Panorāma

Rīt – pirmā jaunās Saeimas sēde

Panorāma

Nelemj par NĪN atvieglojumiem zemei

Zaļā gaisma vilcienu iepirkumam

Jauno elektrovilcienu iegādē un uzturēšanā plāno ieguldīt līdz 259 miljoniem eiro

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem un 11 mēnešiem.

Aizejošā valdība pirmdien atbalstīja, ka līdz 2024.gadam „Pasažieru vilciens” elektrovilcienu iepirkumos varēs tērēt līdz 259 miljoniem eiro no valsts budžeta līdzekļiem. 

Naudu “Pasažieru vilciens” saņems no Valsts kases vairāku gadu laikā. Summā ietilpst 32 elektrovilcienu piegāde, rezerves daļas pieciem gadiem, uzturēšanas iekārtu iegāde un vilcienu depo izbūve.  Faktiskās izmaksas būs zināmas tikai pēc "Pasažieru vilciena" jauno elektrovilcienu iepirkuma noslēgšanās un uzvarētāja paziņošanas. To plāno izdarīt līdz novembra beigām.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (Zaļo un Zemnieku savienība) sacīja, ka šis ir nozīmīgs lēmums un tas nozīmē, ka jau pēc diviem gadiem jaunie vilcieni varētu sākt kursēt.

Uldis Augulis
00:00 / 01:01
Lejuplādēt

""Pasažieru vilciens" tuvākajā laikā var pabeigt visas nepieciešamās procedūras, paziņot par uzvarētāju, kā arī par precīziem skaitļiem. (..) Manuprāt, tas ir ļoti svarīgs lēmums, un šobrīd ātrākais izskatās 2020.gads, kad mēs tiekam pie jauniem vilcieniem," skaidroja Augulis.

 „Pasažieru vilciens” plānoto vilcienu tehniskās detaļas un izskatu pagaidām komentē skopi, jo iepirkums par to piegādi vēl nav noslēdzies, un izteikumi varētu radīt aizdomas par konkursa ietekmēšanu. 

"Vilcienos būs līdz 450 sēdvietām. Garumu es nenosaukšu, jo katram pretendentam tas ir atšķirīgs. Komforta klase, protams, ir daudz augstāka nekā esošajos vilcienos, lai mēs varētu nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu. Tās ir gan labierīcības, gan ir jābūt nodrošinātai iekāpšanai cilvēkiem ar invaliditāti," pastāstīja  „Pasažieru vilciena” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis. 

Jaunie vilcieni būs darbināmi ar elektrību, nevis dīzeli. Tas nozīmē, ka ar tiem varēs braukt tikai pa elektrificētiem posmiem, piemēram, uz Tukumu, Ogri un Jelgavu, taču ne uz Valmieru vai Liepāju. Pēc apjomīgā dzelzceļa elektrifikācijas projekta pirmās kārtas jaunos vilcienus varēs izmantot arī virzienā uz Daugavpili un Rēzekni.

Elektrifikācijas projektu valdība pirmdien iekļāva arī turpmāko piecu gadu dzelzceļa attīstības plānā. Tas apgrūtinās iespējas jaunajiem politiskajiem spēkiem elektrifikāciju apturēt. 

"Indikatīvā dzelzceļa infrastruktūras plāna apstiprināšana pašlaik sasien rokas jebkurai nākamajai valdībai veikt racionālas izmaiņas dzelzceļa politikā, tai skaitā izmaiņas elektrifikācijas projektā," norādīja 13. Saeimā ievēlētais Tālis Linkaits.

“Pasažieru vilciens” cer, ka iedzīvotāji jaunos vilcienus izmantos biežāk nekā esošos. Uzņēmums rēķina, ka pasažieru skaits varētu pieaugt no 17 līdz 25 miljoniem gadā. Savukārt pircējus vecajiem vilcieniem uzņēmums meklēs postpadomju valstīs.

KONTEKSTS:

Valdība pagājušā gada 13.jūnijā deva zaļo gaismu turpināt pasažieru vilcienu iepirkumu par spīti tam, ka vilcienu iegāde ietekmēs valsts budžeta deficītu. Lai gan jaunos vilcienus par aptuveni 200 miljoniem eiro "Pasažieru vilciens" iepirks par uzņēmuma aizņemtajiem līdzekļiem, saistībām būs ietekme uz vispārējās valdības budžetu. Tas nozīmē, ka turpmākajos gados vilcienu iepirkuma dēļ valdības tēriņu iespējas samazināsies par aptuveni 165 miljoniem eiro.

"Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns tobrīd stāstīja, ka Latvijā kursējošie pasažieru vilcieni ir līdz pat 50 gadus veci un nolietojušies. Jaunu vilcienu iepirkšana nepieciešama, lai varētu nodrošināt pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu.

"Pasažieru vilciena" rīkotajā jauno elektrovilcienu iepirkumā pieteikušies četri pretendenti - Spānijas uzņēmums "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums, Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF) un Čehijas uzņēmums "Škoda vagonka a.s.".

Visi četri pretendenti iesnieguši finanšu piedāvājumus, kas ir iepirkuma procedūras pēdējais etaps, un pēc to izvērtēšanas tiks noskaidrots jauno elektrovilcienu piegādātājs. Tiesības piegādāt vilcienus būs pretendentam, kurš piedāvās ekonomiski izdevīgāko vilcienu cenu visā to paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados. Iepirkumā paredzēts iegādāties 32 elektrovilcienus ar 450 pasažieru vietām katrā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti