Rubesa savu atkāpšanos no amata skaidro ar krasi atšķirīgu un nesavienojamu redzējumu par turpmāko "Rail Baltica" projekta vadības un ieviešanas modeli. Rubesa atlūgumu iesniegusi aptuveni mēnesi pirms pilnvaru termiņa beigām.
ĪSUMĀ:
- Rubesa nemierā ar projekta pārvaldības modeli; norāda uz iespējamu interešu konfliktu;
- Atlūgumu neilgi pirms pilnvaru beigām Rubesa skaidro ar vēlmi pievērst uzmanību riskiem;
- Satiksmes ministrija noraida bažas, ka "Rail Baltic" projekts būtu apdraudēts;
- Pretējās domās ir Baltijas korporatīvās pārvaldības institūta Latvijā vadītājs Grafs;
- Viņaprāt, kopuzņēmumam "RB Rail" būtu jādod lielāka brīvība lēmumu pieņemšanā.
Iebilst pret pārvaldības modeli
Par "RB Rail"
- "RB Rail" ir 2014.gada oktobrī dibināts trīs Baltijas valstu kopuzņēmums. "RB Rail" vienlīdzīgi akcionāri ir SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" no Latvijas, "Rail Baltica Statyba" no Lietuvas un "Rail Baltic Estonia" no Igaunijas.
- "RB Rail" ir "Rail Baltica" projekta centrālais koordinators. Projekts paredz ātrgaitas dzelzceļa līnijas izbūvi no Tallinas līdz Lietuvas-Polijas robežai. "Rail Baltica" būs elektrificēta pasažieru dzelzceļa līnija.
Avots: "RB Rail"
Interešu konflikts, kas iekapsulēts jau projekta pamatos, ir galvenais iesaistīto pušu darbības un/vai bezdarbības iemesls.
Šis interešu konflikts nav savienojams ar manu pārliecību par taisnīgu un atbildīgu projekta ieviešanas procesu," paziņoja Rubesa.
Vēlāk preses konferencē Rubesa norādīja uz iespējamu interešu konfliktu padomes darbā. Baltijas valstis savas intereses kopuzņēmumā īsteno caur uzņēmumiem, kas "RB Rail" padomē ieceļ savus pārstāvjus, kuri attiecīgi uzrauga kopuzņēmuma valdi. Nu kopuzņēmuma akcionāri sākuši pārraudzīt paši sevi.
"Šī brīža "de facto" "Rail Baltica" globālā projekta pārvaldība, kādu to īsteno projekta labuma guvēji un akcionāri, nav ne piemērota, ne ilgtspējīga jauna ekonomiskā un drošības koridora infrastruktūras ieviešanai, kam plānots saņemt līdz pat 85% finansējuma no nodokļu maksātājiem Eiropā. Par spīti vairāk nekā gadu ilgajām diskusijām ar projekta akcionāriem un labuma guvējiem, kopuzņēmums vēl aizvien saskaras ar vienotas izpratnes trūkumu par ilgtspējīgu finansēšanas modeli gan pašam kopuzņēmumam, gan globālajam projektam," sacīja Rubesa.
Viņa uzskata, ka kopuzņēmumam būtu jādod lielāka brīvība pār projekta realizāciju. "Projekts tāds, kāds viņš ir, pašlaik nav pārvaldāms. Viņš nav pārvaldāms efektīvā veidā. Trūkst atbilstošas, efektīvas pārvaldības modelis.
Tas nozīmē to, ka jebkas, kas notiek projektā, kavējas un kavēsies. Ir ļoti grūta saskaņošana, vienošanās gandrīz par jebko."
SM: "Rail Baltica" nav apdraudēts
Baltijas korporatīvās pārvaldības institūta Latvijā vadītājs Andris Grafs piekrīt, ka kopuzņēmumam būtu jādod lielāka brīvība lēmumu pieņemšanā.
"Visticamak, neviena no valstīm nevēlēsies atdot šo projekta īstenošanu tikai kopuzņēmumam," lēsa Grafs, kurš piekrīt Rubesas teiktajam arī par to, ka pie šī brīža ieviešanas modeļa projekts ir apdraudēts.
Grafs uzskata, ka tagad viss ir Baltijas valstu premjeru rokās, viņiem būtu jāatrod situācijas risinājums.
"RB Rail" valsts kapitāldaļu turētājs, "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL), interešu konfliktus par akcionāriem un to lomu projekta padomē noliedz. "Šeit iesaistītās personas, pārstāvot dažādus uzņēmumus, gala rezultātā pārstāv tikai un vienīgi Satiksmes ministrijas intereses," norādīja EDzL valdes loceklis Andris Linužs.
Satiksmes ministrijas (SM) pārstāve Iveta Kancēna noraida Rubesas teikto, ka dzelzceļa projekts īstenošana varētu būt apdraudēta. Ministrijā neslēpa, ka pastāv katras valsts intereses, tomēr visi jautājumi tiekot risināti diplomātiski, domājot par kopējo ieguvumu, projektu īstenojot.
Kancēna sacīja, ka ministrijai esot pārsteigums, ka kopuzņēmuma vadītāja atlūgumu nolēmusi iesniegt mēnesi pirms pilnvaru termiņa beigām.
Vēlas vērst uzmanību uz riskiem
Jau šovasar Rubesa vēlējusies amatu pamest, bet premjers Māris Kučinskis (Zaļo un Zemnieku savienība) lūdzis to nedarīt. Jautāta, kāpēc nolēmusi iesniegt atlūgumu mēnesi pirms pilnvaru termiņa beigām, Rubesa atbildēja - lai pievērstu uzmanību riskiem, kas saistīti ar "Rail Baltica" ieviešanu un kopuzņēmuma akcionāru rīcību.
Konflikts ar akcionāriem Rubesai ir jau sen. Februārī Igaunijas un Lietuvas akcionāri izteica viņai neuzticību.
Kopuzņēmuma nu jau bijusī vadītāja sacīja, ka bijis skaidrs, uz otru termiņu viņu nepārvēlēs. "O, tas nav jautājums, to es jau zināju."
Pagaidām kopuzņēmuma izpilddirektora amatā ir iecelts kompānijas finanšu direktors un valdes loceklis Igns Degutis.
Vienlaikus Rubesa izteica pateicību "RB Rail" valdei un komandai, kas bieži vien darījusi vairāk, nekā to nosaka tās tiešie amata pienākumi. "Kopā mēs esam radījuši spēcīgu redzējumu par ''Rail Baltica'' kā uz nākotni vērstu, inovatīvu, jaunu ekonomisko koridoru un esam sākuši darbu pie šīs vīzijas īstenošanas," norāda Rubesa.
Tāpat viņa ir pateicīga Eiropas Savienības Transporta un mobilitātes ģenerāldirektorātam (DG Move) "par nerimstošo un stabilo atbalstu projektam un man personīgi, kā arī par vienoto projekta redzējumu – radīt jaunu ekonomisko koridoru Ziemeļaustrumeiropā".
"Bez šaubām varu teikt, ka "Rail Baltica" globālais projekts nebūtu nonācis tik tālu bez ''DG Move'' aktīvās iesaistes un atbalsta kopuzņēmumam," piebilda Rubesa.
Satiksmes ministrija: Rubesas aiziešana sakrīt ar finanšu auditu
No drošiem avotiem “Panorāmai” zināms, ka pirms vairākām nedēļām Rubesa interesējusies, vai viņu oktobra beigās varētu pārvēlēt “RB Rail” vadītājas amatā. Tā kā atbilde bijusi, ka gan Lietuva, gan Igaunija ir pret viņas kandidatūru, augstām amatpersonām Rubesa izteikusies, ka labāk amatu atstās pati, nekā sagaidīs, kad viņu palūgs aiziet.
Pati Rubesa uz jautājumu, vai viņas aiziešana saistāma ar to, ka atbalsta viņas kandidatūrai nākamam pilnvaru termiņam tāpat nebūtu, atbildēja, ka “tas vispār nav jautājums, ja trīs ministru prezidenti var pateikt, ka viņi labprātāk redzētu kandidātu, kas nav no Baltijas valstīm, tas ir vairāk nekā smieklīgi. Tas ir skumjš komentārs: .
Saskaņā ar ziņu aģentūru vēstīto, akcionāri “RB Rail” vadības amatā vēlētos redzēt cilvēku no Polijas vai Somijas, nevis Baltijas valstīm. Premjers Māris Kučinskis paudis viedokli, ka arī viņam Rubesas aiziešana īsi pirms termiņa beigām nav saprotama un ir interesants solis. Premjers gan atzina - cerības turpināt ieņemt šo amatu viņai nebija.
Tikmēr Satiksmes ministrijā pauž pārsteigumu par Rubesas kritiku par ministrijas darbinieku nekompetenci, un norāda, ka viņas aiziešana sakritusi ar apjomīgu finanšu auditu, ko veic trīs Baltijas valstu atbildīgie dienesti.
“Rubesas kundze ir atkāpusies no amata vienlaikus, kamēr Valsts kontrole, tātad mūsu augstākā revīzijas iestāde kopā ar Lietuvas un Igaunijas augstākajām revīzijas iestādēm ir uzsākušas pagājušajā nedēļā kopīgu revīziju par “Rail Baltic” iekšējās kontroles sistēmas un publisko iepirkumu vadību,” norādīja Satiksmes ministrijas pārstāve Iveta Kancēna.
“Acīmredzot būs jautājumi, uz kuriem būs nepieciešamas arī atbildes,” viņa piebilda.
Finanšu auditu kā iespējamu iemeslu pēkšņajai aiziešanai min arī vairāki citi “Panorāmas” uzrunātie eksperti un avoti, kas pagaidām no plašākiem komentāriem atturas.
KONTEKSTS:
Baiba Rubesa "RB Rail" valdes priekšsēdētājas un izpilddirektores amatā apstiprināta 2015.gada oktobra otrajā pusē. Viņas pilnvaru termiņš šajā amatā beigsies šā gada oktobrī.
Šā gada 1.februārī "RB Rail" akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsoja par neuzticību Rubesai, bet Latvijas akcionāra EDzL vadītājs Linužs balsojumā atturējās. Rubesa pēc šīs sapulces paziņoja, ka uzņēmuma vadībā saskārusies ar atsevišķu kompānijas padomes locekļu un patieso labuma guvēju pretdarbību "Rail Baltica" projekta pamatnostādnēm. Rubesa amatu saglabāja, taču valdei tika uzdots uzlabot komunikāciju ar citām projektā iesaistītajām pusēm. Padome norādīja, ka uzraudzīs, kā "RB Rail" valde uzlabos savu darbu.
"RB Rail" akcionāri ir uzņēmumi "Lietuvos geležinkeliai", EDzL un "Rail Baltic Estonia".