināt šo pakalpojumu? Mēs tiešām sagaidām no Satiksmes ministrijas, ka tā pieslēgsies šim jautājumam un būtiski tiks pārskatīts šis nolikums," sacīja Ošenieks.
Administratīvā tiesa arī secināja, ka autobusu piegāžu kavējums ir noticis konkursa uzvarētāja "Nordeka" bezdarbības rezultātā, jo uzņēmums nav pilnā apmērā un savlaicīgi veicis avansa maksājumus piegādātājiem, kas rezultātā aizkavēja autobusu ražošanu.
Uzņēmums kategoriski noraida tiesas pārmetumus par neizdarību, jo tas esot veicis 12,5 miljonu eiro investīcijas esošajā un jaunajā auto parkā un nupat saņemti pirmie jaunie autobusi. "Nordeka" plāno pārsūdzēt Administratīvās tiesas spriedumu līdz marta beigām.
KONTEKSTS:
Autotransporta direkcijai jāatkāpjas no 200 miljonus eiro vērtiem valsts līgumiem ar AS "Nordeka", kas paredzētajā laikā nav sācis pasažieru pārvadājumus Cēsu, Limbažu un Siguldas autobusu lotēs, atzinusi Administratīvā tiesa.
Autotransporta direkcijai un "Nordekai" ir tiesības pārsūdzēt spriedumu Augstākajā tiesā. Autotransporta direkcija ar spriedumu ir iepazinusies un to nepārsūdzēs. Pretēju rīcību sola AS "Nordeka," kas uzņēmuma nespēju laikus nodrošināt reisus tiesā pamatoja ar kovida pandēmijas sekām un Krievijas sāktā kara ietekmi.