Pētījums: iespēju nevienlīdzību rada izglītība un ģimenes finansiālais stāvoklis

Latvijas Bankas ekonomistes veikušas pētījumu par bērnības apstākļiem, kas nosaka iespēju nevienlīdzību Eiropā, tostarp Latvijā. Secināts, ka viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka nākotnes iespēju nevienlīdzību, ir izglītība un ģimenes finansiālais stāvoklis. Tāpat svarīgs faktors ir dzimumu līdztiesība.

Pētījums: iespēju nevienlīdzību rada izglītība un ģimenes finansiālais stāvoklis
00:00 / 04:28
Lejuplādēt

Apstākļi bērnībā nosaka ienākumu līmeni vēlāk

Latvijas Bankas ekonomisti jau ilgāku laiku pēta ienākumu nevienlīdzību un kādi faktori to nosaka.

Jaunākajā pētījumā noskaidrots, kā

apstākļi, kādos esam dzīvojuši bērnībā, ietekmē mūsu ienākumu līmeni pieaugušā vecumā.

Iespēju nevienlīdzības jēdziens nozīmē ienākumu, piemēram, darba algas, atšķirības, kas nav atkarīgas no paša cilvēka darbībām un pūlēm. Šīs atšķirības var noteikt ģimenes ekonomiskā situācija, vecāku izglītība, vecāku imigrācijas statuss, dzimums un citi faktori.

Latvijas Bankas ekonomiste Krista Kalnbērziņa skaidroja, ka "iespēju nevienlīdzība ir problemātiska, jo tā ietekmē ne tikai šīs paaudzes ienākumus, bet arī nākamās paaudzes ienākumus, nododot šo procesu caur bērniem. Un tas nozīmē, ka ietekmē ne tikai kopējo labklājību, bet arī ekonomikas aktivitātes, jo neļauj cilvēkiem attīstīt savu potenciālu un saņemt ienākumus un pilnvērtīgi strādāt."

Iespēju nevienlīdzības analīzei izmantoti ienākumu un dzīves apstākļu 2011. un 2019. gada apsekojuma dati par paaudžu nevienlīdzības pārnesi. Savukārt aprēķini ir veikti ar mašīnmācīšanas metodi.

Latvijas Bankas ekonomiste Ludmila Fadejeva stāstīja, ka "tieši šajos gados bija iekļauts jautājumu bloks par dzīves apstākļiem bērnībā, kādi bija dzīves apstākļi, kad respondentam bija 14 gadi. Skatījāmies uz tādiem faktoriem kā finansiālā situācija ģimenē, vecāku izglītība, mājsaimniecības sastāvs. Kāpēc šī metode? Tā ļauj mums atklāt sarežģītas attiecības starp faktoriem un skatīties šo faktoru mijiedarbību."

Svarīgākie faktori – vecāku un pašu izglītība

Kādi ir pētījuma galvenie secinājumi, kas nosaka iespēju nevienlīdzību?

Kalnbērziņa atklāja, ka

"vecāku izglītības līmenis ir visspēcīgākais rādītājs. Varam redzēt sakarību – jo augstāks vecāku izglītības līmenis, jo lielākas izredzes bērniem sasniegt augstākus ienākumus".

"Otrs ir ģimenes finansiālais stāvoklis. Trūcīgās ģimenēs uzaugušiem bērniem ir lielāki ierobežojumi ienākumu sasniegšanā salīdzinājumā ar tiem, kuri uzauguši pārtikušās ģimenēs. Lielāks risks saņemt zemāku algu ir imigrantu bērniem, jo viņiem bieži vien ir grūtības piekļūt kvalitatīvai izglītībai," atzina Kalnbērziņa.

To, ka izglītībai ir neatsverama nozīme, apstiprina iedzīvotāju aptauja Rīgas ielās. Latvijas Radio jautāja cilvēkiem, vai un kā viņu un viņu vecāku izglītības līmenis ietekmējis pašreizējos ienākumus un iespējas.

"Jā. Bet man ir laba izglītība. Tepat mācījos, vecāki tur mācījās, bērns tur mācās. Vai turpinu mācīties? Šobrīd ne, pelnu naudu. Es līdz šim esmu mācījusies, apmeklēju kursus. Tagad mazliet pamācījos norvēģu valodu."

"Katra paša izglītība ietekmē noteikti. Arī iespējas. Bet ļoti daudz ir dažādi blakusapstākļi. Nosacīti turpinu mācīties. Datoru un telefonu apgūt jāmācās visiem, vienkārši dzīve piespiež. [Jauniešiem novēlu] skatīties uz tiem cilvēkiem, kas dzīvē ir kaut ko sasnieguši un mācīties no citu pieredzes, cik nu katrs ir spējīgs paņemt. Pēc tam mācās no savām kļūdām, bet tas ir stipri sāpīgāk un laika ziņā ilgāk. Ļoti gribētu jauniem cilvēkiem likt saprast, ka jaunība ir vispiemērotākais laiks, kad mācīties un kad visvieglāk ir ko paņemt un – jo vairāk paņemsi, jo vēlāk sapratīsi, cik tas bijis vērtīgi izmantots laiks."

"Manuprāt, tā ir svarīga, jo nodrošina lielākas iespējas. Bet arī bez ļoti lielām zināšanām varētu dabūt [darbu], kas nesīs ienākumus."

Iespēju nevienlīdzību var mazināt izglītības kvalitāte

Pētījuma autores secina, ka iespēju nevienlīdzību ir iespējams mazināt un to var izdarīt, galvenokārt uzlabojot izglītības kvalitāti, lai tā būtu pieejama arī reģionos un cilvēkiem ar zemiem ienākumiem.

Tāpat to iespējams darīt, veidojot mērķētu sociālo atbalstu un veicinot dzimumu līdztiesību, piemēram, dodot vienlīdzīgas iespējas abiem dzimumiem pelnīt labu atalgojumu.

Tikpat svarīga ir mūžizglītība, kuras nozīme tikai pieaug.

Tieši tāpēc ieguldījumi izglītībā, pieaugušo mācību programmās un atbalsta programmās, kā arī dzimumu līdztiesības un sociālās integrācijas politikā veicinās vienlīdzīgas iespējas katram iedzīvotājam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti