Valdība ir akceptējusi vācu investora Ralfa Dītera Montāga-Girmesa 52 miljonu eiro ieguldījumu lidsabiedrības "airBaltic" pamatkapitālā un vēl 80 miljonu eiro finansējuma piesaistīšanu no Valsts kases, kas būtu valsts kā akcionāra aizdevums.
Par valdības lēmumu, kas jau maksājis amatu satiksmes ministram Anrijam Matīsam ("Vienotība"), šobrīd noraidošas ir arī koalīcijas partijas, jo tām vācu investors šķiet šaubīgs. Pastāv bažas, ka viņš darbojas rietumvalstu sankcijām pakļautu Krievijas kompāniju interesēs.
Premjere apgalvo, ka, pašreizējam projektam izgāžoties, investīciju pretenzija un sekojošās kompensāciju izmaksas valstij nedraudot.
"Līgums vēl nav noslēgts un ir atrunāti drošības nosacījumi, ja valdība maina savu lēmumu. Ar Satiksmes ministriju tiek runāts par nākamo divu gadu attīstību par stratēģiskā investora meklējumiem un vēl citi risinājumi," teica Straujuma.
Kādi risinājumi iespējami, premjere pagaidām neatklāj. Arī Montāgs-Girmess intervijā "Panorāmai" otrdien atturējās stāstīt par savu tālāko rīcību, ja Valsts kases aizdevums netiks apstiprināts. Vēl jāsagaida 30.novembris, kad līdz ar valsts budžeta pieņemšanu Saeimā kļūs skaidrs, ko politiķi patiešām ir izlēmuši saistībā ar aizdevumu.
Arī tad pirmkārt par lidsabiedrības nākotni un investoru piesaisti būs jādomā kompānijas vadītājam Martina Gausam. Savukārt Montāgs-Girmess jau ir izteicis, pēc viņa domām, labāko piedāvājumu un neredz pamatu to pārskatīt.
"Esmu vienojies par nosacījumiem šim ieguldījumam, kas mani apmierina, un priecāšos veikt šo darījumu. Tagad bumba ir valdības pusē, lai izpildītu savas apņemšanās. Es uzskatu, ka vienošanās, kas līdz šim ir panāktas, ir godīgas attiecībā pret abām pusēm, ņemot vērā pašreizējos apstākļus.
Ja Latvijas valdība vēlas šo vienošanos pārskatīt, tas ir viņu ziņā. Es gan uzskatu, ka līdzšinējā vienošanās pakete ir pievilcīga un tai vajadzētu būtu pieņemamai arī valdībai," teica Montāgs-Girmess.
Iepriekš gan transporta nozares eksperts Tālis Linkaits norādīja, ka atkāpšanās valdības lēmuma un ieceres par “Bombardier CS300” lidmašīnu pirkumu var nest zaudējumus, jo tas nozīmētu milzīgas sankcijas, izmaiņas aviokompānijas biznesa plānā, kas savukārt ietekmētu arī pasažierus, proti, būtu jāsamazina lidmašīnu parks un reisu skaits.
Tāpat eksperts atgādināja, ka valsts viena pati nedrīkst vairāk ieguldīt "airBaltic", to paredz Eiropas Savienības konkurences noteikumi.
Jau vēstīts, ka nauda "air Baltic" ir vajadzīga lidmašīnu flotes modernizācijai. Pirms trīs gadiem lidsabiedrība noslēdza sākotnējo pasūtījuma līgumu ar Kanādas koncernu "Bombardier" par vismaz 13 pagaidām vēl izstrādes procesā esošu "CSeries 300-imt" lidmašīnu iegādi.
Savukārt Montāga-Girmesa vārds tiek saistīts ar Eiropā sliktu slavu ieguvušo Krievijas lidmašīnu "Sukhoi Superjet" iegādi kā vienu no nosacījumiem investīcijām. Vācu uzņēmējs gan šādu prasību esamību noliedz.