IUB izskatījis Spānijas uzņēmuma "Patentes Talgo S.L." ("Talgo") iesniegumu par "Pasažieru vilciena" rīkoto sarunu procedūru "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība".
Izvērtējot "Talgo" iesniegumu, IUB nolēmis aizliegt "Pasažieru vilcienam" slēgt iepirkuma līgumu ar "Škoda Vagonka" un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem.
Tāpat IUB uzdevis "Pasažieru vilcienam" 20 darbadienu laikā no lēmuma paziņošanas dienas novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus.
Komentējot „Pasažieru vilciena” turpmāko rīcību, uzņēmuma pārstāvis Egons Ālers Latvijas Radio norādīja: “Atbilstoši IUB lemtajam, ar ko tagad mūsu juridiskie un tehniskie speciālisti iepazīstas, jautājums par nākošajām darbībām, nākošajiem soļiem, kas mums būtu jāveic, lai šo līgumu noslēgtu, lai uzvarētais tiktu apstiprināts, lai noslēgtu līgumu. IUB mums šīm darbībām devis 20 dienas. Bet pats par sevi līgums par jaunu elektrovilcienu piegādi mums jānoslēdz šogad.”
Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti - "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums, Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) un "Škoda Vagonka". Sākotnēji "Pasažieru vilciens" par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā sākotnēji atzina "Talgo", kura piedāvātā līgumcena bija 225,303 miljoni eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki - "Škoda Vagonka" un CAF iesniedza IUB sūdzības par sarunu procedūru.
Izskatot sūdzības, IUB aizliedza "Pasažieru vilcienam" slēgt līgumu ar "Talgo" par elektrovilcienu piegādi, savukārt, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, "Pasažieru vilciens" nolēma iegādāties vilcienus no "Škoda Vagonka", kura piedāvātā līgumcena ir 241,888 miljoni eiro.
Kompānijas vadība skaidroja, ka iepirkuma konkursā uzvarētājs mainīts, jo "Pasažieru vilciens" ņēma vērā IUB ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija "Škoda Vagonka". "Talgo" piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā "Škoda Vagonka" bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.
"Talgo" iesniedza IUB sūdzību par sarunu procedūrā izvēlēto uzvarētāju. Turklāt par IUB lēmumu likt "Pasažieru vilcienam" pārvērtēt elektrovilciena iepirkuma konkursa rezultātus "Talgo" iesniedza prasību arī tiesā, tomēr Administratīvā tiesa atteicās pieņemt "Talgo" sūdzību.
"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.