Tava darīšana

Tava darīšana. Funkcionālais ūdens un Siguldas papīrlietas

Tava darīšana. Kafijas ražotāji un dronu šovs

Kafijas pupiņu kalve. Kā «Kalve Coffee» no garāžas uzņēmuma izauga līdz iespaidīgai kafijas ražotnei

Kafija ir viens no tiem ikdienas produktiem, ar kuru ir pilni veikalu plaukti, arī kafejnīcu netrūkst, tomēr uzņēmuma "Kalve Coffee" dibinātāji Gatis Zēmanis un Raimonds Selga ir pierādījuši, ka pat tik piesātinātā tirgū var izveidot sekmīgu biznesu. Viņi kafiju grauzdē, maļ un fasē, pārdod to birojiem un arī pasniedz paši savās kafejnīcās.

2017. gadā dibinātais uzņēmums aktīvi darbojas kopš 2019. gada, tam ir sava kafijas grauzdētava Jaunmārupē, četras kafejnīcas Latvijā un no pagājušā gada – arī kafejnīca Diseldorfā, Vācijā. Latvijā tapušo kafiju eksportē arī uz Igauniju.

"Pirmie mēģinājumi bija virtuvē, tad garāžā, un bija mazliet kauns tur uzņemt klientus. Bet kāds draugs mani nomierināja, sakot: "Nesatraucies, labāk sākt garāžā, nekā beigt garāžā."

Tas iedrošināja," atceras Gatis. "Kalves" dibinātāji uzņēmuma attīstības sākumposmā piesaistīja partnerus finanšu jautājumu vadībai un dizaina izstrādei.

VIZĪTKARTE

SIA "Kalve Coffee", kafijas ražošana un tirdzniecība

Dibināšanas gads: 2017.

Darbinieku skaits: 48.

Apgrozījums 2023. gadā: 2 524 264 eiro.

Eksports: Kopējais eksports pagaidām ir zem 10% no kopēja apgrozījuma, primāri tā ir Igaunija. Pagājušā gada nogalē atvēra pirmo kafejnīcu Vācijā.

Jautājumi un atbildes:

Kur redz sevi pēc 3-5 gadiem? Kotēti biržā, atvērti papildu 30 veikali/kafejnīcas.

Kādi izaicinājumi? Strauji augošam uzņēmumam lielākais izaicinājums ir veselīga finanšu plūsma, jo bankas nav gatavas aizdot naudu attīstībai, savukārt paši nav gatavi atdot uzņēmuma daļas kādam citam pret finansējumu.

Kādi atbalsta instrumenti izmantoti? Šobrīd sadarbojas ar "Altum".

Lai arī Jaunmārupē grauzdētā kafija nav nopērkama lielajās tirdzniecības ķēdēs, uzņēmums konkurē ar lielo ražotāju importētajiem produktiem. Papildus kafijas grauzdēšanai un kafejnīcu darbībai, "Kalve" piedāvā nopirkt kafijas pupiņas vai samaltu kafiju lietošanai mājās. Aptuveni pusi no uzņēmuma saražotās kafijas nopērk biznesa klienti (restorāni, biroji), otra puse tiek pārdota mazumtirdzniecībā. Ražotnē var sagrauzdēt ap 60 tonnu kafijas mēnesī. Lai netērētu resursus liekam iepakojumam, lielajiem klientiem un savām kafejnīcām uzņēmums kafiju piegādā īpašos spaiņos, bet ikdienas patēriņam piedāvā izmantot metāla burciņas, kuras var lietot atkārtoti.

"Jau dibinot uzņēmumu, mums bija ilgtermiņa skats uz tā attīstību. Nekad nav bijis mērķis nopelnīt visu pasaules naudu, svarīgāk mums ir radīt kaut ko paliekošu, labās vērtībās balstītu," piebilst Raimonds.

Pēdējos gados visapkārt skan tāds modīgs, bet jau gana nodrillēts vārds "ilgtspēja". Par to daudz runā, krietni mazāk dara.

Gatis un Raimonds jau kopš sava biznesa sākumā ir strādājuši atbilstoši šim jēdzienam – sākot jau no kafijas iepirkumiem un beidzot ar tās iepakošanu.

"Gribam mainīt kafijas industriju, lai tā kļūtu labāka, atbildīgāka. Piemēram, attiecībā uz kafijas iepakojumu, – mazumtirdzniecībā izmantojam pilnībā pārstrādājamu iepakojuma materiālu, kā arī metāla bundžas, kurās kafiju var pildīt atkal un atkal," stāsta Gatis. Viņi ir saņēmuši īpaši augstu novērtējumu – "B Corporation" sertifikātu –, ko var saukt par zelta standartu ilgtspējas jomā.

Kafija mums šķiet kaut kas pazīstams un nemainīgs. Tomēr arī šajā industrijā notiek pārmaiņas un inovācijas process, un par vienu no grūtākajiem uzdevumiem kļūst panākt nemainīgi augstu kvalitātes līmeni. Raimonds uzsver to, cik nozīmīgi ir uzturēt nemainīgu kafijas kvalitāti un garšu.

Pie tik milzīga kafijas veidu klāsta ir grūti cilvēku pārsteigt ar ko jaunu, bet viegli zaudēt simpātijas, ja ierastā kafijas garša pēkšņi vairs nav tāda kā agrāk.

Vai Latvijā ir viegli sākt uzņēmējdarbību? "Tiem, kuri saka, ka viss ir slikti, varu ieteikt aizbraukt un atvērt uzņēmumu, piemēram, Vācijā. Skaidrs, mēs gribētu, lai samazinātu nodokļu slogu, piemēram, nodokļus darbaspēkam, bet kopumā nav tik traki," saka Gatis.

"Kalves" stāsts atkārto no uzņēmējiem vairākkārt dzirdētu patiesību – dari to, kas tevi interesē, dari to aizrautīgi, no sirds, meklē domubiedrus un esi bez bažām, – tev izdosies.

Saistītie raksti

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti