"Rail Baltica" ir lielākais infrastruktūras projekts Baltijā pēdējo 100 gadu laikā. Plānots uzbūvēt dzelzceļa līnijas 870 kilometru (km) garumā. Kopējās izmaksas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā ir 5,8 miljardi eiro, projektu 81%-85% apmērā finansēs Eiropas Savienība (ES), pārējais būs katras valsts līdzfinansējums.
Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) stāstīja, ka "Rail Baltica" projekts būs visa Baltijas reģiona ekonomikas dzinulis, un tajā turpmāko sešu gadu laikā tiks nodarbināti dažādu jomu speciālisti.
""Rail Baltica" projekts jau pašlaik dod darbu daudziem desmitiem un simtiem Latvijas projektētāju, ģeologu, plānotāju, inženieru. Kad sāksies būvniecības fāze, tā dos darbu Latvijas celtniekiem, tiltu un ceļu būvniekiem. Darbs tiks nodrošināts līdz pat 2026. gadam," klāstīja ministrs.
Jau šoruden darbi sāksies Rīgas dzelzceļa centrālajā stacijā, sagatavojot objektu būvniecībai. "Lielie darbi, kas ietekmēs pasažieru plūsmu stacijā, sāksies nākamā gada pavasarī, bet šā gada nogalē sāksies sagatavošanās darbi, kas uzskatāmi par "Rail Baltica" būvniecības sākumu," portālam Lsm.lv norādīja satiksmes ministra padomniece komunikācijas jautājumos Ilze Salna.
Būvdarbu laikā tiks izbūvēti divi jauni Eiropas sliežu platuma ceļi 2,6 km garumā, seši jauni dzelzceļa pārvadi, jauns tilts pār Daugavu, ko varēs izmantot arī gājēji un velobraucēji. Stacijas ēkā būvēs vēl vienu jaunu platformu un tiks paaugstināti peroni, kas atvieglos iekāpšanu vilcienos. Uz katru platformu vedīs arī astoņi lifti un 26 eskalatori, teica "Eiropas dzelzceļa līniju" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.
"Centrālajā stacijā projektēšanas darbi notiek jau vairākus mēnešus. To dara starptautiska komanda, kuras kodols ir no Latvijas uzņēmuma "RERE" un beļģu uzņēmums "Besix". Viņi vienlaikus ir gan projektētāji, gan būvnieki. Uzraudzību palīdz nodrošināt arī inženieru apvienība – franču un vācu uzņēmums.
Līdz ar to ir nokomplektēta jaudīga komanda.
Ir izstrādāti risinājumi, lai Centrālajā stacijā varētu ienākt ne tikai starptautiskie vilcieni, bet arī vilciens no lidostas, kas kursēs vairākas reizes stundā. Tāpat ir paredzēta vieta arī reģionālajai satiksmei. Modernā stacijā būs lifti un eskalatori atbilstoši drošības prasībām," teica Vingris.
Viņš stāstīja, ka pabeigts lidostas "Rīga" dzelzceļa stacijas būvprojekts un būvdarbu iepirkuma konkursā pieteikušies negaidīti daudz pretendentu.
"Pirmajā kārtā kvalificējušies 11 kandidāti no Latvijas, Vācijas, Itālijas, Spānijas, Polijas, Francijas, Turcijas un Austrijas. Rezultātā mēs ceram uz labu konkurenci. Līdz augustam kandidātiem jāiesniedz savs tehniskais un finanšu piedāvājums, līgumu varētu noslēgt līdz šā gada beigām par būvdarbiem. Un nākamā gada būvdarbu sezonā varētu uzsākt būvdarbus arī lidostas stacijas posmā. Darbi notiks ne tikai stacijā, bet arī 4 kilometru garā dzelzceļa līnijā no lidostas uz Rīgu. Lidostā darbi plānoti piecās kārtās. Vispirms tiks būvēta pati stacijas ēka vairākos līmeņos, kur būs estakādes, piebraucamie ceļi un savienojums ar pašu lidostu. Tad sekos stacijas ēkas fasāde, kas respektēs Latvijas koka arhitektūras tradīcijas un pati fasāde būs no koka," klāstīja Vingris.
Satiksmes ministrs vērtēja, ka šobrīd visi darbi "Rail Baltica" projektā turpinās atbilstoši iecerētajam grafikam.
""Rail Baltica" projekts turpinās atbilstoši plānam.
Projektēšanas darbi šobrīd notiek visā Latvijas teritorijā – gan Rīgas centrālajā daļā, gan Igaunijas un Lietuvas virzienā. Nesen arī ar pašvaldībām pārrunājām lokālos risinājumus. Termiņi ir atkarīgi no diviem apstākļiem. No tā, kā veiksies ar projektēšanas darbu pabeigšanu, vai izdosies atrisināt visus vietējos jautājumus savlaicīgi. Un otrs aspekts ir finansējums. Mēs esam atkarīgi no Eiropas Savienības nākamā daudzgadu budžeta piešķiršanas kārtības. Līdz ar to, ja finansējums tiek piešķirts kārtās, tur var būt kādas nobīdes," skaidroja ministrs.
Plānots, ka Latvija "Rail Baltic" projektā ieguldīs 393 miljonus eiro, bet 1,968 miljardi eiro būs Eiropas Savienības līdzfinansējums.