LTV: Gausa kungs, marta sākumā jūs izteicāties, ka “airBaltic” nedēļā zaudē 3,5 miljonus eiro. Kas rada šāda apmēra zaudējumus?
Martins Gauss: Lidmašīna, kurā pašlaik atrodamies, maksā 75 miljonus dolāru. Mēs tās esam iznomājuši, un katru mēnesi mums ir jāmaksā noteikta summa, kas minēta līgumā. Tā ir lielākā daļa šīs summas.
Otra pozīcija ir darbinieku atalgojums, jo par lidmašīnām ir jārūpējas, un kopumā to dara 1000 cilvēku. Pašlaik sēžam lidmašīnā, kura jau vēlāk var doties reisā, jo tā tiek uzturēta darba kārtībā. To kopumā dara ap 300 tehniķu. Šīs lidmašīnas ir īpaši izsmalcinātas, un jūs nevarat to vienkārši atstāt stāvvietā kā automašīnu un atgriezties pēc divām nedēļām. Katru dienu ar lidmašīnu ir jāstrādā.
Ir teiciens, ka lidmašīna pelna, atrodoties gaisā. Pērn bija 60 dienas, kad “airBaltic” flote nelidoja, izņemot repatriācijas lidojumus. Vai šajā laikā gaisā pavīdēja kāda doma par iespējamo uzņēmuma bankrotu?
Nē, nekā tamlīdzīga! “airBaltic” bija ļoti spēcīgā pozīcijā, un tas ļāvis labāk pārdzīvot šo krīzi. Mēs bijām izdevuši obligācijas 200 miljonu apmērā, un tas tika investēts uzņēmuma tālākajā attīstībā. Covid-19 pandēmijai pienāks gals, un mēs atgriezīsimies pie normālas dzīves, bet normālai dzīvei ir nepieciešama šī kompānija, lai atjaunotu Latvijas ekonomiku, kas cieš katru dienu. Aviokompānija būs viena no tiem uzņēmumiem, kas uzlabos Latvijas ekonomiku. Tieši tāpēc mēs šādu jautājumu neizskatījām.
24. martā Jūs “airBaltic” vebinārā minējāt to, ka kompānija, lai sekmīgi valstij atdotu aizņemto naudu, sāks piedāvāt savas akcijas biržā. Kāds no tā ir ieguvums?
Mums kaut kas ir jādara, lai atgrieztu atpakaļ pašu kapitālā ieguldītos 250 miljonus eiro. Šis solis tika akceptēts no Eiropas Savienības puses ar atrunu, ka valsts ieguldīto naudu atgūst pēc pieciem līdz septiņiem gadiem. Un mūsu piedāvājums, kuru arī prezentējām, bija tāds, ka valsts uzsāk “airBaltic” akciju tirgošanu. Ņemot vērā iepriekšējos gadus, akcijām būs liela pievienotā vērtība, un tādā veidā valsts varēs atgūt ne tika ieguldītos 250 miljonus, bet pat vairāk, ja viņi to vēlēsies. Ikviens latvietis vai pasaules iedzīvotājs varēs kļūt par “airBaltic” akciju turētāju.
Pilna interviju ar lidsabiedrības “airBaltic” prezidentu angļu valodā:
KONTEKSTS:
Latvijas lidsabiedrība “airBaltic” 2020. gadā pārvadājusi 1,34 miljonus pasažieru jeb par 73% mazāk nekā pirms gada. Lidsabiedrība 2020. gadā no visām trim Baltijas valstīm veikusi 22 300 lidojumu.
Pērn pavasarī Covid-19 pandēmija paralizēja aviosatiksmi, un starptautiskie lidojumi atsākās tikai 18. maijā. Krīzes laikā "airBaltic" ziņoja par 700 darbinieku kolektīvo atlaišanu, solot gada laikā darbiniekus atkal atjaunot amatā. Tāpēc valdība 14. jūlijā pēc atļaujas saņemšanas no EK atbalstīja 250 miljonu eiro ieguldīšanu "airBaltic" pamatkapitālā, līdzdalību uzņēmumā palielinot līdz 91%.
Par spīti pandēmijai, kas nacionālajai aviokompānijai “airBaltic” ik nedēļu nes zaudējumus vidēji 3,5 miljonu eiro apmērā, uzņēmums vismaz decembrī vēl vienu valsts finansiālu atbalstu nelūdza. Bet, ja Covid-19 saslimstība nemazināsies, tad “airBaltic” nauda varētu beigties 2021. gada septembrī.
''aiBaltic'' vadītājs Martins Gauss iepriekš izteicies, ka lūgs valdības atbalstu, ja pavasarī situācija neuzlabosies. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) gan pauda, ka “airBaltic” arī pie pašreizējā minimālā pasažieru skaita varēs “pārziemot” 2021. gadu bez papildu valsts atbalsta, bet, ja situācija aviācijas nozarē Covid-19 dēļ neuzlabosies, 2021. gada beigās valdībai varētu nākties atgriezties pie jautājuma par atbalstu “airBaltic”.