Kaut arī Latvijā lielākā daļa cilvēku aizvien savām vajadzībām pērk lietotas automašīnas, pārliecināties, ka neiegādājamies kaķi maisā, nav viegli.
Atliek divas iespējas. Pirmā iespēja - izvēlēties automašīnu tirgotāju, kam uzticas visvairāk, un paļauties uz sniegto ziņu patiesumu gan par nobraukumu, gan mašīnas vēsturi. Otrā iespēja – pārbaudīt šos datus pašiem, proti, dzīt mašīnu uz konkrētā ražotāja dīlera servisu, lai jau par savu naudu veiktu pilnu diagnostiku un pēc šasijas numuriem pārbaudītu tās vēsturi.
Izplatītākās problēmas lietoto automašīnu tirdzniecībā ir nobraukuma rādījumu viltošana, piedzīvoto avāriju slēpšana un auto elektroniskās drošības sistēmas, kas ne allaž ir darba kārtībā. No nākamā gada lietoto mašīnu plačos jābūt lapām ar informāciju par šo sistēmu darba kārtību.
"Patērētāji būs vairāk aizsargāti, jau iegādājoties transportlīdzekli vēl pirms pirkšanas. Viņiem būs vairāk informācijas par auto drošību, vai ir drošības sistēmas un vai tās ir pārbaudītas.
Tāpat šasijas numurs. Ja cilvēks gribēs veikt padziļinātu izpēti, viņš pēc šasijas numura varēs noskaidrot – kas ir bijis. No pircēja viedokļa tas būs ērtāk, jo šie dati būs ievadīti sistēmā vēl pirms pirkšanas," teica Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Jānis Aizpors.
Papildus nozarē uzsākta cīņa pret nodokļu nemaksāšanu. Šā gada laikā vien, pārbaudot 92 lietoto automašīnu tirdzniecības uzņēmumus, Valsts ieņēmumu dienests (VID) pārkāpumus konstatēja 69 kompānijās.
"Tas, ko mēs konstatējām, tas ir tas pats pārkāpumu spektrs, ko mēs redzam citās nozarēs – nereģistrēta uzņēmējdarbība, aplokšņu algas, darbinieki, kas nav reģistrēti VID. Tā ir ieņēmumu neuzrādīšana, kases aparātu neuzrādīšana. Tās ir nereģistrētas automašīnas, kas plačos stāv un nav reģistrētas ne pārdevējam, ne uzņēmējam, mēs nevaram konstatēt, kas tā ir par preci," atzīst VID ģenerāldirektores vietniece Dace Pelēkā.
No nākamā gada uzņēmējiem būs jānorāda precīza tirdzniecības vietas platība un jāgarantē, ka tajā atrodas tikai pārdošanai pieņemtie spēkrati.
Lai izvairītos no nodokļu izkrāpšanas, reģistros vajadzēs norādīt arī cenu, par kādu pārdošanai izliktais auto iegādāts no iepriekšējā īpašnieka. Ja noteikumi tiks pārkāpti, uzņēmējs riskē gan ar naudas sodu, gan darbības atļaujas zaudēšanu.
"Dotajā brīdī rodas iespaids, ka ir tā tirgus daļa 20-30%, kā mūsu uzņēmums, kas mēģina strādāt godīgi, un ir otra daļa, kas mēģina apiet un optimizēt nodokļu nomaksu. Man liekas, ka VID ir pieķēries klāt tai daļai, kas nodokļus maksā. To es jūtu pēc mūsu uzņēmuma, pēc nemitīgajām pārbaudēm un atskaitēm. Tie, kas mēģina blēdīties, tie dzīvo cepuri kuldami un viņiem neviens šādus jautājumus neuzdod, jo viņi nav atrodami," lēš SIA “Daugavas biznesa centrs” valdes loceklis Jānis Šīraks.
Viņš uzsver, ka šie grozījumi tā arī nepasaka, kā valsts cīnīsies pret tiem darboņiem, kuri jau veic nereģistrēto uzņēmējdarbību, individuāli tirgojot it kā sev piederošās automašīnas.
Arī VID skaidro, ka jaunās prasības uz privātpersonām neattieksies. Dienests gan sola īpaši stingri sekot līdzi, lai nepieļautu arī šādus gadījumus.