Dzelzceļa elektrifikācijas galvenais mērķis ir padarīt pārvadājumus pa dzelzceļu videi draudzīgākus, taču cena par to ir augsta. Pirmā projekta kārta izmaksās 441 miljonu eiro. Lielāko daļu naudas dos Eiropas Savienība, taču LDz pašam jānodrošina 94 miljoni eiro.
Naudu LDz aizņemsies Eiropas Investīciju bankā. Uzņēmumā sola, ka projekts atmaksāsies arī par spīti tam, ka pērn pa Latvijas sliedēm pārvadāts mazākais kravu apjoms pēdējos desmit gados. Ietaupījums, pārvadājumiem izmantojot elektrību, nevis dīzeli, būšot aptuveni eiro par tonnu kravas.
"Projektā tika sākotnēji ierēķināts vissliktākais variants no cipariskā viedokļa – gan OIK [obligātā iepirkuma komponentes] dažādi maksājumi, jaudas rezervācijas. Būtībā sliktākais scenārijs, kāds varētu būt. Pieņemot dažāda veida lēmumus, kas tagad tiek pieņemti gan par OIK, gan, iespējams, nākotnē par jaudas rezervācijas maksājumiem, tas tikai uzlabo šī projekta spēju dzīvot," lēsa LDz vadītājs Edvīns Bērziņš.
Dzelzceļa elektrifikācijā priekšā jau aizsteigusies Latvijas konkurente Lietuva. Tādēļ vairāk atpalikt Latvija nedrīkstot.
Elektrifikācijai gan netrūkst kritiķu. Uzņēmuma “Baltijas ekspresis” valdes priekšsēdētājs Māris Bremze neuzticas projekta aprēķiniem.
"Šī projekta aprēķinos par pamatu ir ņemti "Latvijas dzelzceļa" koncerna aktuālie darba rādītāji attiecībā uz degvielas patēriņu. Ir diezgan optimistiskas prognozes uz elektrības patēriņu. Ieliekot šajā formulā privātā pārvadātāja ciparus, tik optimistiski tas viss neizskatās," uzskata Bremze.
Piesardzīgi projektu vērtē Latvijas Loģistikas asociācija. Nenoliedzot ieguvumus videi, pārvadātājiem asociācija labumus nesaskata.
"Visas labās lietas maksā un maksā ļoti dārgi. Galvenās bažas ir par to, vai šo dārgo lietu mēs šodien varam atļauties vai nevaram. No kravu pārvadājumu viedokļa viennozīmīgi ieguvumi ir ļoti margināli un strīdīgi," spriež asociācijas vadītājs Normunds Krūmiņš.
Arī koalīcijā esošajā partija "Vienotība" apšauba elektrifikācijas lietderību un pieprasījusi pārtraukt LDz izsludināto iepirkumu.
Valdību un Satiksmes ministriju (SM) vadošā ZZS no dzelzceļa elektrifikācijas gan nevēlas atteikties.
"Videi draudzīgāks, cenas ir labākas pārvadājumiem, un nākotnes konkurētspēja viennozīmīgi ir uz tādu pārvadājumu veidu, kas nav ar fosilo degvielu darbināms, šajā gadījumā ar dīzeli," saka SM parlamentārais sekretārs Edgars Tavars.
Ceturtdien, 23.augustā, LDz pārstāvji projekta norisi prezentēs premjera vadītajā Ostu padomē. Klātesot visu koalīcijas partiju pārstāvjiem, padomē varētu izšķirties arī apjomīgā projekta liktenis.