Lietuvas kompānija "Klaipēdas nafta" gāzes termināli "Independence" sāka izmantot pirms trijiem gadiem. Sākotnēji tas bija nepieciešams tikai importam, lai nodrošinātu vietējā tirgus nepieciešamības. Tagad terminālis sācis piedāvāt arvien jaunākas iespējas un būtiski paplašina gan uzņēmuma, gan ostas biznesa iespējas.
Triju gadu laikā caur kuģi "Independence" pārkrauti teju trīs miljardi kubikmetru gāzes, kas atbilst teju pusotra gada Lietuvas gāzes patēriņam. Kuģa operatora “Klaipēdas nafta” pārstāvis Tads Matuļonis uzsver – galvenais mērķis izlīdzināt reģiona gāzes cenas ar cenām Eiropā ir sasniegts. Arī prognozes liecina, ka pārkraušanas apjomi augs. Interese ir arī no Latvijas.
"Mums ir bijusi iespēja arī palīdzēt Latvijas kompānijām izprast kā darbojas sašķidrinātās gāzes tirgus. Līdzko Latvijā būs atrisināti pēdējie jautājumi ar pārvades un uzglabāšanas tarifiem, tā arī Latvijas tirgotāji varēs baudīt tos pašus ieguvumus, ko Lietuvas kolēģi," saka Matuļonis. "Savukārt patērētāji iegūs konkurētspējīgāko cenu."
Savu portfeli pēc gāzes tirgus atvēršanas Latvijā sācis veidot arī Latvijas lielākais gāzes patērētājs "Latvenergo". Pagaidām gan pret ilgtermiņa sašķidrinātās gāzes piegādes līgumiem uzņēmums attiecas piesardzīgi. Iemesls ir obligāto piegāžu jeb “take or pay” līgumi, kas uzliek par pienākumu pasūtīto apjomu izpirkt.
AS “Latvenergo” valdes loceklis Māris Kuņickis uzsver, ka nepieciešamais gāzes daudzums ir pārāk pieticīgs. ""Latvenergo" portfelis ir 500 miljoni kubikmetru, kas ir četri kuģi, bet, runājot ar tiem pašiem amerikāņu piegādātājiem, tur minimālais daudzums ir 10 kuģi gadā," pastāstīja Kuņickis. "Mums kā "Latvenergo" šis apjoms ir krietni par lielu. Mēs vairāk skatāmies uz "spot" tirgiem, kur var nopirkt, kas ir palicis pāri un nav paņemts."
Tikmēr “Klaipēdas nafta” līdztekus sašķidrinātās gāzes termināļa darbībai attīsta arī jaunu biznesa virzienu.
Milzīgā paskata gāzes rezervuāri ir daļa no "Klaipēdas naftas" tā sauktā mazā sašķidrinātās gāzes pārkraušanas termināļa celtniecības projekta. No šejienes gāze tiks pārsūknēta mazākos konteinera tipa rezervuāros, lai tos piegādātu klientiem visās Baltijas valstīs.
Par šīs stacijas galvenajiem klientiem tuvāko gadu laikā kļūs Baltijas valstu ostas. Jau pēc trim gadiem spēkā stāsies starptautiskās jūrniecības organizācijas prasības par oglekļa emisijas samazināšanu kuģošanā. Tas kuģus liks aprīkot ar sašķidrinātās gāzes dzinējiem. Tiesa, sašķidrināto gāzi nav plānots izmantot tikai kuģniecībā vien. Klaipēdas stividorkompānija "Bega" kopā ar Lietuvas dzelzceļu sākusi darbu lokomotīves projektēšanā, kura dīzeļdegvielas vietā varētu lietot sašķidrināto dabasgāzi. Pirmo prototipu plānots uzbūvēt nākamgad.
Stividorkompānijas “Bega” ģenerāldirektors Laimonis Rimkuss saka, ka galvenais ieguvums būs videi draudzīga lokomotīve, kas ļaus to izmantot pilsētā. "Mūsu modelim būs arī akumulatori, kas to padarīs par hibrīda modeli. Arī degviela tiks patērēta par 15-20% mazāk," priekšrocības uzskaita Rimkuss.
Tiesa, paša kuģa "Independence" izmaksas ir augstas. Gadā “Klaipēdas nafta” par to kuģa īpašniekam – Norvēģijas kompānijai "Hoeg LNG" - maksā 61 miljonu eiro. Šī maksa ir iekļauta Lietuvas patērētāju ikmēneša maksājumā. Indikācijas liecina, ka pēc vienotā Baltijas gāzes apgādes sistēmas operatora izveides šo maksu varētu attiecināt uz pārējiem reģiona patērētājiem.