75% internetveikalu izmanto vismaz vienu pircēju maldināšanas metodi

Vairāk nekā 75% internetveikalu izmanto vismaz vienu maldināšanas metodi, piemēram, panikas taimeri vai pircēja kaunināšanu, tā secināts Starptautiskās Patērētāju aizsardzības un uzraudzības organizācijas (ICPEN) rīkotā Vispasaules interneta tīrīšanas procesā. Vienlaikus divas trešdaļas internetveikalu izmanto vairākas maldināšanas metodes.

Starptautiskās patērētāju aizsardzības un uzraudzības organizācijas rīkotajā pārbaudē tika izpētītas 642 komersantu tīmekļvietnes un viedtālruņu aplikācijas.

Procesā atklāja, ka 75,7% no tām izmanto vismaz vienu maldinošo modeli un 66,8% no tām izmanto divus vai vairāk maldinošos modeļus.

Šī izpēte norisinājās 2024. gada sākumā, un tajā iesaistījās 27 patērētāju tiesību aizsardzības iestādes no 26 pasaules valstīm.

Maldinošie modeļi ir veidoti tā, lai novērstu patērētāju uzmanību, maldinātu, manipulētu ar patērētājiem, lai viņi pieņemtu lēmumus, kas nav viņu interesēs. Tā kā maldinošie modeļi ir slēpti un pēc būtības manipulatīva rakstura, tos ir grūti pamanīt.

Maldinošie modeļi internetveikalos:

  • Slēptās izmaksas – internetveikals pirkumam slēpti pievieno papildu maksu (piemēram, pievienojot grozam papildu produktus, maksu par apstrādi vai obligātus ziedojumus). Norēķināšanās procesa pašā pēdējā posmā – pirms maksājuma veikšanas – patērētājs var konstatēt, ka kopējā summa ir daudz lielāka, nekā plānots.
  • Abonēšanas slazdi – abonēšanas pakalpojumam ir viegli reģistrēties, bet grūti to atcelt. Lai atceltu abonementu, iespējams, jums būs jāzvana klientu apkalpošanas dienestam, jāiziet vairākas apstiprinājuma lapas vai pat jānosūta atcelšanas pieprasījums.
  • Viltus trūkums – norāde par ierobežotu preču skaitu vai piedāvājumu, piemēram, "Atlikušas pēdējās 2 preces". Tādējādi internetveikals mudina lietotāju ātri pieņemt lēmumu, lai it kā paspētu nopirkt preci.
  • Panikas taimeri – tiek izmantoti atpakaļskaitīšanas taimeri, lai patērētāju mudinātu pasteigties nopirkt preci, pirms tai it kā "beidzas atlaide".
  • Piespiedu abonements – piesakoties pakalpojuma bezmaksas izmēģinājuma versijai, kurā jums jāievada savas kredītkartes informācija, pēc izmēģinājuma perioda beigām automātiski iekasē maksu, nesniedzot iepriekšēju brīdinājumu vai informāciju par atcelšanu.
  • Vizuāla neatbilstība – pogu dizains veidots tā, ka poga "Piekrist" ir izcelta spilgtākā krāsā nekā poga "Noraidīt" vai "Atteikties", tādējādi pastāv lielāka varbūtība, ka patērētājs noklikšķinās "Piekrist".
  • Maldinošie jautājumi – reģistrēšanās laikā jautājums pie izvēles rūtiņas var tikt formulēts mulsinoši, lai patērētājs nejauši piekristu kaut kam tādam, kam viņš parasti nepiekristu, piemēram, saņemt reklāmas e-pasta ziņojumus.
  • Slēptās reklāmas – reklāmas, kas veidotas tā, lai tās izskatītos pēc parasta satura vai navigācijas pogām, liekot lietotājiem uz tām nejauši noklikšķināt.
  • Kaunināšana – patērētāju kaunināšana par konkrētu darbību. Piemēram, tiek jautāts, vai vēlaties reģistrēties, lai saņemtu jaunumu par precēm vai pakalpojumiem un piedāvātās opcijas ir "Jā" un "Nē, vēlos palikt neziņā".
  • Surogātpasts kontaktpersonām – tīmekļvietne lūdz piekļuvi jūsu kontaktpersonu sarakstam, bet pēc tam bez jūsu skaidras piekrišanas nosūta visām jūsu kontaktpersonām nevēlamas vēstules un aicinājumus.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs aicina iedzīvotājus ziņot, ja pamanīta maldinošo modeļu izmantošana interneta veikalos, kā arī tad, ja ir radušās problēmas ar pirkumiem internetā. Savukārt, ja saskaraties ar problemātiskiem tirgotājiem no citām Eiropas Savienības valstīm, jāziņo Eiropas Patērētāju informēšanas centram.

Svarīgi atcerēties, ka, iegādājoties preci no tirgotāja ārpus Eiropas Savienības, tirgotājam nebūs saistoši Eiropas Savienības normatīvie akti.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti