Vanšu tilta pārbūvi varētu sākt ne agrāk par 2026. gadu; Rīgas dome norāda – tilts joprojām ir drošs

Vanšu tilta remonta iepirkums Rīgā piedzīvojis neveiksmi – pārbūvēt pagājušā gadsimta 80. gados uzbūvēto tiltu pār Daugavu pieteicies tikai viens pretendents, kas piedāvājis to darīt par ievērojamu summu – 97 miljoniem eiro. Pašvaldība gatavojas izsludināt jaunu iepirkumu, norādot, ka vajadzības gadījumā līdz vērienīgajai pārbūvei tiltam veiks nelielu remontu, tomēr šobrīd tādas vajadzības neesot un tilts ir drošs.

Vismaz puskilometru garā Vanšu tilta abās pusēs jau vairākus gadus aptuveni metra attālumā no margām paralēli novietotas vēl papildu margas, kas gājēju un velobraucēju ceļu sašaurina. Pagaidu margas novietotas, lai cilvēki netuvotos tilta malai, kur metāls ir sarūsējis, asfalts drūp un caur bedrēm ir redzama sarūsējusi armatūra un plēve, kas piestiprināta, lai drūpošās daļas nekristu uz gājējiem un automašīnām, kas pārvietojas zem tilta, un lai akmeņi un metāla gabali nekristu Daugavā.

Par Vanšu tilta pārbūvi runā jau gadiem. Vēl pirms trim gadiem pašvaldība plānoja remontu sākt 2023. gadā, taču tas nenotika. Līdz reāliem darbiem var nākties gaidīt vēl ilgi. Pārbūvēt tiltu pieteicies tikai viens būvnieks – piegādātāju apvienība "Daugava Nexus", kurā ietilpst "Hanza Construction Group" un uzņēmums "Tilts".

Vanšu tilta pārbūvi varētu sākt ne ātrāk kā pēc gada; Rīgas dome norāda – tilts joprojām ir drošs
00:00 / 05:08
Lejuplādēt

Pašvaldība iepriekš bija indikatīvi noteikusi, ka tilta pārbūve izmaksās 42 miljonus eiro. Vienīgais pretendents gan to pieteicies izdarīt par divreiz lielāku summu – par nepilniem 100 miljoniem eiro. Tādu summu pašvaldība nevar atļauties, tāpēc konkursu Vanšu tilta pārbūvei plānots izbeigt bez rezultāta un izsludināt jaunu iepirkumu, Latvijas Radio sacīja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Olafs Pulks ("Jaunā Vienotība"), uzsverot, ka pēc ekspertu atzinumiem, tilts satiksmei joprojām ir drošs:

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Olafs Pulks ("Jaunā Vienotība")
00:00 / 00:43
Lejuplādēt

"Skaidrs, ka tur var redzēt, it īpaši gājēju zonā, ka ir norobežojumi. Tas ir darīts, lai negadītos, nedod Dievs, kāda nelaime. Bet būtībā ekspluatācijā to var izmantot, un tas ir drošs. Skaidrs, ka šis termiņš ir iedots uz laiku, un tādēļ arī tiek meklēts pārbūves veicējs un pārbūves projekts. Turpināsim to darīt. Cerēsim, ka nākamais iepirkums būs veiksmīgs.

Šobrīd ir doma varbūt pazemināt kādas prasības nolikumā un mēģināt vēlreiz uzrunāt visus iespējamos pretendentus, un vērst viņu uzmanību uz to, ka šāds iepirkums ir izsludināts.

Piegādātāju sapulce bija, un nevarētu teikt, ka netika pievērsta tam uzmanība."

Pulks norādīja, ka tilta projektēšanai paredzēts gads. Tas nozīmē, ka tilta pārbūvi varētu sākt labākajā gadījumā pēc gada, jo iepirkums vēl tikai gaidāms.

Ja būs nepieciešams, līdz vērienīgajai pārbūvei pašvaldība veiks nelielu tilta remontu, bet patlaban tādas vajadzības neesot, atzina Pulks.

Vanšu tilta pārbūvi plānots veikt pēc būvniecības veida "projektē un būvē" (design and build), kas paredz projektēšanas darbu un būvdarbu apvienošanu. Attiecīgi Vanšu tilta projektēšanu un būvniecību veiktu viens būvnieks.

Iepirkumā augstas prasības

Nozares speciālists, kurš vēlējies palikt anonīms, iedziļinoties iepirkumā, Latvijas Radio rakstiski atbildēja, ka iepirkuma noslēgšana bez rezultāta ir loģisks iznākums ļoti slikti organizētam iepirkuma procesam.

Viņaprāt, šādos iepirkumos, kad uzņēmējam ir jāveic gan projektēšana, gan būvdarbi, ir būtiski, lai pretendentiem būtu savlaicīgi pieejama pietiekami detalizēta informācija. Vanšu tilta iepirkuma gadījumā informācija par objektu neesot bijusi pieejama savlaicīgi, iepirkuma piedāvājuma sagatavošanai bija dotas tikai trīs nedēļas, rakstīja speciālists. Turklāt pasūtītājs bija izvirzījis ļoti augstas tehniskās kvalifikācijas prasības – pieredze vanšu tiltu būvniecībā ar laidumu vismaz 150 metri.

Papildus tam iepirkumam pievienotā tehniskā dokumentācija – būvprojekta minimālais sastāvs – neesot bijusi pietiekami detalizēta, lai varētu izvērtēt riskus un sagatavot kvalitatīvu un konkurētspējīgu piedāvājumu. Šobrīd iztērēti resursi gan pasūtītāja pusē, gan viena būvuzņēmēja pusē, bet rezultāta nav, un process jāsāk no jauna.

Arī Rīgas izpilddirektors Jānis Lange atzina, ka pašvaldības noteiktās prasības bijušas ļoti augstas. Vienlaikus viņš atzīmēja, ka

pirms iepirkuma uz tilta apskati pieteicās 16 uzņēmēji. Tagad dome apņemas pārskatīt prasītos apjomus un jaunu iepirkumu izsludināt rudenī.

"Mēs no savas puses arī mazināsim riskus uzņēmējiem, jo mēs redzam, ka, visticamāk, uzņēmējs ir ielicis visus maksimālos riskus, visus pieņēmumus, ka būtu jāmaina visas vantis, un šī cena ir daudz par augstu, ne tāda, kādu mēs bijām plānojuši. Tas nozīmē, ka uzņēmējam, visticamāk, vajag arī lielāku skaidrību no pasūtītāja puses, un tas ir mūsu uzdevums – iedot varbūt precīzāku uzdevumu mazināt šo telpu dažādām interpretācijām, lai uzņēmēji varētu no savas puses piedāvāt precīzāku cenu. Jārēķinās, ka no līguma noslēgšanas 12 mēneši ir projektēšanai un 24 mēneši ir būvniecībai. Tātad faktiski, visticamāk, mēs runājam šobrīd par 2026. gadu," pārbūves sākšanas laiku prognozēja Lange.

Jautājums par margu drošumu

Bet vai līdz 2026. gadam tilts iedzīvotājiem būs drošs? To Latvijas Radio jautāja uzņēmuma "Inženierbūve" valdes priekšsēdētājam, inženierzinātņu doktoram Aināram Paeglītim, kurš tiltu inspicē.

"No konstruktīvās drošības viedokļa visas tās tērauda sijas ir nestspējīgas. Ja tās nebūtu nestpējīgas, tad tilts jau sen būtu slēgts. Bet no otras puses, ir jautājums par iedzīvotāju drošību. Tur ir jautājums par margām. Šīs margas ir iestiprinātas dzelzsbetona konstrukcijās. Jau 40 un vairāk gadi ir pagājuši, betons ir sadrupis, un tās margas tur faktiski turas tikai uz stiegrojuma. Un tā, protams, ir zināma problēma, kas būtu diezgan steidzami jārisina," norādīja speciālists.

Viņš prognozēja, ka "rīt uz pusdienas laiku vēl nesabruks, bet pēc pāris mēnešiem varētu nolūzt daļa no margām, tādēļ [remontu] vajadzētu diezgan steidzami", bet šobrīd uz tilta uzstādītas barjeras, kas nodrošina, ka nekas slikts nevar notikt.

Vienlaikus Paeglītis sacīja – ja cilvēki speciāli neko nelauzīs, tad no tērauda konstrukciju viedokļa ar tiltu vēl tuvākos gadus nebūs nekādu problēmu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti