ĪSUMĀ:
- Piedāvājumi par vilcienu iepirkumu būs jāvērtē atkārtoti.
- "Pasažieru vilciens" nebija ņēmis vērā "Škoda Vagonka" sūtītās izmaiņas piedāvājumā, tādēļ tas nepamatoti sanāca dārgāks.
- "Škoda Vagonka" bija piedāvājusi izmantot inovatīvu bremzēšanas tehnoloģiju, kas ļauj ekonomēt elektroenerģijas patēriņu.
- IUB nepārliecina "Pasažieru vilciena" argumenti, ka "Škoda Vagonka" labojumiem bija informatīvs raksturs.
- "Pasažieru vilciens" sola izpildīt IUB noteikto pēc iespējas ātrāk.
- Satiksmes ministrs: IUB lēmums liks pārvērtēt arī “Pasažieru vilciena” valdes atbildību.
IUB nolēmis aizliegt slēgt "Pasažieru vilciens" iepirkuma līgumu ar noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem. Tāpat "Pasažieru vilcienam" divdesmit darbadienu laikā jānovērš iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētie pārkāpumi un atkārtoti jāizvērtē iesniegtie piedāvājumi.
Iesniegumus par sarunu procedūru vilcienu iepirkumā IUB nosūtīja "Škoda Vagonka" un "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles", norādot dažādus argumentus, tostarp, ka "Talgo" neesot nepieciešamās pieredzes vilcienu būvēšanā.
Birojā par pamatotiem atzina "Škoda Vagonka" iebildumus, ka "Pasažieru vilciens" nepamatoti un prettiesiski grozījis tā finanšu piedāvājumu, kā rezultātā iesniedzēja piedāvājumā noteiktās vidējās kopējās izmaksas uz vienu elektrovilcienu sēdvietu gadā no 893,59 eiro tika paaugstinātas uz 928,50 eiro, bet saņemtais punktu skaits saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma vērtēšanā nepamatoti samazināts.
Situācija bija tāda, ka sākotnēji "Škoda Vagonka" sākotnēji 2017.gada 21.septembrī iesniedza tehnisko piedāvājumu, kur norādīja vidējo elektroenerģijas patēriņu 1 stundā - 555,28 kilovatstundas, bet, kad bija iespēja sniegt izmaiņas - šo parametru mainīja uz 527,5 kilovatsundām. Pēdējais skaitlis bija arī uzņēmuma finanšu piedāvājumā, bet "Pasažieru vilciens" konkrētās izmaiņas nebija ņēmis vērā.
"Škoda Vagonka" bija piedāvājusi izmantot inovatīvu bremzēšanas tehnoloģiju, kas ļauj ekonomēt elektroenerģijas patēriņu.
IUB savā paziņojumā arī norādīja, ka neizprot sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja paskaidrojumos minēto, ka iesniedzēja norādei par vidējo elektroenerģijas patēriņu 1 stundā ir tikai informatīvs raksturs. "Tā kā konkrēto informāciju iesniedzējs sniedza, pamatojoties uz sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja informācijas apliecinājuma lūgumu un,
salīdzinot ar tehniskajā piedāvājumā norādīto, tika uzrādīta jauna informācija, kas bija jāņem vērā vai arī jāpamato lēmums,
kāpēc šādi tehniskā piedāvājuma labojumi nav iespējami vai pieļaujami," norādīts paziņojumā.
"Pasažieru vilciens" sola izpildīt IUB noteikto pēc iespējas ātrāk. "Mūsu speciālisti šobrīd izvērtē, bet jebkurā gadījumā esam pateicīgi IUB, ka tas norādījis uz šādu nepilnību. Mums ir ļoti svarīgi, lai līgums un iepirkums noslēgtos korekti, un mēs būtu spējīgi iegādāties šos vilcienus," teica uzņēmum pārstāvi Egons Ālers.
To vai vai pārvērtēšanas rezultātā varētu mainīties arī konkursa uzvarētājs pagaidām neesot iespējams pateikt.
Iepirkumu uzraudzības biroja lēmumu "Pasažieru vilciens" mēneša laikā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. Ālers gan domā, ka lēmums pārsūdzēts netiks.
Konkursa komisijas vērtējumā “Talgo” un “Škoda” rezultāti atšķīrās tikai par dažām punktu desmitdaļām.
Tādēļ nevar izslēgt iespēju, ka šīs pārvērtēšanas rezultātā mainīsies konkursa uzvarētājs.
Jaunās konservatīvās partijas politiķis Tālis Linkaits, kuru Saeima pagājušajā nedēļā apstiprināja satiksmes ministra amatā, jau paziņojis, ka IUB lēmums tiks ņemts vērā, izvērtējot "Pasažieru vilciena" pašreizējās vadības darbu.
“Mēs iepazīsimies ar lēmumu. Lēmums ir uz 32 lapām. Atbilstoši tam arī skatīsimies, kurš kādus lēmumus ir pieņēmis un kurš ir vainīgs pie tā, ka mēs esam tur, kur mēs esam,” pauda Linkaits.
“Tagad galvenais uzdevums ir izpildīt to lēmumu, kuru Iepirkumu uzraudzības birojs ir pieņēmis, proti, pārvērtēt iesniegtos piedāvājumus noteiktajā termiņā, lai tomēr šo iepirkumu saglābtu un Latvija saņemtu jaunus vilcienus. Mums nav faktiski laika jauniem iepirkumiem.
Ja mēs mēģinām iet vēl vienu apli, tas nozīmē, ka mēs slēdzam „Pasažieru vilcienu” un rīkojam konkursu vispār uz jaunu operatoru.
Pašlaik Iepirkumu uzraudzības birojs ir devis 20 darbdienu laikā pārvērtēšanai. Es ceru, ka iepirkumu komisija iekļausies šajā termiņā,” sacīja ministrs.
Šis ir jau trešais "Pasažieru vilciena" mēģinājums iegādāties jaunus elektrovilcienus.
KONTEKSTS:
"Pasažieru vilciens" par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina "Talgo", kura piedāvātā līgumcena ir 225,3 miljoni eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.
Sākotnēji "Pasažieru vilciena" vadība plānoja līgumu ar jauno vilcienu piegādātāju noslēgt jau līdz pagājušā gada oktobrim. Tomēr četru pretendentu iesniegto piedāvājumu izvērtēšana ieilga, un iepirkuma uzvarētājs - spāņu uzņēmums "Talgo" tika paziņots tikai novembra otrajā pusē.
Pēc uzvarētāja paziņošanas IUB saņēma sūdzības, un iesniegumu izskatīšanas komisijai tās bija jāizskata. Tā arī vēl pagarināja laika posmu, sūdzībās minēto faktu un apstākļu izvērtēšanai.