ĪSUMĀ:
- Energoresursu un citu izmaksu pieauguma dēļ izstrādāta jauna reģionālā sabiedriskā transporta biļešu un tarifu sistēma.
- Autobusu pārvadājumos tiks ieviests vienots tarifs, lai novērstu atšķirības reģionos.
- Mēnešbiļetes iegāde autobusos un vilcienos būs izdevīgāka.
- Ieviesīs jaunu biļeti "Vilciens+".
- Paaugstinās maksu par biļeti, kas pirkta pie autobusa vadītāja vai konduktora.
- Vilcienos būs 8 biļešu veidi, reģionālajos autobusos – 7 .
- Saglabāts, bet mainīts arī minimālais biļetes maksas princips.
- Atsevišķos gadījumos biļešu cenas izmaiņas būs jūtamākas.
Kā norādīja ATD, esošā reģionālā sabiedriskā transporta tarifu sistēma Latvijā ir spēkā kopš 2020. gada, taču arī pirms tam tā praktiski nav reformēta, bet sabiedriskā transporta pakalpojumu izdevumu kopums pēdējos divos gados ir mainījies, ko galvenokārt ir ietekmējusi energoresursu sadārdzināšanās, vienlaikus veicinot arī patēriņa cenu kāpumu. Arī darba spēka izmaksu pieaugums veido būtisku kopējo izmaksu pieaugumu, norādīja ATD.
Jauna sistēma bija jāizstrādā arī tāpēc, ka valdība Satiksmes ministrijai uzdevusi izstrādāt priekšlikumus par veicamajiem pasākumiem kompensācijas apjoma samazināšanai, lai risinātu jautājumu par papildu nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu segšanai.
Ko paredz jaunā sistēma?
Jaunajā tarifu un biļešu sistēmā tiks ieviesta tarifa izlīdzināšana autobusu pārvadājumos. "Tiek ieviests vienots tarifs, lai izlīdzinātu esošās tarifu atšķirības starp dažādiem reģioniem un dažādas nozīmes maršrutiem, kur biļetes cena par vienu un to pašu veikto attālumu ir dažāda," skaidroja ATD.
Tāpat paredzēts mainīt 30 dienu biļetes tarifu regulārajiem pasažieriem. ATD norādīja, ka līdz šim mēnešbiļetes vilcienos izmantotas 10% braucienu, bet reģionālajos autobusos – 4%.
"Ja esošā mēnešbiļete vilciena pasažierim atmaksājās pēc 33 braucieniem un autobusā pēc 41 brauciena, pēc jaunās tarifu sistēmas ieguvums pasažierim vilcienos un autobusos būs jau no 21. brauciena," norādīja ATD.
Lai stiprinātu sabiedriskā transporta sistēmā vilcienu kā mugurkaulu un veicinātu pārsēšanos uz sabiedrisko transportu, no 2024. gada vidus tiks ieviesta jauna biļete "Vilciens+", ar kuru varēs braukt īsos braucienos ar autobusu uz vai no vilciena pieturas punkta bez papildu maksas.
Tiks ieviests arī zonas princips – turpmāk ar to pašu biļeti, kas iegādāta izmantošanai vilcienā A zonā, varēs braukt ar jebkuru vilcienu tās pašas zonas ietvaros. Savukārt ar biļeti, kas iegādāta jebkurā citā zonā (B, C, D, E) vai ārpus tās (dīzeļvilcieni), varēs braukt līdz jebkurai pieturai A zonas ietvaros pēc pasažiera izvēles.
Iecerēts arī paaugstināt maksu par biļeti, kas pirkta pie autobusa vadītāja. Kā norādīja ATD, tas tiks darīts, lai atvieglotu autobusu vadītāju darbu un paaugstinātu drošību. Savukārt pie vilciena konduktora iegādātās biļetes maksās par vienu eiro dārgāk.
Tikmēr elektroniski iegādātās biļetes mobilajās lietotnēs un internetā pasažieriem kļūs lētākas, norādīja ATD.
Biļešu klāstu jaunajā tarifu sistēmā ATD sola vienkāršāku un pārskatāmāku – pasažieri varēs izvēlēties sev piemērotāko biļešu veidu no astoņiem biļešu veidiem vilcienos un septiņiem reģionālajos autobusos.
Ja līdz šim biļešu klāsts vilcienos un autobusos bija atšķirīgs, tad jaunajā tarifu sistēmā vilcienu un reģionālo autobusu biļešu klāsts būs salāgots. Piemēram, reižu skaita biļete turpmāk būs pieejama gan vilcienos, gan autobusos.
Jaunajā tarifu sistēmā tiks saglabāts minimālās maksas princips, taču, lai šo tarifu salāgotu ar valstspilsētu sabiedriskā transporta sistēmām, tiek noteikta minimālā braukšanas maksa: Rīgā – 1,50 eiro, citās valsts pilsētās – 1,00 eiro un ārpus valsts pilsētām – 0,70 eiro.
Virzoties uz integrētu sabiedriskā transporta tīklu, braukšanas maksa reģionālajā sabiedriskajā transportā tiks salāgota ar braukšanas maksu valstspilsētās.
Dažos maršrutos biļešu cenu pieaugums jūtamāks
Kā norādīja ATD, tarifa maksas izmaiņas mazos vai vidējos attālumos autobusos jaunajā tarifu sistēmā ir relatīvi nelielas un orientētas uz to, lai neradītu spiedienu uz pasažieriem, kuri bieži izmanto sabiedrisko transportu, taču izmaiņu rezultātā ir arī atsevišķi gadījumi, kad pieaugums būs lielāks. Vilcienos tiks atceltas starpzonas, savukārt autobusos tiks ieviests zonu princips.
ATD arī minēja maršrutus, kuros biļešu cenas turpmāk būs lielākas:
- Ja brauciens Rīga–Salaspils ar vilcienu līdz šim maksā 1,10 eiro, tad pēc jaunā tarifa cena būs 2,00 eiro. Savukārt ar autobusu līdz šim 1,45 eiro, bet pēc jaunā tarifa 2,00 eiro. Ja pasažieris izmanto 30 dienu biļeti, pieņemot, ka no 20–22 mēneša darba dienām pasažieris vilcienu izmantos 14 darba dienas, viens brauciens izmaksās 1,43 eiro.
- Maršrutā Rīga–Sigulda ar vilcienu biļetes cena šobrīd 2,10 eiro, pēc jaunā tarifa 2,50 eiro. Savukārt ar autobusu līdz šim 2,50 eiro un arī turpmāk cena nemainīga.
- Ar vilcienu Rīga–Liepāja šobrīd biļetes cena 7,40 eiro, turpmāk 8,90 eiro. Savukārt ar autobusu šobrīd 8,65 eiro, turpmāk 10,40 eiro.
- Ar vilcienu Imanta–Centrālā stacija Rīga biļetes cena ir 0,90 eiro, bet ar vilcienu Imanta–Sarkandaugava patlaban biļetes cena ir 1,80 eiro, turpmāk – 1,50 eiro abos gadījumos;
- Rīga–Talsi ar autobusu šobrīd 4,80 eiro, turpmāk 5,60 eiro.
- Rīga–Bauska ar autobusu šobrīd 3,15 eiro, turpmāk 3,60 eiro.
- Daugavpils AO–Krāslavas AO ar autobusu šobrīd 2,45 eiro, turpmāk 2,60 eiro.
- Balvu AO–Alūksnes AO ar autobusu šobrīd 2,45 eiro, turpmāk 2,70 eiro.