Vietējie mediji ziņo, ka šī nakts ostas pilsētās abās pusēs pagājusi mierīgi. Neilgi pirms 2021. gada vairāki simti kravas automašīnu šķērsoja Franciju, dodoties uz Lielbritāniju pa tuneli, bet vēl vairāki desmiti Lamanša jūras šaurumu šķērsoja ar prāmjiem. Šoferis no Bulgārijas Slavi Ivanovs Šumeikovs bija viens no pirmajiem, kurš 1.janvārī no Francijas ieradās Lielbritānijas ostas pilsētā Folkstounā.
"Lieliski! Esmu ļoti priecīgs būt pirmais, pats pirmais šoferis. Ne tikai pirmais Jaunajā gadā, bet pirmais breksita šoferis.
Nu, jūs jau zināt – jauns sākums Lielbritānijai (..)," sacīja šoferis no Bulgārijas.
Savukārt šoferis Viktors no Ukrainas bija viens no pirmajiem, kurš 1. janvārī no Lielbritānijas ieradās Francijā. "Mani kolēģi Anglijā apsveica mani ar to, ka es būšu pirmais šoferis, kuram šeit jāpiekrauj treileris."
Par nelieliem kavējumiem vai sarežģījumiem gan ir ziņas. Piemēram, sešas kravas, kas ceļoja no Velsas uz Īriju, nācies nodot atpakaļ nepareizi nokārtotu dokumentu dēļ. Šādi sarežģījumi tuvākajā laikā nekur nezudīs, un tie kļūs biežāki, pieaugot transporta plūsmām. Tomēr kopumā arī dienas laikā būtiska aizkavēšanās un liela plūsma no un uz Lielbritāniju Lamanša jūras šaurumā un tunelī zem tā nav novērojama.
Francijas amatpersonas norādījušas, ka traucējumus uz robežas Francijas ziemeļos esošajā ostas pilsētā Kalē mazina tā dēvētais "viedās robežas" risinājums. Proti, pārvadātājiem ir iepriekš jāievada informācija par kravu tiešsaistē, uz robežas veicot tikai ātru skenēšanu. Kad tas ir izdarīts, kravas automašīnām tiek dota zaļa vai sarkana gaisma, vai arī oranža, pakļaujot kravu papildu pārbaudēm.
Plūsma šobrīd ir mazāka gan tādēļ, ka ir pēcsvētku laiks, gan jau iepriekš pieminētā iemesla par preču uzkrāšanu dēļ.
Kalē ostas prezidents Žans Marks Piseso ziņu aģentūrai AFP norādīja, ka darbinieki jūtas mierīgi par jauno kārtību, jo tikuši labi instruēti un gatavojoties 1. janvārim ostā investēti 13 miljoni eiro. Viņš sacījis, ka nožēlo breksitu, bet nebaidās no tā. 70% tirdzniecības starp Lielbritāniju un ES notiek tieši caur Francijas Kalē un Denkerkas ostām, dienā tur vidēji apkalpojot 60 000 pasažieru un 12 000 kravas automašīnu.
KONTEKSTS:
Lielbritānija Jaungada naktī pameta Eiropas muitas ūniju un vienoto tirgu. Lai gan juridiski Lielbritānija ES bloku pameta jau 2020. gada 31. janvārī, līdz šim faktiski nekas daudz nebija mainījies, jo turpinājās pēcbreksita pārejas periods. Tā laikā starp Londonu un Briseli norisinājās smagas sarunas par jaunu brīvās tirdzniecības līgumu, kuru pašā Ziemassvētku priekšvakarā beidzot izdevās noslēgt un 30. decembrī arī abām pusēm parakstīt.
Dodoties uz Lielbritāniju, ES pilsoņiem būs jārēķinās ar papildu nosacījumiem. Piemēram, bloka pilsoņiem vairs nebūs automātisku tiesību ilgstoši uzturēties un strādāt Lielbritānijā.