Pirms pusotra gada varēja saliet pilnu bāku dīzeļa par 0,80 eiro litrā. Tagad jāšķiras jau no krietni lielākas summas – nepilniem 1,40 eiro litrā, bet 95. benzīna cenai jau pavisam nedaudz pietrūkst, lai pārsniegtu psiholoģisko 1,50 eiro par litru.
Latvijas Televīzijas satiktie autovadītāji cenu izmaiņas pamanījuši, bet pagaidām tas nav būtiski mainījis viņu pārvietošanās paradumus.
Mārtiņš: "Baigi traki ir, jā! Protams, ka degviela ietekmē visu cilvēku dzīves."
Ilgonis: "Mums ar darbiem daudz saistīts. Darbs jau nemainās. Jāpieliek cena pie produkcijas un viss! Nav jau variantu!"
Latvijas Televīzija: "Vai jūs mazāk tagad lejat, mazāk braucat vai kā citādi maināt savus paradumus?"
Andris: "Vai tad ir varianti? Nav variantu! Sakožu zobus un braucu!"
Agija: "Ir tāda lieta pamanīta, protams! To grūti nepamanīt."
Latvijas Televīzija: "Tas atstāj arī kādas izmaiņas ikdienas paradumos?"
Agija: "Protams! Arī tagad vairāk strādāsim attālināti, mazāk braukāsim uz darbu, pie klientiem."
Tirgotāji norādīja – aptuveni gadu ilgais kāpums drīzāk būtu saucams par atgriešanos pie vēsturiski vidējās degvielas cenas pēc pandēmijas sākumā piedzīvotā krituma. Taču cenu kāpums, visticamāk, turpināsies arī ziemā.
"Domāju, ka [95.] benzīnam 1,50 [eiro par litru] mēs sasniegsim jau drīz. Par dīzeļdegvielu nevaru spriest. Pagaidām nav indikāciju, ka cenas mazinātos vai kāpums apstātos.
Pirmais lielais iemesls ir tas, ka dramatiski, histēriski pieaugušas biodegvielu komponentu cenas pasaulē. Tās, kuras mums saskaņā ar Eiropas direktīvām jāpievieno benzīnam un dīzelim," stāstīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.
Otrs būtiskais aspekts – naftas cenas kāpums, kā rezultātā cena pārsniegusi 80 dolārus par barelu. Tā nav visu laiku rekordcena, bet tomēr – lielākā maksa par barelu kopš 2014. gada Krimas okupācijas un tai sekojošajām sankcijām pret Krieviju. Šobrīd OPEC dalībvalstīm ar Krieviju izdevies vienoties par ieguves samazināšanu, naftas krājumu līmenis pasaulē sarucis. Turklāt pieaugušas citu energoresursu – ogļu un dabasgāzes – cenas, kas velk līdzi arī naftas cenu. Cik ilgi tas turpināsies – eksperti neņemas prognozēt.
"Naftas gadījumā jautājums ir, kā reaģēs OPEC, jo cenu līmenis, kas šodien ir sasniegts, ir pietiekami augsts. Vai tiks palielināta ieguve?" sprieda ekonomists Mārtiņš Āboliņš.
Vistiešāk degvielas cenu pieaugumu izjūt autopārvadātāju nozare.
"Degviela – tā ir viena no lielākajām izmaksām pārvadātājiem, ka ietekmē pašizmaksu mūsu pakalpojumam. Protams, ka tas viss atspoguļosies preču cenās. Tāpēc, ka mūsu pakalpojums kļūs dārgāks," atzina autopārvadātāju asociācijas "Latvijas auto" vadītājs Aleksandrs Pociluiko.
Tomēr ekonomisti vērtēja – vismaz pagaidām degvielas cenu svārstības nav tik lielas, lai atstātu ievērojamu ietekmi uz patēriņa cenām. Drīzāk inflāciju varētu stimulēt citu ražošanai nepieciešamo energoresursu sadārdzināšanās.