Pēdējos gados pasažieri Latvijā starppilsētu pārvadājumos 7 maršrutu posmos jau dodas jaunos autobusos. No aiznākamā gada prasība par jauniem autobusiem būs vēl 7 maršrutu tīklos. Uz sliedēm ir vairāki modernizēti dīzeļvilcieni, un no piektdienas beidzot satiksmē arī ilgi gaidītie elektrovilcieni.
Tikmēr biļešu cenas ilgāku laiku bijušas nemainīgas. Sabiedriskā transporta padome ceturtdien, 14. decembrī, apstiprinājusi pakāpenisku pāreju uz vienotu tarifu sistēmu autobusos un vilcienos, kas nozīmēs arī biļešu cenu pieaugumu pakāpeniski no nākamā gada 1. aprīļa.
Biļešu cenu gaidāmo kāpumu pamatoja Autotransporta direkcijas Sabiedriskā transporta plānošanas nodaļas vadītājs Jānis Lagzdons:
"Ar katru gadu sabiedriskā transporta izmaksu apjoms pieaug. Protams, ka tam iemesls ir arī inflācija, energoresursu pieaugums, izmaksas par darbaspēku, bet ieņēmumu daļa ir palikusi nemainīga jau daudzus gadus.
Strādājam, lai uzlabotu pakalpojuma kvalitāti, un mūsu doma un mērķis ir, palielinot kvalitāti, piesaistīt papildu pasažierus.
Protams, arī biļešu sistēma ir viens no variantiem, kā palielināt ieņēmumu sadaļu, lai varētu nodrošināt augstāku pārvadājumu kvalitāti pasažieriem."
Visu plānoto biļešu cenu izmaiņas vēl nav izklāstītas, taču būtiskākais cenu kāpums no 1. aprīļa būs, piemēram, braucieniem maršrutos no Rīgas uz Salaspili, Liepāju, Siguldu, Talsiem, Bausku. Piemēram, viena brauciena biļetes cena no Rīgas līdz Salaspilij pieaugs no 1,10 līdz 2 eiro; no Rīgas līdz Liepājai – vilcienā no 7,40 līdz 8,90, bet autobusā – no 8,65 līdz 10,40 eiro.
Jaunais tarifu aprēķins nozarē ilgi gaidīts
Jaunais tarifu aprēķins pārvadātāju nozarē ir ilgi gaidīts, atzina Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks:
"Katrā ziņā asociācija jau pirms vairākiem gadiem norādīja, ka tarifi ir jāpārskata. Toreiz galvenie bija citi iemesli – energoresursu cenu pieaugums un tamlīdzīgi. Teiksim tā, ar lielu novēlošanos šis jautājums beidzot ir apstiprināts."
Lai gan ar pārvadātājiem noslēgto cenu līgumu izmaksas ir zināmas visam gadam, ieskaitot aprēķinus par degvielu un citas mainīgās izmaksas, ik gadu nācies skaidroties, ka visas saistības nav segtas, atzina Ošenieks:
"Ko darīt pārvadātājiem, ja viņiem netiek segti zaudējumi? Jo, redziet, kā veidojas zaudējumi? Biļešu ieņēmumi tiek atņemti no izdevumiem, un tā starpība, kas paliek pāri, ir tīrie zaudējumi.
Gadu no gada mums jācīnās, lai valsts šo naudu, kas pienākas pēc līguma, samaksātu. Tad viens no risinājumiem ir šis tarifu palielinājums."
Nākamgad gaidāmi arī daži jauninājumi pasažieru ērtībām. Nākamā gada vidū – iecerēts ieviest jaunu biļeti "Vilciens+". Ar to bez papildu maksas varēs doties īsos braucienos ar autobusu uz vai no vilciena pieturas punkta. Pašlaik šādu modeli jau praktizē Aizkrauklē un Tukumā.
Tāpat nākamgad vasaras vidū apritē būs vismaz 19 jaunie "Škoda" elektrovilcieni, maršrutos no galvaspilsētas virzienā uz Aizkraukli, Tukumu, Jelgavu, Skulti varēs ieviest iepriekš solīto intervāla grafiku ar krietni biežāku kustību. Regulārajiem sabiedriskā transporta izmantotājiem mēnešbiļetes būšot vēl izdevīgākas. Lētākas būs elektroniski iegādātās biļetes mobilajās lietotnēs un internetā. Vienlaikus par 1 eiro vairāk būs jāmaksā, pērkot biļeti pie autobusa vadītāja un vilcienā pie konduktora. Taču tikai vietās, kur pieejama kase, uzsvēra Autotransporta direkcijas pārstāvis Lagzdons:
"Vilcienu gadījumā nekas jauns netiek plānots. Tā ir jau līdzšinējā sistēma, ka pie konduktora jāmaksā vairāk, ja pasažierim bijusi iespēja biļeti iegādāties kasē. Jaunums būs autobusu satiksmē, kur pēc līdzības ar vilcieniem plānots ieviest piemaksu, iegādājoties biļeti pie autobusa vadītāja, ja pasažierim ir iespēja biļeti iegādāties autoostas kasē."
Iepriekš daudz pieminēta arī vienotā biļete visu sabiedriskā transporta veidu ērtai izmantošanai. Tās ieviešanai termiņu pašlaik gan nemin.
KONTEKSTS:
Sabiedriskā transporta padome (STP) ceturtdien, 14. decembrī, apstiprinājusi jaunu reģionālā sabiedriskā transporta – autobusu un vilcienu – biļešu un tarifu sistēmu. Jaunā sistēma spēkā stāsies pakāpeniski no nākamā gada 1. aprīļa līdz 2025. gada vidum.
Sistēma tostarp paredz dārgāku biļešu iegādi pie autobusa vadītāja un vilciena konduktora, bet izdevīgāku mēnešbiļešu iegādi. Jaunajā tarifu un biļešu sistēmā tiks ieviesta tarifa izlīdzināšana autobusu pārvadājumos, kā rezultātā atsevišķos reisos biļešu maksa pieaugs krasāk.