Latvijā izstrādāti divi militārās apvidus automašīnas prototipi

Pašlaik Latvijā izstrādā militāro apvidus automašīnu prototipus, lai radītu ērtu, uzticamu un ātru auto dažādiem apvidiem, kas palīdzētu karavīriem arī kaujas laukā. Autobūves speciālists pārliecināts, ka Latvijā ir spējīgi inženieri un var ražot labu tehniku paši.

Latvijā izstrādāti divi militārās apvidus automašīnas prototipi
00:00 / 03:48
Lejuplādēt

Automašīnai jābūt ātrai, ērtai un viegli remontējamai

"VR Cars" angārā pašlaik blakus vieglajām automašīnām stāv Latvijā radīts apvidus auto prototips – džips bez durvīm. Tas prezentēts jau pirms diviem gadiem un joprojām tiek testēts un uzlabots.

"Mums pašiem ir savi inženieri, kuri spēj automašīnu uztaisīt pilnīgi no nulles, tātad viss sākas ar 3D zīmējumiem. Pēc tam mēs tās mašīnas arī taisām," stāstīja "VR Cars" valdes loceklis Mārtiņš Dzenītis.

"Mēs esam saņēmuši Aizsardzības ministrijas grantu par automašīnas konceptu un pirmajiem dizainiem. Šobrīd mēs esam saražojuši divus prototipus. Pirmais, ko mēs tur redzējām, bija ar benzīna dzinēju un manuālo pārnesumu kārbu. Bet tas, kas realitātē būs vajadzīgs, ir automašīna ar dīzeļa dzinēju un automātisko pārnesumu kārbu," atzina Mārtiņš Dzenītis.

Uzņēmumam "VR Cars" vairāk nekā 20 gadus ir pieredze autosporta jomā, un tāpat kā sportā, arī armijā ir nepieciešamas ātras, ērtas un viegli apkalpojamas automašīnas.

"Mašīnai ātri jāpārvietojas pa ceļu, jo tev ir vai nu jāmūk no ienaidnieka, vai nu jādzenas ienaidniekam pakaļ. Ir jābūt ērti, tā, lai tur var sēdēt pilnībā ekipēti četri karavīri un ar vienu soli izkāpt un iekāpt, jo tas ir dzīvības un nāves jautājums reizēm," stāstīja Mārtiņš Dzenītis.

"Nākamais ir, ja tai mašīnai kaut kas ir salūzis, tam ir jābūt viegli nomaināmam. Tātad kara laukā tev nebūs laika divas dienas to mašīnu remontēt. Tur ir jāspēj visu nomainīt ātri, ar pāris skrūvēm. Un var tā šķist – kas tad tur mašīnai jauns. Četri riteņi, stūre, motors, ātrumkārba, visas viņas ir vienādas. Bet, piemēram, pa tādu sarežģītu meža ceļu ar mūsu mašīnu var braukt ar ātrumu 90 kilometri stundā. Vai tas nozīmē jaudīgākus motorus? Nē, tas nozīmē cita veida piekari. Piekari mēs esam veidojuši paši. Tās ir piekares sviras no stūres, stūres stieņi, tas, kas mašīnu notur pie zemes. Amortizatorus mēs arī, piemēram, taisām paši," atklāja Mārtiņš Dzenītis.

Latvijā ir labi inženieri, precīzi darbinieki tad tas ir jāizmanto

Domās un darbos kopā ar Ukrainu!

Domās un darbos kopā ar Ukrainu!

Godinot Ukrainas neatkarības dienu 24. augustā, sabiedriskie mediji un "Ziedot.lv" 3 nedēļu garumā vienojas atbalsta akcijā Ukrainai, aicinot ziedot Ukrainas aizstāvjiem.

Šajā laikā sabiedrisko mediju saturā ikdienas ziņas par Ukrainu papildinās īpašas intervijas un reportāžas no kara zonas, stāsti par ukraiņu ikdienu Ukrainā un Latvijā.

Ziedot iespējams, zvanot 90204113 (maksa par zvanu 5 eiro ar PVN) vai ziedot.lv/ukrainai.

Dzenītis stāstīja, ka interese par Latvijā ražotiem militārajiem apvidus auto ir arī citās valstīs.

"Paši bijām militārajā izstādē Parīzē "Eurosatory 2024". Bija ļoti daudz interesantu sarunu, un mēs esam sapratuši, ka šādas mašīnas tiešām armijai šobrīd ir vajadzīgas, jo karadarbība Ukrainā parāda, cik ļoti svarīga ir mobilitāte," sacīja Mārtiņš Dzenītis.

Latvijas Radio jautāja auto inženierim un autosportistam Andrim Dambim, vai viņam būtu interese piedalīties armijas vajadzībām nepieciešamas automašīnas izstrādē.

Viņš norādīja, ka šobrīd "mums ir sava darba specifika, un tie ir elektriskie mikroautobusi, un tas mums aizņem pilnu darba laiku, bet mēs vairākos šādos armijas projektos kā konsultanti tiem izpildītājiem palīdzam, un mašīnai armijai, manuprāt, ir jābūt tādai, kura ir ar labu veiktspēju".

"Tas nozīmē pārvietoties pa visiem ceļiem un neceļiem, un tad, protams, ka ir jārēķinās, kas tai mašīnai [uzdots], kāds darbs ir jādara, vai ir jāpārvadā 2 cilvēki un 200 kilogrami vai 8 cilvēki un 800 kilogrami. Un arī [svarīgi apzināties] – kāpēc lai mēs pirktu, ja mēs varam paši uztaisīt.

Un Latvijā ir labi inženieri, labi prāti, precīzi un labi darbinieki, tad tas ir jāizmanto

un jātaisa ir pašiem tas, ko mēs varam uztaisīt, un, ja mēs nevaram iztaisīt vai nemākam, tad ir jāatrod labs piegādātājs. Un es esmu pārliecināts, ka tas ir labs prototips, tā ir laba mašīna, un tāda ir vajadzīga," sprieda Dambis.

Šobrīd uzņēmumā "VR Cars" varētu saražot 30 līdz 40 militārās apvidus automašīnas gadā, bet, lai saražotu 200 automašīnas gadā, būtu jābūvē jauna ražotne.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti