Klimata un enerģētikas ministrija informē, ka valsts sniegusi atbalstu vismaz 1815 transportlīdzekļu iegādei, no tiem lielākā daļa jeb 75% (1364) bijuši jauni elektroautomobiļi, 305 – lietoti, bet 146 – ārēji lādējami hibrīdauto, par kopējo programmas finansējumu 7,2 miljonu eiro apmērā.
Vienlaikus 60 transportlīdzekļi ir nodoti apstrādes uzņēmumiem norakstīšanai.
Auto vidējā cena – no 26 līdz 42 tūkstošiem eiro
Jauna elektromobiļa vidējā iegādes cena (vidējā transportlīdzekļa bāzes komplektācijas cena bez PVN un papildus aprīkojuma, nepiemērojot emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) atbalstu] ir 36 302 eiro, lietota elektromobiļa vidējā cena – 26 869 eiro un ārēji lādējamā hibrīdauto cena – 41 709 eiro.
Atbalsts sniegts galvenokārt M1 kategorijas elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei, skaidro ministrija.
Sabiedrības integrācijas fonda pirms gada veiktā daudzbērnu ģimeņu aptauja liecina par interesi iegādāties elektromobiļus/ārēji lādējamus hibrīdauto. 54% respondentu atzīmēja, ka iegādātos šādu auto, ja būtu specifisks (papildu) atbalsts, bet 63% respondentu atbildēja, ka viņus interesētu transportlīdzeklis ar vismaz septiņām sēdvietām.
Šobrīd tirgū ir pieejami vairāki elektromobiļi, kas aprīkoti ar vismaz septiņām sēdvietām, kuru sākumcena ir no aptuveni 55 000 eiro.
Dubulto atbalstu hibrīdauto
Lai nodrošinātu atbalsta apjomu līdzvērtīgā apmērā no transportlīdzekļa cenas,
atbalsts tiek palielināts no 2250 eiro uz 3350 eiro lietotiem elektromobiļiem un no 2250 eiro uz 4500 eiro ārēji lādējamiem hibrīdauto. Savukārt daudzbērnu ģimenēm atbalsts tiek palielināts par aptuveni 5%
(salīdzinot ar atbalstu esošām fiziskām personām, kurām nav šādas Goda ģimenes apliecības), ja iegādājas transportlīdzekli ar vismaz piecām sēdvietām – tie ir 6750 eiro, ja iegādājas jaunu elektromobili vai ārēji lādējamu hibrīdauto, un 5000 eiro, ja iegādājas lietotu elektromobili.
Lai daudzbērnu ģimenes varētu iegādāties elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto ar septiņām sēdvietām, kuru cena ir par aptuveni 30% augstāka nekā transportlīdzekļiem ar piecām sēdvietām, jaunam elektromobilim un ārēji lādējamam hibrīdauto ar septiņām sēdvietām atbalsts būs 9000 eiro, bet lietotam elektromobilim – 6700 eiro.
Lai daudzbērnu ģimenes (aprūpē trīs bērni un vairāk) pārstāvis varētu saņemt atbalstu, ir nepieciešama arī Latvijas Goda ģimenes apliecība. Atbalstu saņems arī audžuģimenes vai daudzbērnu ģimenes, kur bērni ģimenē dzīvo aizbildniecībā un arī, ja ģimenē ir pilngadīga persona līdz 24 gadiem (neieskaitot), kuri iegūst vispārējo/profesionālo/augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu.
Tāpat dubultos atbalstu par viena transportlīdzekļa, kurš darbināms ar benzīnu, dīzeļdegvielu vai gāzi, norakstīšanu pārstrādes uzņēmumam. Par to varēs saņemt 2000 eiro lielu "bonusu", kas attiecas uz visiem iedzīvotājiem, tostarp daudzbērnu ģimenēm, kuras iecerējušas iegādāties videi draudzīgu automobili.
