Vasaras nogalē trīs «airBaltic» lidmašīnas piedzīvojušas sadursmes ar putniem

Trīs Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" lidmašīnas "A220-300" piedzīvojušas sadursmes ar putniem, kā rezultātā ir bojāti lidmašīnu "degunos" esošie laikapstākļu radari. Lidsabiedrībā portālu LSM.lv informēja, ka sadursmes notikušas jūlija beigās un augusta sākumā. 

Aviokompānijā uzsver, ka jebkurš ziņojums par iespējamu lidmašīnas sadursmi ar putniem vai dzīvniekiem automātiski aktivizē tālāko rīcību, kas ietver gaisa kuģa padziļinātu tehnisko pārbaudi – tiek veikta sistēmu un to mezglu mehāniska un vizuāla pārbaude, ietverot dažādas testēšanas metodes.

"Sadursme ar putniem notika regulārās ikdienas darbības laikā, un tādēļ vairākām lidmašīnām nepieciešama apkope.

Jāprecizē, ka sadursme ar putniem notika citām lidmašīnām, tādēļ, lai tās varētu turpināt lidot un pildīt pienākumus, tām uzlikti "rezerves" radari no tām lidmašīnām, kuras šobrīd atrodas uz zemes RIX Rīgas lidostā dzinēju trūkuma dēļ," sarunā ar portālu LSM.lv sacīja lidsabiedrības pārstāvis Augusts Zilberts. 

Lidsabiedrībā uzsver, ka radaru remonts varētu aizņemt aptuveni mēnesi, bet tas ir tikai aptuvens termiņš, jo darbi tiek veikti prioritārā secībā.

Runājot par lidmašīnām, kas nevar lidot dzinēju problēmu dēļ, to skaits katru nedēļu ir mainīgs. Konkrēti šajā nedēļā "Pratt&Whitney" dzinēju trūkuma dēļ nevar lidot 9 lidmašīnas. 

Sadursme ar putniem - cik tā ir bīstama?

"Bīstamības (apdraudējuma) līmenis ir atkarīgs no putna lieluma, lidmašīnas ātruma un sadursmes vietas. Neraugoties uz to, ka putns var šķist pavisam neliels, trieciena laikā absorbētā enerģija ir ļoti liela," uzsver "SmartLynx Airlines" Drošuma pārvaldības vadītājs Tristans Holtbrūks. 

Eksperts sarunā ar LSM.lv norāda, ka visnopietnākās sekas rodas tad, ja putns tiek ierauts dzinējā. 

"Ir zināmi gadījumi, kad putnu trieciens izraisījis pat dzinēja apstāšanos.

Vidēji gadā pasaulē tiek reģistrēti 20-30 tūkstoši putnu triecienu, no kuriem 1-2% izraisa smagus dzinēju bojājumus. Jāņem vērā, ka lidmašīnas ir pilnībā drošas un sertificētas lidošanai arī ar vienu dzinēju," norādīja Holtbrūks. 

Visbiežāk sadursmes notiek pacelšanās vai nosēšanās laikā

Portālam LSM.lv zināms, ka "airBaltic" lidmašīnu sadursmes ar putniem notika lidojumu laikā un faktors nav bijis konkrētu lidostu tuvums. 

Statistikas dati par pilotu ziņojumiem rāda, ka visbiežāk putnu sadursmes notiek pacelšanās un nolaišanās laikā, jo tiek šķērsots putnu lidojuma augstuma līmenis.

"Putni ir bieži sastopami lidostu tuvumā, jo putnus piesaista viegli pieejamā barība un drošība pret plēsoņām. 

Lidostas nereti atrodas tuvu ūdenstilpnēm un lauksaimniecības zemēm, kur putni sastopami lielā skaitā. Tāpat būtisks apsvērums ir putnu migrācija – tās laikā var tikt izraisīta īslaicīga gaisa telpas pārapdzīvotība," runājot par to, kāpēc putni izvēlas uzturēties pie lidostām, saka Tristans Holtbrūks. 

Pašu putnu aizsardzības mehānismi nav pietiekami labi attīstīti, lai izvairītos no lidmašīnām, tāpēc tie instinktīvi mēdz ielidot lidojuma trajektorijā, neizvairoties no lidmašīnas. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti