ĪSUMĀ:
- Uzņēmējs Arnis Zvaigzne: Lielākā kļūda ir pieņemt, ka nekas nesanāks.
- Arnis pirmo naudu nopelnīja ASV 90. gados; saprata, ka būs uzņēmējs.
- Daudzas šeit ieviestās novitātes viņš noskatījis pie veikalniekiem ASV.
- Pirmā, lielākā mācība – atrast savu īpašo priekšrocību, kā atšķirties no citiem.
- "Skorpionam" tā ir atrašanās lielceļa malā; veikalam šogad aprit 30 gadu.
- Attīstība – liels izaicinājums; uzņēmējs pats ir gan sagādnieks, gan pārdevējs.
- Viena no mācībām ir nemitīgi veikt ieguldījumus veikala modernizēšanā.
VIZĪTKARTE
SIA "Jaunlauciņi", veikals "Skorpions", mazumtirdzniecība.
- Dibināšanas gads – 1991.
- Darbinieku skaits: 17 darbinieki.
- Apgrozījums 2022. gadā – 1 320 152 eiro.
- Kur redz sevi pēc 3-5 gadiem? – ciemats "Skorpions".
Jautājumi un atbildes:
Izaicinājumi: Katra diena ir kā izaicinājums.
Ko jautātu biznesa stratēģim: Radošu mūsu uzņēmuma darbības novērtējumu.
Kādu jaunu produktu/pakalpojumu gribi ieviest tuvāko gadu laikā? Vasaras sezonā pašapkalpošanās āra terase.
Vai kādā brīdī ienācis prātā, ka labāk tomēr būtu strādāt algotu darbu kādam citam? Ja jā, – kāpēc? Jā, bet nē.
No vienas puses – it kā parasts pārtikas un saimniecības preču veikals, no otras – Arnim ir izdevies pārvērst ikdienišķu iepirkšanos par atmiņā paliekošu pieredzi, tāpēc uz "Skorpionu" cilvēki brauc arī no tālienes. Arņa pieredzes stāstā var rast dažas atbildes uz tik nozīmīgo jautājumu, ko ekonomists Mortens Hansens nesen aktualizēja kontekstā ar Latvijas ekonomikas atpalicību no saviem Baltijas kaimiņiem: "Kas neļauj Latvijai virzīties uz priekšu?"
Pirmkārt, stāsts ir par cilvēka uzņēmīgumu un gatavību uzņemties atbildību. Ne tikai darīt, bet arī atbildēt pašam, nemeklējot kādu, uz ko pārvirzīt atbildību (VID, bankas, valdība utt.). Otrkārt, – skaidrs savas nišas un attīstības redzējums, kas agrāk vai vēlāk atmaksājas stabilā klientu plūsmā. Treškārt, gatavība uzņemties risku (dažkārt – lielu risku) un strādāt bez strikta darba laika rāmja.
"Ir jāuzdrošinās. Lielākā kļūda ir pieņemt, ka man nekas nesanāks, tāpēc labāk neko pat nesākšu," saka Arnis.
Trīs minētās kvalitātes, protams, nav vienīgās, lai kļūtu par darītāju, taču to veicināšana un vairošana noteikti sekmētu jaunu uzņēmumu rašanos, vairāk darbavietu, labākas algas, kā arī pašpietiekamākus, darbīgākus cilvēkus.
Pirmie nopelnītie dolāri ASV
Savus pirmos 15 dolārus Arnis nopelnīja Amerikā deviņdesmitajos, un kopš tā brīža saprata, ka būs uzņēmējs. Daudzas savā uzņēmumā un veikalā ieviestas novitātes viņš noskatījis pie veikalniekiem ASV. Pirmā un lielākā mācība, ko citi tirgotāji varētu mācīties no Arņa, ir atrast savu īpašo priekšrocību, kas būtu grūti atdarināma un atšķirtu no citiem. "Skorpiona" gadījumā runa ir par atrašanos lielceļa malā, kas dod daudz iespēju, ja vien ir spēja izdomāt, kā to likt lietā.
Šogad "Skorpionam" aprit apaļi 30. Izdzīvot un attīstīt sekmīgu biznesu nelielajā Zaubē – tikt pāri vairākām krīzēm, naudas reformām, nodokļu politikas pārmaiņām – ir bijis nudien izaicinoši un pa spēkam tikai cilvēkam, kurš ir pilnībā pārliecināts par to, ko dara.
"Zaubē bija septiņas tirdzniecības vietas. Es biju pēdējais, kas atvērās un tagad esmu pēdējais, kas te palicis," stāsta Arnis, kurš lielu daļu no šī laika ir bijis gan sagādnieks, gan pārdevējs, gan biznesa vadītājs.
Viena no viņa mācībām ir nemitīgi veikt ieguldījumus veikala modernizēšanā – savulaik "Skorpions" bija pirmais, kas šeit sāka izmantot kases aparātus, bet šobrīd te ir ieviests elektronisks tabakas izstrādājumu automāts un moderna veikala vadības sistēma, kas seko līdzi preču noietam.
Pēdējos gados strauja izaugsme
Strauju izaugsmi "Skorpions" ir piedzīvojis tieši pēdējo gadu laikā, kļūstot par iecienītu iepirkšanās vietu zaubēniešiem, bet jo īpaši – garāmbraucējiem.
Arnis lepojas, ka, braucot atpūsties, rīdzinieki nedēļas nogalēs iepērkas pie viņa, nevis ved visu līdzi no pilsētas. Par nozīmīgu mērķauditoriju kļuvuši motobraucēji, kurus Arnis dažkārt cienā ar kafiju, jo zina, ka labākā reklāma vienmēr būs ieteikums. Šī ir vieta, kas spēj pārsteigt ar rūpīgi pārdomātiem sīkumiem, – no spilgta apgaismojuma un preču izvietojuma līdz pat tualetēm, kuras paliks atmiņā ar roķīgu mūziku (iespējams, te ir viena no Latvijā stilīgākajām ceļmalas sirsniņmājām).
Arnis vairākkārt atkārto, ka veiksmīgas darbības pamatā ir dzīva, nepārejoša ieinteresētība un spēja paskatīties pašiem uz sevi no klienta skatpunkta.
"Vai man tas plaukts patīk? Ja patiks pašiem, patiks arī pircējam," – stāsta Arnis un apskata vienu plauktu pēc otra. Ja nepatīk, ir kas jāmaina un šādas pārmaiņas ir viņa lolotā veikala ikdiena.
Vai veikala saimnieks ir domājis atvērt vēl citus "Skorpionus"? Arnis par to ir skeptisks, jo nav pārliecināts, ka tas ļautu saglabāt augsto kvalitātes standartu. "Labāk man ir viens "Skorpions", bet es skaidri zinu, kas tajā notiek. Vispirms mums šeit ir jāpabeidz veidot labākais veikals Latvijā."
Arņa veikalā strādā aptuveni 15–17 darbinieki, un kvalitatīva darbaspēka pieejamība ir viens no šķēršļiem, kas uzņēmēju atturētu no citu veikalu atvēršanas.
No pamatīgiem laukakmeņiem būvētajā namā, kur saimnieko Arnis, pārtikas veikals ir bijis arī padomju laikos, bet vēl senāk – monopola bode, stallis, krogs. Šo namu Arnis atceras no savas bērnības, jo, lai arī dzimis Rīgā, mazotnē kopā ar ģimeni viņš pārnāca uz dzīvi laukos un tāpēc skaita sevi par īstu laucinieku. Veikals ir bijusi un ir viņa sirdslieta, darbs, hobijs un aizraušanās. "Kas var būt dzīvē labāks, kā darīt darbu, ar ko tu vari nopelnīt un kas tev vienlaikus sniedz baudu? Nekas."