ĪSUMĀ:
- Zane piecus gadus veiksmīgi attīsta uzņēmumu piesātinātajā kosmētikas produktu tirgū.
- Viņasprāt, lielākā vērtība ir viņas zināšanas un pieredze, kas palīdz attīstīt produktus.
- Pētījumos nonākusi pie slēdziena, ka visparastākajos augos slēpjas milzīgs potenciāls.
- Sekmīga biznesa attīstībai, pēc Zanes domām, svarīga ir veselīga nekaunība un atvērtība.
- Zanes ieteikums – ja ir laba biznesa ideja, jāatrod biznesa inkubators un jādodas aprunāties.
- Biznesa uzsākšanā liela nozīme apkārtējo cilvēku atbalstam; Zanei tā bija un ir ģimene.
- Zane: Būt uzņēmējam – tā ir ticība sev. Kamēr es to uztvēru kā hobiju, nauda īsti nenāca.
Zane jau piecus gadus Līvānu novada Sutru ciemā veiksmīgi attīsta uzņēmumu ārkārtīgi piesātinātajā kosmētikas produktu tirgū, kur viņas īpašā niša ir augu ekstraktu ražošana un ķīmisko formulu izstrāde citu kosmētikas zīmolu veidotiem produktiem.
VIZĪTKARTE
SIA "Rasa Botanicals" – kosmētikas ražošana.
Dibināšanas gads – 2018.
Darbinieku skaits: 4.
Apgrozījums 2022. gadā – 33 474 eiro.
Eksportē: Igaunija, Anglija, Horvātija.
Kur redz sevi pēc 3-5 gadiem: "Rasa Botanicals" fokusējas lielākoties uz kontraktražošanu un vairs neražo gala produktu patērētājiem, bet strādā tikai B2B sfērā.
Jautājumi un atbildes:
- Izaicinājumi: Pārdošana, pārdošanas kanāli, ražošanas paplašināšanās, jaunu iekārtu iegāde.
- Ko jautātu biznesa stratēģim: Kā veicināt eksportu, kā spert pirmos soļus eksportā.
- Kādu jaunu produktu/ pakalpojumu/ risinājumu gribi ieviest tuvāko gadu laikā? Vēlos uzsākt jaunu formulāciju ražošanu dažādiem privātajiem zīmoliem: masāžas sveces, mākslīgo matu noņemšanas lentas, sausie parfīmi u.c. inovatīvi produkti.
- Vai kādā brīdī tev ir ienācis prātā, ka labāk tomēr būtu strādāt algotu darbu kādam citam? Ja jā – kāpēc? Jā, bieži, jo paralēli daudzi no komandas vēljoprojām strādā algotu darbu, jo pats sarežģītākais ir jaunu klientu piesaiste.
"Kur redzu savu lielāko vērtību, – tās ir manas zināšanas. Latvijā nav simtiem cilvēku, kuri var izveidot kosmētisko produktu formulas," saka Zane, kuras pieredze un zināšanas par norisēm, pieprasījumu un tendencēm kosmētikas nozarē palīdz citiem uzņēmējiem attīstīt konkurētspējīgus produktus.
Zane ir ieguvusi doktora grādu ķīmijas tehnoloģijās un pētījumu rezultātā nonākusi pie slēdziena, ka visparastākajos augos, kuri aug pļavā, piemājas dārzā, mežmalā, slēpjas milzīgs potenciāls, kas izmantojams kvalitatīvu kosmētikas produktu ražošanā. "Mēs to pierādījām ar pētījumu datiem. Cita starpā, kādā no pētījumiem tika pierādīts, ka augu ekstrakti ir daudz efektīvāki cilvēka ādai, nekā no cilmes šūnām radīti produkti," viņa uzsver.
Kas ir svarīgākās īpašības, kas vajadzīgas sekmīga biznesa attīstībai? Zane uzskata – tā ir veselīga nekaunība un atvērtība.
"Ir tāds stereotips, kas es ar savu ideju nedalīšos, jo to nozags. Es tam nepiekrītu un saku pilnīgi pretējo. Ja jums ir biznesa ideja, runājiet par to pa labi un pa kreisi, jo nekad nevar zināt, kur atradīsies kāds cilvēks, kuru šī ideja uzrunās un kurš pavērs jums jaunas iespējas," saka Zane. Pat tad, ja kāds pārņem ideju un to realizē, neviens nevar atņemt zināšanas un pieredzi, kas ir galvenās vērtības, lai ideju veiksmīgi realizētu ilgtermiņā.
Runājot par biznesa sākumposmu, Zane atceras, ka ļoti vērtīgs atbalsts viņai bija dalība Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) biznesa inkubatorā Daugavpilī. Galvenie ieguvumi inkubatorā – daudz cilvēku ar līdzīgām problēmām un jautājumiem, atbalstoša vide, kā arī zināšanas par uzņēmējdarbību. "Ja jums ir ideja, atrodiet sev tuvāko biznesa inkubatoru un aizejiet pie viņiem aprunāties. Pie viņiem ir nākuši daudzi kā jūs, viņi zinās, ko ieteikt," ir pārliecināta Zane.
Biznesa uzsākšanā liela nozīme būs apkārtējo cilvēku atbalstam. Zanes gadījumā viņas galvenā atbalsta komanda bija un ir ģimene.
Viņa stāsta, ka pat pirms atbalsta saņemšanas "Leader" projektā iekārtu iegādei vecāki jau bija uzsākuši saimniecības telpu renovāciju, kur tiks izvietota ražotne ("Rasa Botanicals" atrodas Līvānu novada Sutru ciemā). "Pašā sākumā ir ļoti svarīgi, ka ir cilvēki, kuri tic šai idejai un ir gatavi atbalstīt. Ar manu ticību vien sākumā nepietiktu," uzsver Zane.
Vienlaikus viņa piemin arī paša biznesa veidotāja pārliecību, kuram vienubrīd jāspēj sava aizraušanās vai hobijs pārvērst biznesā. "Būt uzņēmējam – tā ir ticība sev. Kamēr es to uztvēru kā hobiju, nauda īsti nenāca. Viss mainījās, kad pateicu pati sev, ka tas nav hobijs, bet darbs." Turklāt jaunajam uzņēmējam būtu jāgūst skaidra motivācija, kāpēc vēlas nodarboties ar biznesu. Zanes gadījumā šāda motivācija bija un aizvien ir vēlme dalīties ar savām zināšanām un pieredzi.