Ukrainas ziņu aģentūra "Unian" vēsta, ka kopīgajā abu valstu valdību sanāksmē panākta vienošanās par vairākiem dokumentiem. Viens no tiem bija memorands par sadarbības stiprināšanu, lai nodrošinātu Ukrainas lauksaimniecības produkcijas uzticamu tranzītu.
Ukrainas premjerministrs Deniss Šmihaļs informējis, ka abas puses sāks īstenot pilotprojektu kopīgai muitas kontrolei robežpunktos.
Noslēgta arī starpvaldību vienošanās par jauna autotransporta tilta būvēšanu uz robežupes Tisas.
Lēmums nav negaidīts, jo Rumānijas premjers jau septembrī paziņoja, ka plānots dubultot Ukrainas labības tranzīta ikmēneša apjomu līdz četriem miljoniem tonnu. To vēlāk apstiprināja arī Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis.
Krievija joprojām cenšas bloķēt Melnas jūras transporta koridoru, kā arī regulāri apšauda ostu infrastruktūru, tāpēc Donavas upes un sauszemes tranzīta ceļi iegūst milzīgu nozīmi.
KONTEKSTS:
Ukraina ir viena no pasaulē vadošajām labības piegādātājām, taču pēc Krievijas iebrukuma graudu eksports apstājās. Krievijas īstenotās blokādes dēļ no Ukrainas Melnās jūras ostām mēnešiem nevarēja izbraukt kuģi ar simtiem tūkstošiem tonnu graudu un citiem lauksaimniecības produktiem. Savukārt tas izraisīja pārtikas cenu pieaugumu pasaulē.
Ukrainas graudu eksportu izdevās atsākt tikai 2022. gada jūlijā pēc tam, kad Kijiva un Maskava piekrita ANO un Turcijas izstrādātajai iniciatīvai, kas ļauj kravas kuģiem no Ukrainas ostām netraucēti nokļūt līdz Bosfora šaurumam Turcijā, bet pēc tam doties tālāk.
Taču šogad 17. jūlijā Krievija paziņoja, ka izstājas no vienošanās, kas Ukrainai nodrošināja iespēju turpināt lauksaimniecības produkcijas eksportu no Melnās jūras ostām.