Janvārī, īsi pēc pacelšanās no Portlendas lidostas ASV, no Boeing "737 MAX 9" modeļa lidmašīnas atdalījās durvis – panelis, kas uzstādīts uz avārijas izejas. Aviokompānijas "Alaska Airlines" lidmašīna spēja sekmīgi atgriezties lidostā un veica ārkārtas nosēšanos. Pasažieri tika cauri ar vieglām traumām un pamatīgu izbīli. Taču izmeklētāji pārmet "Boeing" kavēšanos ar informācijas iesniegšanu.
"Izmeklēšanā ir iesaistītas vairākas puses. Ir puses, kas ļoti cieši sadarbojas ar izmeklētājiem. Piemēram, Federālā aviācijas pārvalde. Bet "Boeing" nav iesniedzis mums dokumentus un informāciju, ko mēs vairākkārt esam pieprasījuši pēdējo mēnešu laikā. Īpaši attiecībā uz durvju atvēršanu, aizvēršanu, noņemšanu un komandu, kas veic šo darbu Rentonas ražotnē," sacīja ASV Nacionālā transporta drošības biroja vadītāja Dženifera Homendija.
Transporta Drošības birojs izmeklēšanā secinājis, ka durvju panelī nebija ievietotas skrūves, kas to noturētu vietā. Atsevišķu izmeklēšanu uzsācis ASV Federālais izmeklēšanas birojs, kurš šo gadījumu izskata kā potenciālu krimināllietu.
Bet "Boeing" problēmu aizsākums meklējams jau pirms vismaz sešiem gadiem.
2018. gada rudenī īsi pēc pacelšanās Javas jūrā avarēja pilnīgi jauna aviokompānijas "Lion air" "Boeing 737 MAX 8" lidmašīna, dzēšot 189 dzīvības.
Dažus mēnešus vēlāk Etiopijā teju identisku katastrofu piedzīvoja vēl viena šī modeļa lidmašīna – dzīvību zaudēja visi 157 lidmašīnā esošie cilvēki.
Pēc otrās katastrofas tik īsā laikā ASV Federālā Aviācijas administrācija apturēja šo lidmašīnu izmantošanu visā pasaulē. Tās atsāka lidot vien pēc 20 mēnešiem, un šī dīkstāve kompānijai izmaksāja teju miljardu ASV dolāru.
Toreiz uzņēmums nomainīja vadību, un izpilddirektora amatā stājās Deivids Kalhūns. Tomēr viņš nav spējis izvest uzņēmumu no krīzes un šonedēļ paziņoja par atkāpšanos.
Turklāt šomēnes miris tika atrasts bijušais "Boeing" kvalitātes kontroles menedžeris Džons Barnets, kurš jau ilgstoši pauda bažas par uzņēmuma ražošanas standartiem.
2019. gadā Barnets BBC stāstīja, ka darbinieki, būdami pakļauti spiedienam, apzināti gaisa kuģiem uz ražošanas līnijas uzstādījuši standartam neatbilstošas detaļas.
Dažas dienas pirms nāves viņš bija sniedzis liecības pret uzņēmumu vērstā trauksmes cēlēja lietā, un dažas nedēļas pirms tam sniedza komentārus medijos.
"Manu bažu iemesls par lidmašīnu tehnisko stāvokli ir pamatots tajā, ka 2012. gadā "Boeing" sāka atlaist drošības pārbaužu veicējus. Respektīvi, šie bija cilvēki, kuri pārbauda mehāniķu darbu. Mēs redzam no lidmašīnas izrautu durvju paneli, bet jautājums paliek – kas notiek ar pārējās lidmašīnas drošību? Vai tur viss ir atbilstoši standartiem?" norādīja Džons Barnets, liecinieks "Boeing" trauksmes cēlēju lietā.
Policija paziņoja, ka 62 gadus vecais Barnets miris no "paša radītas" brūces, liekot domāt par pašnāvību. Bet viņa ģimenes draugs telekanālam ABC apgalvoja, ka pirms nāves Barnets esot brīdinājis – ja kaut kas ar viņu notiks, tad tā noteikti nebūs pašnāvība. Izmeklēšana turpinās.
Barnets savulaik strādāja rūpnīcā, kur ražo Boeing "Dreamliner" lidmašīnas, ko izmanto tālsatiksmes lidojumos. Arī šis lidmašīnu modelis nonāca ziņu virsrakstos, par mata tiesu izvairoties no katastrofas, kad lidsabiedrības "LATAM" lidmašīna piedzīvoja pēkšņu brīvo kritienu. Par laimi pilotiem izdevās atgūt kontroli pār lidmašīnu, bet vairāk nekā 50 pasažieri tika nogādāti slimnīcā.
"Es biju nomodā un, kad paskatījos uz lidmašīnas salonu, kungs, kas sēdēja man blakus, bija pie lidmašīnas griestiem. Es skatījos uz viņu, un viņš ar muguru bija pie lidmašīnas salona griestiem. Un tad viņš nokrita," atcerējās reisa "LA800" pasažieris Braiens Džokats.
Šie ir tikai daži no uzņēmuma "Boeing" gadījumiem, kas pievērsuši ne tikai izmeklētāju, bet arī pasaules uzmanību uzņēmuma drošības standartiem.
"Boeing" cenšas piemērot papildu pārbaudes lidmašīnām, bet tas paildzina lidmašīnu piegādes klientiem, kas pasažieriem savukārt draud ar dārgākām biļetēm.
Viens no tādiem ir uzņēmuma lielākais klients Eiropā "Ryanair", kura vadītājs pateicis, ka pārmaiņas uzņēmuma vadībā un īpaši Sietlas ražotnē bija ļoti nepieciešamas.
""Ryanair" atzinīgi vērtē notikušās pārmaiņas "Boeing" vadībā. Stens Dīls lieliski pārdevis lidmašīnas, bet viņš nav tas cilvēks, kurš var uzņēmumu izvest no krīzes un mainīt darbību Sietlā, kur bijušas lielākās problēmas," pauda "Ryanair" vadītājs Maikls O’Līrijs.