Vairāk jāmaksā tiem, kuri arī brauc vairāk, uzskata 22 000 cilvēku, kuri parakstījuši iniciatīvu par ikgadējā transportlīdzekļa nodokļa iekasēšanas maiņu, kas nodota izvērtēšanai Saeimas komisijai. Piedāvājums paredz atteikšanos no transportlīdzekļa nodokļa, kas maksājams, izejot tehnisko apskati, to aizstājot ar nodokļu iekasēšanu no degvielas tirdzniecības.
Patlaban valsts gadā par degvielas akcīzi, vinjeti un ikgadējo transportlīdzekļa nodokli iekasē aptuveni pusmiljardu eiro. Tikai nedaudz vairāk nekā puse šīs naudas tiek ieguldīta ceļu remontos. Iniciatīvas autori uzskata, ka šī sistēma nav taisnīga.
“Būtībā mūs soda par to, ka mums kaut kas pieder. Respektīvi ir mašīna, mēs maksājam. Braucam, mazāk braucam, mēs arī maksājam,” saka sabiedrības iniciatīvas virzītājs Ģirts Lapškalns.
“Mēs jau zinām, ka uz automašīnām tiek uzlikti visi nodokļi, ko tāpat nespēj iekasēt – tā ir tā būtība, ko mēs gribam ar to pateikt,” viņš piebilst.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis (Zaļo un Zemnieku savienība) atzīst – šī iniciatīva netikšot iesviesta atvilktnē, taču mainīt līdzšinējo kārtību ir teju neiespējami.
“Kas attiecas uz iniciatīvu pielikt visus nodokļus degvielai – to mēs izdarīt nevarēsim,” saka ministrs.
Viņš atgādina, ka šobrīd transporta nodokļa atlaides ir invalīdiem, daudzbērnu ģimenēm, kuras, integrējot nodokli degvielas cenā, nebūs iespējams administrēt.
“Šeit ir jāturpina meklēt risinājumus,” norāda Augulis.
Tikmēr Finanšu ministrija ir skeptiskāka. Atsakoties no transportlīdzekļa ikgadējā nodokļa, valsts zaudēs 80 miljonus eiro. Par tik lielu summu nāksies samazināt arī budžeta izdevumus.
“Noteikti būs daudz neapmierināto, ja mainītu kārtību, ja akcīzes nodoklis būtu jāpaaugstina. Tas būtu 6,1 cents benzīnam un 7,4 centi dīzeļdegvielai. Ņemot vērā, ka degvielu lieto dzelzceļš un būvniecība, tad tur palielinātos izdevumi,” norāda Finanšu ministrijas netiešo nodokļu departamenta direktora vietniece Jolanta Krastiņa.
Tikmēr iniciatīvas autori gatavojas savas pozīcijas aizstāvēšanai gaidāmajā Saeimas Mandātu ētikas un iesniegumu komisijas sēdē. Viņi arī atgādina – vēl nesen Saeimā tika skatīta iniciatīva par ceļu bez bedrēm. Ziņojumu, kā rīkoties, Satiksmes ministrija aizvien nav sagatavojusi.