«Latvijas dzelzceļš» valstij prasa papildu finansējumu – 40,8 miljonus eiro

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem un 7 mēnešiem.

Valsts AS "Latvijas dzelzceļš" ieņēmumi šajā gadā ir samazinājušies tik būtiski, ka tie nesedz izmaksas. Tādēļ uzņēmums finanšu līdzsvara nodrošināšanai šogad no valsts budžeta prasa papildu finansējumu apmēram 25 miljonu eiro apmērā. Vēl 15,8 miljoni eiro esot nepieciešami, lai kompensētu izmaksas par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu, liecina uzņēmuma paziņojums medijiem.

"Latvijas dzelzceļš" norādīja, ka 2019. gads Latvijas transporta un tranzīta nozarei ir bijis sarežģīts gan globālā, gan reģionālā līmenī – dažādu ārēju faktoru rezultātā ir ievērojami samazinājušies kravu pārvadājumu apjomi. Šī situācija ir būtiski ietekmējusi visu Latvijas transporta nozari, bet visspēcīgāk tas ir skāris tranzīta jomā darbojošos uzņēmumus, tostarp "Latvijas dzelzceļu".

Arī 2020. gada pirmo divarpus mēnešu kravu pārvadājumu tendences, kā arī pašreizējie pasaules un reģiona ekonomiku potenciāli satricinošie notikumi liecina, ka situācija, kas saistīta ar kravu pārvadājumu apjomiem, būtiski neuzlabosies vai, iespējams, pat pasliktināsies, atzīmēja uzņēmumā.

"Tādējādi, lai gan Latvijas tautsaimniecības interesēs dzelzceļa tīkla darbību nepieciešams saglabāt pilnā apjomā, neskatoties uz jau pagājušā gada nogalē uzsāktajiem striktajiem izmaksu optimizācijas un darbības efektivitātes palielināšanas pasākumiem, "Latvijas dzelzceļš" 2020. gadā nespēs īstenot finanšu līdzsvara nosacījumus, jo

ieņēmumi ir samazinājušies tik būtiski, ka tie nesedz izmaksas, kuras jau šobrīd ir samazinātas iespējami zemākajā līmenī, vienlaikus neapdraudot dzelzceļa infrastruktūras kvalitāti un kustības drošību," klāstīja uzņēmumā.

Otrdien, 17. martā, saskaņā ar daudzgadu līgumu "Par VAS "Latvijas dzelzceļš"" pārvaldīšanā esošās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas un attīstības plānošanu un finansēšanu", kas ir noslēgts starp "Latvijas dzelzceļu" un Satiksmes ministriju (SM), "Latvijas dzelzceļš" ir iesniedzis SM informatīvo ziņojumu par dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara nodrošināšanu, kā arī informējis nozares ministriju par nepieciešamo valsts līdzekļu finansējumu daudzgadu līgumā pusēm noteikto saistību izpildei.

Pamatojoties uz daudzgadu līguma nosacījumiem, "Latvijas dzelzceļš" informējis SM, ka tiek plānota infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara nosacījumu neizpildīšanās 2020. gada 1. ceturksnī, tādēļ 2020. gadā ir nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta "Latvijas dzelzceļa" finanšu līdzsvara nodrošināšanai apmēram 25 miljonu eiro apmērā. Tāpat "Latvijas dzelzceļam" nepieciešami papildus finanšu līdzekļi 15,8 miljonu eiro apmērā, lai kompensētu neattiecināmās izmaksas pilnā apmērā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai visa 2020. gada laikā.

Ņemot vērā esošo un iespējami prognozējamo situāciju un ar to saistītos saimnieciskās darbības rādītājus, VAS "Latvijas dzelzceļš" ir informējis SM arī, ka, infrastruktūras pārvaldītāja ierobežotās finansējuma piesaistīšanas iespējas rada būtisku risku, ka "Latvijas dzelzceļš" plānoto un īstenoto ES Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu –Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta un Daugavpils pieņemšanas parka un tā piebraucamo ceļu attīstības projekta – realizēšana ir apdraudēta.

"Latvijas dzelzceļš" plāno tuvākajā valdes sēdē pieņemt lēmumus par kompānijas investīciju plāniem, pārskatot arī visu uzsākto un plānoto projektu īstenošanas iespējas.

"Latvijas dzelzceļā" norādīja, ka uzņēmumā kopš 2019. gada rudens īsteno plašu aktivitāšu spektru, lai būtiski palielinātu uzņēmuma efektivitāti, pārskatītu un optimizētu uzņēmuma organizatoriskos un tehnoloģiskos procesus, kā arī atbilstoši tiem samazinātu darbinieku skaitu. 2020. gadā tiks izstrādāts jauns "Latvijas dzelzceļa" koncerna biznesa modelis, izveidots tā ieviešanas rīcības plāns un tiks uzsākta tā ieviešana. Līdz ar "Latvijas dzelzceļa" koncerna darbības reorganizāciju un efektivitātes veicināšanu 2020. gadā būtiska uzmanība tiks pievērsta arī mērķa tirgu un kravu segmentu diversifikācijai, piesaistot kravu pārvadājumus jaunos tirgos un izstrādājot jaunus pakalpojumus.

KONTEKSTS:

"Latvijas dzelzceļš" šā gada sākumā paziņoja, ka līdz šā gada beigām plāno pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar aptuveni 1500 darbiniekiem. Tas skaidrots ar kravu pārvadājumu negatīvajām tendencēm un nepieciešamību būtiski paaugstināt "Latvijas dzelzceļa" saimnieciskās darbības efektivitāti, tādējādi stabilizējot uzņēmumu. 

"Latvijas dzelzceļš" ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums. Pēc Latvijas neatkarības atgūšanas darbinieku skaits uzņēmumā tuvojās 22 000, bet pēc biznesa modeļa reorganizācijas un efektivitātes palielināšanas "Latvijas dzelzceļa" koncernā 2019. gada sākumā strādājošo skaits bija nepilni 10 000.

Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDZ Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDZ infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDZ ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDZ apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDZ loģistika".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti