Valdība ņēma vērā “Autotransporta direkcijas” pieredzi, reputāciju, resursus un personāla kvalifikāciju, lai efektīvi veiktu deleģēto uzdevumu.
Satiksmes ministrijā norādīja, ka no Atveseļošanas un noturības mehānisma Latvijā 295 miljonu eiro investīcijas plānotas, lai līdz 2026. gadam Rīgā un Pierīgā īstenotu zaļo satiksmes reformu.
Apstiprinātais plāns paredz, ka Latvijā tiks veikta Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta maršruta tīkla reforma, tajā skaitā attīstot pasažieru satiksmi dzelzceļa līnijā Rīga–Bolderāja (perspektīvā līdz Daugavgrīvai), pārvadājumus nodrošinot ar bateriju vilcieniem.
"Zaļās satiksmes reforma veicinās Rīgas metropoles areāla iedzīvotāju pārvietošanās paradumu maiņu, veidojot konkurētspējīgu videi draudzīgu sabiedriskā transporta un mikromobilitātes piedāvājumu attiecībā pret privāto transportu. Reformas ietvaros tiek plānoti nozīmīgi ieguldījumi infrastruktūrā un videi draudzīga sabiedriskā transporta ieviešanā, kā arī transporta risinājumi, kas cilvēkus mudinās izvēlēties videi draudzīgāku sabiedrisko transportu nevis privāto transportu," informēja ministrijā.
Ministrijā norādīja, ka bateriju vilcieni Eiropā iegūst popularitāti, valstīm cenšoties sasniegt uzstādītos klimata mērķus. Bateriju vilcieni darbojas ar bateriju tehnoloģiju – tie var braukt gan pa elektrificētiem maršrutiem, izmantojot tur esošās tehnoloģijas, gan pa neelektrificētiem maršrutiem, izmantojot bateriju enerģiju. Tādējādi bateriju vilcieni ir videi draudzīgāks risinājums iedzīvotājiem, kuru ikdienas ceļš ved pa neelektrificētiem maršrutiem. Tāpat bateriju vilcienu priekšrocības var baudīt arī tie, kuri dzīvo tuvu sliežu ceļiem – šie vilcieni ir klusāki un mazāk piesārņo apkārtējo vidi.
Optimāls bateriju sistēmas modelis ir bateriju vilcienu izmantošana jau elektrificētajās līnijās (notiek uzlāde brauciena laikā), kur ar bateriju palīdzību var nodrošināt papildus nobraukumu arī neelektrificētajā daļā bez lieliem papildus infrastruktūras uzlabojumiem.
Bateriju vilcienus plaši izmanto Austrijā, Vācijā, Īrijā, Apvienotajā Karalistē un Japānā. Bateriju vilcienus sāk izmantot arī Dānijā, Francijā, Ungārijā. Bateriju vilcienus plāno izmantot arī Lietuva.
KONTEKSTS:
Satiksmes resorā nākamgad turpināsies reģionālo ceļu remontdarbi, kopā ar daļu ilgi gaidīto jauno elektrovilcienu modernizēs peronus, ieviesīs vienotu sabiedriskā transporta biļeti. Notiks valsts programmā plānoto veloceliņu projektēšana. Līdz 2026. gadam Rīgā un Pierīgā plānots iepirkt videi draudzīgākus bezizmešu tehnoloģijas bateriju vilcienus, kā arī modernizēt un izbūvēt sliežu posmus.