Ieguldījums Latvijā paredzēts 32 pasažieru daudzvienību elektrovilcienu iegādei, kas ir daļa no AS "Pasažieru vilciens" iepirkumā paredzētā jauno elektrovilcienu sastāvu skaita. Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (CFLA) norādīja, ka tiek plānota vēl papildu deviņu elektrovilcienu iegāde, kas tiks pilnībā finansēta no valsts budžeta un kas nav iekļauta projektā.
Jaunie elektrovilcieni aizstās daļu no novecojušā Latvijas ritošā sastāva, kā rezultātā palielināsies dzelzceļa izmantošanas pievilcība.
Plānots, ka projekta īstenošana ļaus 2023. gadā videi draudzīgā sabiedriskajā transportā pārvadāt vismaz 2,7 miljonus pasažieru. Ērts dzelzceļa transports veicinās vieglo automobiļu satiksmes samazināšanos, tādējādi uzlabojot satiksmes drošību un mazinot vides piesārņojumu. Tāpat dzelzceļa pasažieru pārvadājumi kļūs efektīvāki, samazinoties braucienā pavadītajam laikam, skaidroja CFLA.
Iecerēts, ka jauno elektrovilcienu piegāde notiks pakāpeniski – pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem.
CFLA vērtēja, ka elektrovilcienu iegāde ir viens no finansiāli apjomīgākajiem no Eiropas Savienības fondiem finansētajiem projektiem šajā plānošanas periodā, tam no Kohēzijas fonda piešķirot finansējumu 114,21 miljonu eiro apmērā un no valsts budžeta gandrīz 47 miljonus eiro. Ņemot vērā, ka finansējums projektam pārsniedz 50 miljonus eiro, projekta iecere izskatīta un saskaņota Eiropas Komisijā.
Tikmēr EK informēja, ka no Kohēzijas fonda apstiprināja arī vairāk nekā 158 miljonus eiro dzelzceļa posma elektrifikācijai starp Kaišadori un Klaipēdu Lietuvā.
Savukārt vairāk nekā 60 miljoni eiro no Eiropas Reģionālās attīstības fonda tiks piešķirti, lai uzlabotu aizsardzību pret plūdiem Karlovacas un Sisakas apgabalā Horvātijā.
Kohēzijas un reformu komisāre Elīza Ferreira sacīja: "Esmu gandarīta, ka ir apstiprināti šie trīs lielie ieguldījumi – videi draudzīgam sabiedriskajam transportam Latvijā un Lietuvā un drošai pretplūdu sistēmai Horvātijā. Šīs kohēzijas politikas investīcijas būtiski uzlabos Latvijas, Lietuvas un Horvātijas iedzīvotāju dzīves kvalitāti!"
KONTEKSTS:
Latvija pie jauniem elektrovilcieniem mēģina tikt jau vairāk nekā desmit gadus. Pirmie divi konkursi beidzās neveiksmīgi – pirmajā gadījumā parakstītais līgums neatbilda sākotnējam iepirkuma nolikumam, bet otrajā gadījumā vilcieni izrādījušies pārāk dārgi.
Trešais vilcienu iepirkums izsludināts 2015. gada rudenī. Vispirms konkursā par uzvarētāju paziņots Spānijas "Talgo", bet pēc vairākām pārsūdzībām vilcienu iepirkumā nolemts elektrovilcienus pirkt no "Škoda Vagonka". Līgums par kopumā 32 elektrovilcienu piegādi parakstīts 2019. gada jūlijā.