Kā Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR stāstīja "Elron" valdes priekšsēdētājs Lauri Betlems, sākotnēji uzņēmums bija plānojis, ka būs nepieciešama tā dēvētā papildu sertifikācijas procedūra, taču tagad ir skaidrs, ka vilcienu kursēšanai Latvijā ir nepieciešams veikt pilnīgi jaunas sertifikācijas procesu.
Lai gan sākotnēji "Elron" cerēja, ka pasažieru vilcieni starp Tartu un Rīgu sāks kursēt oktobrī, pašlaik plāni uz nenoteiktu laiku atlikti, jo Igaunijas kompānijas vilcienu sertifikācija kursēšanai Latvijā ir sarežģītāka, nekā sākotnēji plānots.
Pašlaik gan Igaunijas, gan Latvijas vilcieni kursē līdz robežai Valgā, kur pasažieriem ir jāpārsēžas citā vilcienā. Amatpersonas pieļauj, ka šo procesu varētu vienkāršot.
"Ja mēs varētu saskaņot Latvijas un Igaunijas vilcienu kursēšanas grafiku, lai starp savienojumiem laiks būtu iespējami īss un būtu iespējams iegādāties vienu biļeti, ja tādu iespēju varētu īstenot, tas noteikti būtu solis pareizajā virzienā," klāstīja Tartu mērs Urmass Klāss.
Tikmēr "Elron" turpina strādāt, lai "Elron" vilcieni kursētu līdz Rīgai.
"Tas ir maršruta Tallina–Tartu–Valga pagarinājums. Vilciens, kas pašlaik pa nakti stāv Valkā, vakarā turpinās ceļu līdz Rīgai, tur paliks pa nakti un no rīta atgriezīsies," plānu izklāstīja "Elron" vadītājs.
Aplēses liecina, ka vienam vilcienam dienā, kas vakarā aizbrauc līdz Rīgai un no rīta sāk atpakaļceļu, gadā valsts subsīdijās būtu nepieciešams aptuveni viens miljons eiro.
Gan "Elron", gan Tartu pašvaldība cer, ka dzelzceļa līniju finansēs valdība.
Tartu mērs stāstīja, ka veiksmīga ir dzelzceļa satiksme starp Varšavu un Viļņu. Arī Rīgas mērs Vilnis Ķirsis ("Jaunā Vienotība") esot paudis prieku par pasažieru vilcienu starp Viļņu un Rīgu, sakot, ka jau sen Latvijas galvaspilsētā nav bijis tik daudz tūristu no Lietuvas. Kā pieļāva Klāss, vilcienam maršrutā Rīga–Tartu–Tallina varētu būt "līdzīga pozitīva ietekme" uz cilvēku plūsmu starp abām kaimiņvalstīm un tūrisma attīstību.
"Elron" vadītājs Betlems uzsvēra, ka tiek gaidīts valdības lēmums par finansējumu.
"Mēs no savas puses darīsim visu, ko varam, lai šie vilcieni sāktu kursēt pēc iespējas drīzāk. Pašlaik mērķis ir, lai tas varētu notikt nākamā gada pavasarī," viņš teica.
Paredzams, ka līnija Tartu–Rīga turpinās darboties arī pēc tam, kad tiks uzbūvēta Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnija "Rail Baltica", kas savienos Tallinu, Rīgu un Kauņu.
Jau ziņots, ka 2023. gada decembra beigās Lietuvas valsts dzelzceļa grupas "Lietuvos geležinkeliai" pasažieru pārvadājumu meitasuzņēmums "LTG Link" sāka vilciena reisus starp Viļņu un Rīgu.
Sarunas par visu trīs Baltijas valstu galvaspilsētu savienošanu ar pasažieru vilcienu maršrutiem aktualizējās 2021. gada septembrī, kad, atzīmējot Eiropas dzelzceļa gadu, no Tallinas caur Rīgu uz Viļņu devās Baltijas valstu ekspresis. Tajā satikās tā laika ministri, Baltijas valstu dzelzceļa nozares un Eiropas Komisijas pārstāvji, kā arī "Rail Baltica" ieviesēji.