"Esošā likme 1000 eiro nav bijusi pietiekams stimuls transportlīdzekļu norakstīšanai, t.sk. ņemot vērā transportlīdzekļu otrreizējo tirgu un to cenu," skaidro ministrija.
Tiks arī pagarināts termiņš, kādā atbalsta saņēmējs var iesniegt apstrādes uzņēmuma transportlīdzekļa likvidācijas sertifikātu, lai pretendētu uz atbalstu. "Minētie grozījumi varētu veicināt aktīvāku autoparka atjaunošanos, vienlaikus par šādu rīcību saņemot papildu atbalstu jauna elektromobiļa vai ārēji lādējama hibrīdauto iegādei," uzskata ministrija.
"Zaļie" un "Pilsēta cilvēkiem" iebilst
Izmaiņas elektroauto iegādes programmā neatbalsta apvienība "Pilsēta cilvēkiem" un biedrība "Zaļā brīvība", kas sniegušas negatīvu atzinumu valdībā atbalstītajam noteikumu projektam.
"Pilsēta cilvēkiem" norāda, ka subsīdijas elektroautomašīnu iegādei ir ļoti neefektīvs veids, kā samazināt CO2 emisijas, jo:
1) elektroautomašīnas enerģijas patēriņš ir vairāk nekā 10 reižu lielāks, kā, piemēram, elektrovelosipēdam, un liela daļa elektroenerģijas tiek ražota no fosilā kurināmā;
2) elektroautomašīnas ir dārgas, un uz tā fona subsīdijas apjoms ir nepietiekams, lai būtiski ietekmētu lēmumu par tās iegādi, līdz ar to lielākā daļa pircēju arī bez atbalsta būtu to iegādājušies;
3) pastāv daudz lētāki veidi, kā samazināt CO2 daudzumu atmosfērā;
4) ar laiku samazināsies akumulatoru cenas, līdz ar to elektroautomašīnas kļūs daudz pieejamākas;
5) no 2035. gada jaunas automašīnas ar iekšdedzes dzinēju Eiropas Savienībā vairs nevarēs nopirkt, līdz ar to pāreja uz elektroautomašīnām tuvā nākotnē notiks pati par sevi arī bez valsts atbalsta.
Tāpat atbalsts ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei neveicinās atbalsta sistēmas galvenā mērķa sasniegšanu mazināt CO2 izmešus, jo tie lielākoties tiek lietoti kā parastas automašīnas ar degvielu, norāda apvienība. Tā vietā apvienība aicina izvērtēt iespēju paredzēt atbalstu elektrisko kravas velosipēdu iegādei.
Arī "Zaļā brīvība" iebilst pret ministrijas iecerēm, norādot uz pētījumiem, kas apliecina – hibrīda auto nesniedz iecerēto emisiju ietaupījumu saistībā ar to, ka vairums lietotāju hibrīda auto neuzlādē, bet lieto pamatā kā iekšdedzes dzinēja auto.
Tāpat "Zaļā brīvība" norāda – lai arī lielāks atbalsts daudzbērnu ģimenēm ir atbalstāms solis, nosacījums iegādāties vismaz septiņvietīgu bezemisiju vai mazemisiju auto, lai daudzbērnu ģimene varētu pretendēt uz lielāku atbalsta intensitāti, ir nepamatota un realitātei neatbilstoša prasība.
"Sabiedriskās apspriešanas procesā iesniegtajos viedokļos ir skaidri redzama šī nosacījuma problemātika, kas faktiski var padarīt šo lielāka atbalsta noteikšanu par dzīvē neizmantojamu, jo
šādi septiņvietīgi bezemisiju transportlīdzekļi šobrīd ir pieejami ļoti ierobežotā modeļu skaitā un to iegādes cena šobrīd ir ļoti augsta, kas var padarīt šo atbalstu nepieejamu tām ģimenēm, kurām tas patiesi ir vajadzīgs.
Turklāt, kā norāda arī vairāki viedokļa sniedzēji, praksē daudzbērnu ģimenēm var pilnīgi pietikt ar piecvietīgu auto," pamatojusi organizācija.