Skatoties uz lietotu auto cenām, secinājums viens – šobrīd būtu labs brīdis notirgot savu lietoto ģimenes auto. Vienīgā nelaime – dabūt kaut ko jaunu vietā vismaz tuvākajā laikā ir faktiski nereāli.
Autosaloni ir izpirkti, un Latvijas jaunu auto tirgū atgriežas tāds piemirsts jēdziens kā deficīts.
“Es neatceros tādu situāciju, kad pieprasījums ir bijis tik liels, bet piedāvājuma nav.
Kad cilvēki tiešām šokā staigā pa saloniem ar domu nopirkt mašīnu, jo ir taču nauda, bet piedāvājuma nav. Saloni ir tukši,” atklāja Latvijas Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
Piemēram, klienti, kuri jaunas mašīnas pasūtīja pagājušā gada vidū, pie atslēgām tiek tikai tagad. Viņu vidū arī Kaspars: “Diemžēl gaidījām pusgadu. Nu, forši, ka beidzot atrisinājās.”
Kaspars gan var priecāties, jo šobrīd piegādes laiki ir vēl ilgāki. Jauns auto, līdzīgi kā ar bērniņu, jāgaida deviņus mēnešus. “Šobrīd ir tā situācija, ka jauna mašīna ir jāpasūta, un vidējais piegādes laiks, ar ko jārēķinās, ir 9–12 mēneši,” pastāstīja SIA “Green Motors” izpilddirektors Andris Sivickis.
Tā nav tikai Latvijas problēma. Līdzīgi kavējumi ir gandrīz visur Eiropā un pasaulē.
Galvenais, bet ne vienīgais iemesls – globālais pusvadītāju deficīts. Gandrīz visiem pasaules auto ražotājiem pusvadītāju mikročipus izgatavoja tikai divi uzņēmumi – viens Taivānā, otrs Japānā. Pērn tie abi saskārās ar problēmām, nespēja saražot pasūtīto. Detaļām trūkstot, autobūve apstājās, sabruka ierastās piegāžu ķēdes, kas joprojām nespēj atkopties.
Nevēloties mēnešiem ilgi gaidīt jaunu auto, daudzi pircēji izvēlas lietotu auto. Tādēļ arī šis tirgus krietni patukšots.
“Tieši tāpat kā jaunām mašīnām, arī mums mašīnu trūkums ir jūtams. Jaunās automašīnas nenonāk tajā barības ķēdē, tādēļ pieprasījums audzis vai, pareizāk sakot, piedāvājums ir sarucis. Cenas ir kāpušas. Strādājam vairāk ar pasūtījuma auto. Piegādājam klientam to, ko viņš vēlas, nevis uzturam lielu noliktavu,” pastāstīja “BRC autocentrs” direktors Matīss Mežaks.
Latvijas tirgū gan manāmas atgūšanās pazīmes. Pēc Auto asociācijas apkopotās informācijas, pērn pārdoti gandrīz 17 tūkstoši jaunu vieglo auto, kas ir par gandrīz 8% vairāk nekā 2020. gadā. Un reģistrēti vairāk nekā 54 tūkstoši lietotu vieglo auto, kas ir par nepilniem 20% vairāk nekā gadu iepriekš.
Tomēr Latvijas auto nozares pārstāvji tuvākā pusgada laikā īpašas izmaiņas neprognozē. Ja negadīsies jauni satricinājumi, tad situācija ražošanā varētu normalizēties šī gada vidū, bet ierastās piegādes ķēdes atjaunosies ātrākais gada nogalē.