ĪSUMĀ:
- Topošās valdības deklarācijā plāno iekļaut lielo ostu pārņemšanu valsts pārziņā.
- Liepāja to sauc par graujošo lēmumu, izmaiņas skars pilsētas budžetu.
- Liepājas SEZ: Pilsētas un ostas infrastruktūras saistītas.
Liepājas mērs Jānis Vilnītis (Latvijas Reģionu apvienības) uzskata, ka ar to pilsētai tiktu atņemti būtiski līdzekļi infrastruktūras sakārtošanai un attīstībai, savukārt deklarācijas izstrādātāji kā argumentus pārmaiņām min vēlmi nodrošināt lielāku caurspīdīgumu ostu darbībā.
Liepājas ostā pērn pārkrauto kravu apjoms sasniedza 7,5 miljonus tonnu, kas ir par 14,4% vairāk nekā 2017. gadā, un pārliecinoši turpina kopš 1997. gada uzsākto apgrozījuma pieauguma tendenci. Liepājas SEZ pārvaldē informēja, ka tas ietekmē visas pilsētas ekonomiku, kaut vai tāpēc, ka saskaņā ar likumu par ostām no katras pārkrautās tonnas aptuveni 7 eirocenti tiek novirzīti Liepājas pilsētas budžetā.
“Liepāja ir ostas pilsēta, infrastruktūras saistītas. Tā ir ceļu uzturēšana, jaunu ostas pievadceļu izbūve. Piemēram, Karostas tilts ir jāuztur,” norādīja Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš.
Topošās valdības deklarācijā iekļautais punkts par lielo ostu pārņemšanu valsts pārziņā Liepājas SEZ un pašvaldībai ir satraucošs, jo, visticamāk, paredzamas izmaiņas gadiem ierastajā finanšu plūsmā.
“Liepājas gadījumā tas būtu graujoši, tas ietekmētu visas pilsētas attīstību. Paliek jautājums, kāpēc mums savā teritorijā jāpiecieš putekļi, smakas, visas blaknes, ko pieciešam, jo zinām, ka ir ienākumi, ko varam veltīt pilsētas infrastruktūras attīstībai,” sacīja pilsētas mērs Vilnītis.
Topošās valdības koalīcijas partijas - Jaunās konservatīvās partijas - valdes loceklis Krišjānis Feldmanis savukārt skaidroja, ka “līdz šim pašvaldības uztvēra ostas kā savus kabatas uzņēmumus, ostas konkurēja savā starpā, nav notikusi ostu profilēšanās.”
Turklāt nav ievērots Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) izstrādātais kooperatīvās pārvaldības princips. “Ir doma pārvērst ostas par valsts akciju sabiedrībām. Tas nodrošinātu sabiedrībai saprotamu caurspīdību. Kas tad īsti vada lielās ostas – vietējo pašvaldību vadītājiem pietuvinātas uzticības personas vai starptautiskā konkursā darbā pieņemti profesionāļi,” norādīja Feldmanis.
Liepājas SEZ valdē, kas sastāv no 9 locekļiem, valsts intereses šobrīd pārstāv trīs ministriju - Ekonomikas, Finanšu un Satiksmes ministriju - amatpersonas, kuras valdē apstiprina Ministru kabinets.