Jaunu auto tirgū – pārprodukcija, bet pirktspēja krītas

Pēc pandēmijas un Krievijas kara raisītajām krīzēm jaunu automašīnu tirgus beidzot esot atkopies, un tirgū pat vērojama spēkratu pārprodukcija. Taču jaunas mašīnas pērkam arvien mazāk. Iemesli tam meklējami gan neziņā par nākotni, gan arvien vērojamā banku negribēšanā dot kredītus.

Jaunu auto tirgū – pārprodukcija, bet pirktspēja krītas
00:00 / 04:17
Lejuplādēt

Auto pārprodukcija, pārdošana – ar mīnusa zīmi

Vēl pērn rudenī mediji ziņoja, ka jaunu auto tirgus ir atgriezies pie pārliecinošas izaugsmes. Piemēram, auto dīlera "Moller auto" pārdošanas dati Baltijā rādīja, ka jaunas mašīnas pagājušajā gadā pārdotas par gandrīz trešo daļu vairāk nekā gadu iepriekš.

Jaunu auto tirgus atgriezās pirmskovida krīzes līmenī, pārdotāko spēkratu topu veidojot "Toyota", "Škoda", "Volkswagen" un "Dacia" modeļiem.

 Kāda situācija ir tagad, gadu vēlāk? Izplatītāja "Skandi motors" "Hyundai" zīmola vadītājs Uģis Dermanis stāstīja, ka "kopējā tendence ir tāda, ka esam veiksmīgi tikuši ārā no automašīnu deficīta. Automašīnas pašlaik ir diezgan lielā skaitā, varētu pat lietot vārdu pārprodukcija".

"Līdz ar to ir atgriezusies veselīga konkurence, labi un interesanti piedāvājumi no jaunu auto tirgotājiem.

Bet kopējā situācija pret pagājušo gadu saglabājas ar mīnusa zīmi – gandrīz -13% pret pagājušā gada reģistrācijas datiem. Tā ka vēl ir, kur augt," sacīja Dermanis.

"Skandi motora" pārstāvis to sauc par mērenu piesardzību, kuras iemesls ir gan nenoteiktība mūsu reģionā Krievijas kara dēļ, gan pirms laika strauji kāpušās banku kredītu likmes, kam gan ir tendence samazināties.

Kredītņēmēju asociācija: Bankas aizvien ir pārāk piesardzīgas

Latvijas Kredītņēmēju asociācijas valdes loceklis Aivars Rudi runāja tiešāku valodu, sakot, ka bankas aizvien ir pārlieku piesardzīgas.

"Noteikti neuzlabojas, situācija joprojām ir ļoti, ļoti piesardzīga, un tas attiecas uz faktiski visiem kreditēšanas sektoriem – gan hipotekārajiem, gan jaunu auto," vērtēja Rudi.

"Protams, otrs faktors, kāpēc kreditēšana ir vāja, ir arī "Euribor" situācija, jo kredīti joprojām ir pietiekami dārgi, tāpēc arī paši cilvēki rūpīgi izvērtē, ņemt vai ne.

Bet no banku puses tā joprojām ir milzīga piesardzība – uzlabojumus mēs tur neredzam, ka būtu aktīvāk sākuši strādāt. Tieši pretēji – aizvien, aizvien sašaurina [kreditēšanu]," sacīja Rudi.

Kredītņēmēju asociācija sākotnēji tika dibināta grūtībās nonākušo aizņēmēju atbalstam. Tagad Aivars Rudi, jautāts, vai paši kredītņēmēji ir kļuvuši maksātspējīgāki, sprieda, ka "daļa publikas ir maksātspējīga, turklāt jaunās automašīnas ir ne vairs tikai luksusprece, bet bieži vien kā nepieciešamības prece."

"Turklāt, ņemot vērā iespējamos jaunos normatīvus, cilvēki biežāk izskata iespēju pirkt jaunas mašīnas, nevis lietotās," sacīja Rudi.

Auto asociācija: Kritums tirgū saglabāsies

Auto asociācijas prezidents un Saeimas deputāts, "Apvienotā saraksta" pārstāvis Andris Kulbergs vērtēja, ka aptuveni 12% kritums jaunu auto tirgū saglabāsies arī turpmāk, turklāt tāda aina vērojama visu modeļu mašīnām.

Cenu kritums neesot pārsteigums, jo iepriekšējais gads bija atgūšanās no pandēmijas krīzes jeb tā sauktais uzrāviens, bet tagad situāciju bremzē augstie līzinga procenti.

"Savukārt elektromašīnām mēs redzam pat 35% kritumu pret pagājušo gadu. Skaidrojums ir, ka visi, kas gribēja, jau nopirka, bet nākamie rindā ir ikdienas lietotāji, savukārt ikdienas lietotājiem piedāvājums ir gana nekāds – lētu elektromobiļu konkurence ir vāja, jo cenu sākums ir ļoti augsts," sprieda Kulbergs.

Otrkārt, nogaidoša situācija jaunu elektroauto tirgū ir tādēļ, ka valsts sola, bet regulāri atliek atbalsta programmu sākšanu, tādēļ pircēji nogaida, kad tad valsts atbalsts sāksies.

Jaunu auto pārprodukcija un tirgus kritums gan neuzrādot mašīnu cenu samazināšanos.

 Asociācija vērtē, ka cenas neaug un arī nesamazinās, bet atlaižu apmēri ir būtiski palielinājušies, tātad uz atlaižu rēķina notiek cīņa par klientu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti