Domās un darbos kopā ar Ukrainu!
Godinot Ukrainas neatkarības dienu 24. augustā, sabiedriskie mediji un "Ziedot.lv" 3 nedēļu garumā vienojas atbalsta akcijā Ukrainai, aicinot ziedot Ukrainas aizstāvjiem.
Šajā laikā sabiedrisko mediju saturā ikdienas ziņas par Ukrainu papildinās īpašas intervijas un reportāžas no kara zonas, stāsti par ukraiņu ikdienu Ukrainā un Latvijā.
Ziedot iespējams, zvanot 90204113 (maksa par zvanu 5 eiro ar PVN) vai ziedot.lv/ukrainai.
"Mēs esam šūšanas uzņēmums, bet mēs ne tikai šujam, mēs arī paši izstrādājam. Respektīvi, ja pie mums atnāk klients un pasaka – man būtu nepieciešams, piemēram, izstrādāt risinājumu bruņu plāksnes pārnēsāšanai. Tur ir mīkstās bruņu plāksnes, kuras pasargā no šķembām un no pistoles lodēm, un tad ir cietās plāksnes, kas jau var pasargāt pat no snaipera šautenes lodes."
Uzņēmuma "Brasa Defence Systems" produktu grupas vadītājs Oskars Lauciņš stāsta, ka uzņēmumā ražo ekipējumu – dažādas pārnēsāšanas sistēmas un pat 90 litru lielas mugursomas, kā arī kamuflāžas apģērbu, kas piemērots dažādiem klimatiskajiem apstākļiem.
"Tad nu mēs veidojam apģērbu, sākot no apakšveļas līdz pat līmenim, kas ļauj karavīram izdzīvot arktiskos apstākļos, mīnus 50 grādos. Un tāpat arī veidojam ekipējumu, kurš ir tuksnešainam apvidum un karstam klimatam, visus šos apģērba līmeņus ir iespējams savā starpā kombinēt."
Uzņēmums taktisko apģērbu un ekipējumu ražo jau nepilnus 20 gadus un eksportē uz 16 Eiropas valstīm. Uzņēmums regulāri piedalās starptautiskos iepirkumos.
"Kopumā bizness ir stabils, un ir skaidri zināmi pasūtījuma nosacījumi, bet, kā jau jebkurā iepirkumā, ir vairāki pretendenti, un šie pretendenti arī cīnās un konkurē savā starpā. Un, protams, viens no tādiem pamatnosacījumiem ir, kurš tad no pretendentiem spēs saražot konkrētos produktus par zemāko cenu, lai no tā nekristos pasūtījuma kvalitāte. Tas, ar ko mēs ļoti lepojamies, ka mēs esam ļoti, ļoti efektīvi, ļoti labi spējam organizēt darbus, un tas tad arī ļauj ietaupīt resursus, laicīgi saplānot visus ražošanas procesus un loģistiku, un piegādes."
Lauciņš arī stāsta, ka, sākoties karam Ukrainā, līdzīgi kā citās nozarēs bijis jūtams izejmateriālu deficīts un cēlušās cenas, bet lielākā problēma šūšanas nozarē esot darbinieku trūkums.
"Ir problēmas ar šuvēju nokomplektēšanu, jo tā ir tāda mūsdienu specifika – jaunieši arvien mazāk un mazāk izvēlās strādāt sfērās, kurās ir jāstrādā ar rociņām. Vidējais šuvējas vecums ir 50 un vairāk gadi."
Centralizētos iepirkumus Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām veic Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs. Tā vadītājs Alans Andrulis stāstīja, ka taktiskā apģērba iepirkumos piedalās tikai viens līdz trīs Latvijas uzņēmumi un tirgus līderis ir uzņēmums "Brasa Defence Systems". Galvenais ieguvums no militārā viedokļa – Latvijas ražotāji nodrošina piegādes ķēžu drošību.
"Ja komersants ir arī starptautiskos tirgos , tad, protams, arī ceļas kvalitāte, un šī pieredze viņam arī ir no citu starptautisko bruņoto spēku prasībām, un caur šiem ārējiem tirgiem komersanti, protams, arī spēj piedāvāt mums kaut kādu labāku jeb tehniskāku risinājumu. Un Latvijas ražotājs, pieņemsim, salīdzinājumā ar ārvalstu komersantiem, iespējams, standartizētu produktu un lielu apjomu dēļ nereti nepiekrīt pilnveidot kaut kādu noteiktu produktu; komersanti piekrīt, ja mēs garantējam noteiktu ikgadējo pasūtījumu, kas pārsvarā tiek norādīts ļoti milzīgs, un mēs tādu nevaram nodrošināt.
Kā Latvijas ražotājam mums arī, protams, ir ērtāk un mēs varam te dabūt to produktu atbilstoši NBS prasībām," atzina Andrulis.
Nebūtu slikti, ja armijas apģērba iepirkumos piedalītos vairāk Latvijas uzņēmumu. Tas veicinātu gan uzņēmumu konkurētspēju, gan industrijas attīstību kopumā.