Kooperatīvās sabiedrības “Mūsmāju dārzeņi” vadītāja Edīte Strazdiņa ieved LTV "Panorāmu" pusotru hektāru lielajā siltumnīcā, kur lekni sazēluši svaigie lociņi, gaidot savu kārtu lielveikalu plauktos. Līdz šim dārzeņkopji saņēma tikai trešdaļu akcizētās degvielas no nepieciešamās, tagad būs vairāk – 40%. Strazdiņa saka – tas ir pluss, bet ir arī mīnusi. Krāsošana ir sāpīgs process finansiāli. Degvielas atlaide mums ir 3000 - 5000, bet lai nopirktu papildus klāt mucu – tie ir 5000, un lai uzstādītu papildus iepildīšanas iekārtu – tie vēl ir 2000-3000 eiro. Tas nozīmē, ka mēs būsim spiesti vairāk ieguldīt, nekā vispār saņemsim atpakaļ akcīzes degvielas atlaidi," norāda Strazdiņa.
Otra muca esot jāpērk, jo krāsoto un nekrāsoto degvielu kopā nedrīkst liet. Bet braukt uz uzpildes staciju un katru dienu pildīties nav izdevīgi, tāpēc ražotāji pamatā pērk degvielu vairumā. Taču arī degvielas tirgotājiem vēl nav skaidrs, par cik palielināsies loģistikas un piegādes izmaksas. Viņiem arī būs nepieciešamas papildus iekārtas.
"Pastāv bažas, ka vispār var būt apdraudēta sezonas laikā degvielas piegāde, jo tas atkarīgs no tā, vai degvielas tirgotāji investēs šājās papildu iekārtās, lai varētu šo degvielu nodrošināt. Līdz ar to tas ir sasteigts likumprojekts, kura sekas mēs redzēsim tikai tad, kad viņš stāsies spēkā"," klāsta Zemnieku Saeimas vadītājs Juris Lazdiņš.
Likumprojektu par sasteigtu neuzskata citas lauksaimnieku organizācijas. Sen jau bijis laiks sistēmu sakārtot.
"Tagad būs stingras kontroles ar ļoti lieliem sodiem, un tas arī bija bezkaunīgi, ja piebrauc pie benzīna tanka ar un no šīs tvertnes bez goda un kauna lej džipos iekšā, un tādi gadījumi ir," saka Lauksaminiecību organizāciju sadarbības pārvaldes valdes priekšsēdētājs Edgars Treibergs.
"Liekas netaisni, ka lopkopības saimniecībām pietrūkst akcizētās degvielas, bet graudu audzētājiem paliek pāri. To var spriest pēc tā, ka tiek meklēti pircēji. Lai nezaudētu apjomus, jūnijā iepriekšējos limitus vajadzētu pārdalīt citām saimniecībām," saka Bauskas RLA vadītājs Agris Veide.
Saskaņā ar jauno kārtību, ko Saeima atbalstīja grozījumos likumā “Par akcīzes nodokli”, turpmāk lauksaimnieki saņems vairāk dīzeļdegvielas ar pazeminātu akcīzes nodokli kā līdz šim. "Tirgotāji saņems jau iekrāsotu degvielu, degvielas cenu tas neietekmēs, jo tiek mainīta norēķinu sistēma. Ja līdz šim PVN rēķināja no visas summas, tad tagad tiks rēķināta degvielas cena, PVN un tikai tad akcīzes nodoklis, kas būs 5 eirocenti uz 1 litru. Arī krāsošanas izmaksas, kas ir 1 eirocents uz litru, nepalielinās degvielas cenu," skaidro Zemkopības ministrijas parlamentārais sekretārs Armands Krauze.
Tomēr Zemnieku saeima uzsver, ka joprojām nav atrunāts, kādām darbībām drīkstēs marķēto degvielu lietot. "Arī šobrīd FM palika atklāts jautājums, vai lauksaimnieki ar traktoriem, kuros ir marķēta degviela, drīkstēs šķūrēt sniegu? Ko darīt, ja Ātrā palīdzība nevarēs piekļūt pie mājām? Kad šļūdonī būs iestigušas mašīnas – mēs nedrīkstēsim palīdzēt viņu izvilkšanā?" retoriski vaicā Lazdiņš.
Viņš saka, ka neraugoties uz to, ka Saeima par likuma grozījumiem jau nobalsojusi, Ministru kabinetam ir tiesības veikt likuma grozījumus, un Zemnieku saeima gatavojas to pieprasīt, norādot uz nepilnībām.