Pirmdien Ministru kabinets ārkārtas sēdē atbalstīja priekšlikumu no Valsts kases aizdot nacionālajai lidsabiedrībai "airBaltic" 80 miljonus eiro. Otrdien plānots pieņemt galīgo lēmumu par nacionālās aviosabiedrības nākotni.
Pagājušajā nedēļā gan “airBaltic” vadītājs Martins Gauss, gan pats potenciālais investors Ralfs Dīters Montāgs-Girmess, kurš bija ieradies Latvijā, pie katras izdevības apgalvoja - iespējamais naudas devējs aviokompānijai “airBaltic” nenāk komplektā ar Krievijā ražotām lidmašīnām.
“Es nepārdodu lidmašīnas un nepārstāvu nevienu konkrētu ražotāju. Es nodarbojos ar finanšu transakcijām. Manā investīciju līguma projektā nav pienākuma pirkt nevienu konkrētu lidmašīnu, bet man ir tiesības kontrolēt, lai nauda tiktu izlietota lidmašīnām. No manis ieguldītajiem 52 miljoniem eiro 20 miljoni aizies pirmajai iemaksai par “Bombardier” lidmašīnām, kas jau ir pasūtītas. Un pārējā nauda tiks rezervēta pirmajām iemaksām par reģionālajām lidmašīnām, kuras vēl ir jāizvēlas,” klāstīja potenciālais investors.
Tomēr ir vairākas norādes, ka, pieņemot par “airBaltic” līdzīpašnieku Montāgu-Girmesu, lidsabiedrības flotē varētu nonākt arī krievu lidmašīnas “Sukhoi Superjet”, kuru ražotājs ir saistīts ar Krievijas militāro lidmašīnu industriju.
“airBaltic” augustā mainīja savu attīstības plānu, iekļaujot tajā arī reģionālās lidmašīnas, pie kādām pieder arī “Sukhoi Superjet”. Plānu grozīja pāris mēnešu pēc Gausa un Montāga-Girmesa pirmās tikšanās Parīzes aviošovā. Montāgs-Girmess iepriekš bijis iesaistīts līzinga darījumos ar minēto lidmašīnu pārdošanu.
Gauss noliedz, ka “airBaltic” būtu izvirzīts pienākums izvēlēties “Sukhoi Superjet” lidmašīnas.
“Vispirms mēs pieņemam lēmumu par kapitāla palielināšanu, un to mēs varam panākt, ja investors investē jaunās lidmašīnās. Tad mēs varam parādīt lēmumu par lidmašīnām un tas būs ekonomisks. Un, ja šis lēmums apmierinās investoru, viņš investēs. Tā es to saprotu. Mēs pieņemsim no investora neatkarīgu ekonomisku lēmumu,” stāstīja Gauss.
Bet gan Gauss, gan Montāgs-Girmess arī nenoliedz, ka “Sukhoi Superjet” varētu parādīties “airBaltic flotē.
Latvijas Televīzijas rīcībā ir informācija, ka tā saukto reģionālo, tuvākiem lidojumiem paredzēto lidmašīnu kategorijā konkurss rit pilnā sparā. “airBaltic” ir saņēmusi piedāvājumus no trim kompānijām – japāņu “Mitsubishi”, brazīļu “Embraer” un krievu “Sukhoi Superjet”.
Oficiāli neapstiprināta informācija liecina, ka “Sukhoi Superjet” lidaparāti piedāvāti “airBaltic” par nosacījumiem, kas ar atrāvienu ir priekšā “Mitsubishi” un “Embraer”. “Sukhoi Superjet” faktiski piedāvājot lidmašīnas zem pašizmaksas.
“airBaltic” vadītājs Gauss detaļas nekomentē. Viņš stāsta, ka “airBaltic” regulāri prasa cenu piedāvājumus no lidmašīnu ražotājiem. Tas neesot nekas neparasts.
Pagājušajā nedēļā no amata atbrīvotais satiksmes ministrs Anrijs Matīss (“Vienotība”) uzskata, ka “airBaltic” nav jāpērk Krievijā ražotās lidmašīnas.
“Ja jau mēs ejam uz vienotu floti, tad tas nav pareizi. Dažāda tipa lidmašīnas nav savietojamas, dažādas prasības, dažādas apkopes. Tas sarežģī kompānijas darbību nākotnē,” sacīja Matīss.
Lai samaksātu par jau pasūtītajām Kanādas “Bombardier” lidmašīnām, “airBaltic” vajag svaigu naudu. Kompānija par šīm lidmašīnām maksā priekšapmaksu jau divus gadus. “Bombardier” pārskaitīti arī šovasar nopelnītie aptuveni 15 miljoni eiro, bet solītajā laikā decembrī lidmašīnas vēl nebūs saražotas. Tās “airBaltic” flotē varētu nonākt nākamgad septembrī. Tikai tad “airBaltic” varēšot piedzīt soda naudu no ražotāja par kavējumu.