Pierobežas iedzīvotāji neapmierināti – autobusu bezmaksas maršrutos atkal ir jāmaksā

Lai arī daudzos reģionālajos sabiedriskā transporta bezmaksas maršrutos pasažieru skaits ir audzis, Sabiedriskā transporta padome ir pieņēmusi lēmumu atcelt bezmaksas braukšanu visos 15 bezmaksas maršrutos visā Latvijā. Ludzas novadā, kur pierobežā bija ieviesti četri  bezmaksas maršruti, iedzīvotāji nav apmierināti ar šādu lēmumu.

Pierobežas iedzīvotāji neapmierināti – autobusu bezmaksas maršrutos atkal ir jāmaksā
00:00 / 04:30
Lejuplādēt

Bezmaksas sabiedriskais transports 15 maršrutos visā Latvijā tika ieviests pirms trim gadiem. Visvairāk bezmaksas maršrutu bija Latgalē, pierobežā. Ludzas novadā tie bija četri. Viens no tiem 50 kilometrus garais maršruts Ludza–Rundēni–Vertulova.

Šajā maršrutā izbrauca arī Latvijas Radio. Pusdienlaikā deviņpadsmitvietīgajā autobusā no Ludzas izbrauca 11 pasažieri. Uzrunātie cilvēki atzina, ka ir apbēdināti ar pieņemto lēmumu – ieviest maksu par braukšanu.

Pierobežas iedzīvotāji sabiedrisko transportu izmanto dažādos gadījumos, bet galvenokārt, lai nokļūtu pie ārstiem Ludzā vai Rēzeknē, dodas uz darbu vai arī brauc iepirkties.

Bezmaksas maršrutu mērķis – mudināt biežāk izmantot sabiedrisko transportu

Galvenie bezmaksas sabiedriskā transporta maršrutu ieviešanas mērķi bija mudināt iedzīvotājus vairāk izmantot sabiedrisko transportu un nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti mazapdzīvotās vietās.

Ludzas Autotransporta uzņēmums veic pasažieru pārvadājumus Ludzas novadā, tā valdes loceklis Guntars Losevičs atzīmē, ka Ludzas novadā bezmaksas maršrutos bija vērojams pasažieru skaita pieaugums.

"Ja mēs paskatāmies statistiku, tad pasažieru skaita bezmaksas maršrutos no kopējā pasažieru skaita tie ir 20–25 % pasažieru vairāk. Pirmkārt, kas mainīsies – tagad būs tas, ka cilvēki retāk izmantos sabiedrisko transportu, jo tas būs par maksu.

Kad tiem bija bezmaksas statuss, daudzos maršrutos un reisos cilvēki brauca, kad viņam vajag, kad nevajag, viņi varēja braukt vai katru dienu. Tagad, kad būs par maksu, tad izvērtēs, braukt vai nebraukt," uzskata Losevičs.

Autotransporta direkcija: Mērķis nav attaisnojies

Ministru kabinets (MK) ir noteicis konkrētus kritērijus bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešanai – apdzīvotība ir mazāka par četriem iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru, valsts dotāciju īpatsvars maršruta uzturēšanai ir vismaz 85%, ieņēmumi no pārdotajām biļetēm, nepārsniedz 15%.

Kā uzsver Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis, triju gadu laikā situācija ar bezmaksas reisu izmatošanu Latvijā ir bijusi atšķirīga – vienos maršrutos vērojams pasažieru skaita pieaugums par 25 vai pat 40 procentiem, citviet pasažieru plūsma nav mainījusies.

"Ja mēs skatāmies uz to kritēriju īstenošanos, tad mēs redzam, ka ir daudzi maršruti, ne visi, bet daudzi maršruti, kur pasažieru pārvietošanās ir kļuvusi lielāka, un šie maršruti vairs neatbilst tiem kritērijiem, ko ir noteicis Ministru kabinets. Tur ir vairāk pasažieru, nekā MK ir noteikts, un viņi ir jāatliek atpakaļ uz maksas maršrutiem," skaidro Zaķis.

Zaķis arī vērtē, ka mērķis veicināt pasažieru mobilitāti un cilvēku pārsēšanos uz sabiedrisko transportu neesot attaisnojies.

Sabiedriskā transporta padome ir pieņēmusi lēmumu visos 15 bezmaksas maršrutos ieviest maksu par braukšanu, un ar 16. septembri pasažieriem tajos atkal ir jāpērk biļete.

Taču pusgada laikā situācija tiks novērtēta un pēc tam var tikt pieņemts arī kāds cits lēmums.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti