"Pagājušajā gadā mēs šo procesu uzsākām, un pirmās atbrīvošanas notika pagājušajā gadā. Tas skāra vairāk tieši “Latvijas dzelzceļa” administrācijas darbiniekus un tādus darbiniekus, kuriem ir pirmspensijas vecums, tādus, kuriem dzīve pēc atbrīvošanas ir nedaudz vienkāršāka nekā cilvēkiem pilnā darbspējas vecumā," teicis Lubāns. Taču praksē novērotais un likumā rakstītais par to, kam darbu atrast būs vienkāršāk, liek domāt citādāk.
Darba likumā teikts, ka darbinieku skaita samazināšanas gadījumā priekšroka palikt darbā dodama tiem darbiniekiem, kuriem ir augstāki darba rezultāti vai augstāka kvalifikācija. Taču gadījumā, ja šie rādītāji ir vienādi, tad priekšroka palikt darbā dodama tādām īpaši atbalstāmām personu grupām, kas ir arī pirmspensijas vecuma cilvēki jeb darbinieki, kam līdz pensijai atlikuši mazāk nekā pieci gadi.
"Mums darba attiecības tiek pārtrauktas ar dažāda vecuma cilvēkiem. Protams, tie ir arī darbinieki pirmspensijas vecumā, bet šīs atlaišanas notiek gan saskaņā ar Latvijas likumdošanu, gan arī ar dzelzceļa nozares arodbiedrību noslēgto koplīgumu, un neviens no šiem darbiniekiem pirmspensijas vecumā nav aizgājis, tā teikt, vīlies," sacīja VAS “Latvijas dzelzceļš” pārstāve Ella Pētermane.
Koplīguma detaļas uzņēmums neatklāj, bet dzelzceļnieku arodbiedrībā teic, ka atlaistajiem arodbiedrības biedriem pēc bezdarbnieka pabalsta termiņa beigām, kas šogad pirmo gadu ir vien astoņus mēnešus ilgs, uzņēmums turpina maksāt kompensāciju, līdz iestājas pensijas vecums. Kompensācijas apjoms sasniedzot pat pusi no algas.
"Pamata būtība ir tāda, lai cilvēkam būtu kaut kāds garantēts ienākums līdz pensijai, lai viņš nepaliktu vispār bez finansiāla nodrošinājuma. Tas ir atkarīgs no tā, vai cilvēkam paliek līdz pensijai divi gadi, trīs gadi, četri gadi vai pieci. Jo ilgāks termiņš, jo mazāks [pabalsts], jo tās ir tiešām lielas summas, bet cilvēkam ir iespēja saņemt to naudu uzreiz," norādīja Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrības priekšsēdētāja vietnieks Aleksandrs Muhlikins.
Kā šāda sistēma būtiski ietekmēs atlaisto pirmspensijas vecuma darbinieku vecuma pensijas apmēru? Grūti teikt. Iespējams, ka būtiski neietekmēs, jo no šīm summām maksās nodokļus, taču laiku gan neierēķinās darba stāžā, un stāžs ir svarīgs. "Tā ir papildu prioritāte, papildu sociālā garantija, ko dzelzceļš piedāvā saviem darbiniekiem. Katrs no darba uzteikšanas gadījumiem ir individuāls, un katrā konkrētā gadījumā ir vērtējami apstākļi," teica Valsts darba inspekcijas vadošā juriskonsulte Zaiga Strode.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits ("Jaunā konservatīvā partija") tikmēr pauda, ka atlaišanas process ir jāsāk ar administrāciju. "Ir jāparāda darbiniekiem, ka taupība sākas no priekšniecības, un tikai pēc tam var runāt par pārējo darbinieku kategoriju īsināšanu," pauda Linkaits.
Pirms gaidāmās kolektīvās atlaišanas nākamā viļņa satiksmes ministrs licis izveidot darba grupu, kuras uzdevums būs risināt sociālos jautājumus saistībā ar uzņēmuma darbinieku skaita samazināšanu. Tie pirmspensijas vecuma darbinieki, kuri nav arodbiedrībā un kuri šaubās par uzteikuma pamatotību, ir aicināti vērsties Valsts darba inspekcijā.