ĪSUMĀ:
- Projektam iecerēta daļa ES naudas, kas atbrīvojusies līdz ar Skanstes tramvaja līnijas projekta apturēšanu.
- Taču "Škodas" koncernā ietilpstošs cits uzņēmums sabojājis reputāciju Rīgas domes iepirkumos.
- Finanšu ministrija vērtēs korupcijas riskus un nedēļas laikā sola nākt klajā ar secinājumiem.
- Ja ir augsti korupcijas riski, tad Latvija var nesaņemt vilcienu iegādei iecerēto ES naudu, norāda Reirs.
- Eiropas naudas nedabūšana šajā projektā netieši nozīmē kompānijas "Pasažieru vilciens" likvidāciju.
- "Pasažieru vilciena" vadība norāda, ka iepirkuma laikā sadarbojās ar KNAB un ņēma vērā tā ieteikumus.
Bažījas par iespējām piesaistīt ES fondu naudu
Linkaits prognozēja, ka šis nav pēdējais lēmums minētajā iepirkumā, jo, ticamākais, tā rezultāti tiks apstrīdēti, kā tas divreiz jau noticis.
“Škoda” vārds pēdējā laikā Latvijā izskanējis bieži.
“Rīgas satiksmes” iepirkumu korupcijas lietā iesaistīts uzņēmums “Škoda transportation”.
“Pasažieru vilcienu” iepirkumā par vilcienu piegādi uzvarējušais uzņēmums "Škoda Vagonka".
Kā šie uzņēmumi savstarpēji saistīti?
“Škoda transportation” un "Škoda Vagonka" ir māsas uzņēmumi un ietilpst holdingā “Škoda Transportation Group”, kurā ir vēl virkne uzņēmumu:
- “Škoda Electric A.S.”
- “Škoda Investment A.S.”
- “Pars Nova A.S.”
- “Škoda Transtech Oy”
- “Škoda City Service S.R.O.”
- “Škoda Tvc S.R.O.”
- “Poll, S.R.O.”
- “Lokel S.R.O.”
- “Škoda Transportation Deutschland Gmbh”
- “Ganz – Skoda Electric Zrt.”
- “Sibelektroprivod”.
Savukārt Čehijā bāzētais, plaši pazīstamo automašīnu “Škoda” ražotājs kopš 2000.gada ietilpst “Volkswagen” grupā.
Šim projektam valsts bija iecerējusi veltīt daļu no 65 miljoniem eiro Eiropas naudas, kas atbrīvojusies līdz ar Skanstes tramvaja līnijas projekta apturēšanu. Savukārt «Škodas» koncernā ietilpstošs cits uzņēmums sabojājis reputāciju Rīgas domes iepirkumos.
Satiksmess ministrs atsaucās uz finanšu ministra Jāņa Reira ("Jaunā Vienotība") valdības sēdē pausto par iepirkuma uzvarētāja reputācijas problēmām, tādējādi apdraudot iespēju elektrovilcienu iepirkumā izmantot Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļus.
"Bija doma aizvietot Eiropas līdzekļus no [Skanstes] tramvaja projekta uz vilcienu projektu. Bet, ņemot vērā, ka abās vietās ir viena un tā pati kompānija, es uzdošu Finanšu ministrijas pārstāvjiem un arī atbildīgajām iestādēm Latvijā izvērtēt šos korupcijas riskus, un nedēļas laikā mēs nāksim ar savu paziņojumu.
Gadījumā, ja ir augsti korupcijas riski, ir iespēja, ka Eiropas Komisija šos līdzekļus projektā neattiecina projektam un valstij tie ir jāatmaksā."
Linkaits: Nav skaidrs, kā iepirkums var turpināties
Linkaita ieskatā, elektrovilcienu iepirkumā PV ir padarīts par ķīlnieku "dažādu interešu sadursmē", kurā esošā PV valde meklēja iespējas, lai korekti izpildītu visas ar iepirkumu saistītās prasības, ko noteica Iepirkumu uzraudzības birojs, iepirkuma specifikācija u.c.
Tāpat Linkaits pauda pārliecību, ka neviens līdz šim pieņemtais lēmums Latviju "nevirza tuvāk jauniem elektrovilcieniem". Ministra vērtējumā, patlaban nav arī skaidra risinājuma tam, kā elektrovilcienu iepirkums varētu turpināties.
Ministrs atturējās atbildēt uz jautājumu, vai viss iepriekš paustais un finanšu ministra izteiktās bažas liecina, ka Latvijai nebūs "Škoda" elektrovilcienu.
Linkaits gan paziņojis, ka Eiropas naudas nedabūšana šajā projektā netieši nozīmē kompānijas «Pasažieru vilciens» likvidāciju.
"Domāju, ka ir lielas iespējas atgriezties pie PV likvidācijas jautājuma. Mēs šim jautājumam esam tuvāk kā jebkad," uzsvēra Linkaits.
"(..) Ja līdz gada beigām "Pasažieru vilciens" nespēj nodrošināt jaunu vilcienu iegādi, tad valstij ir jāsludina konkurss uz jaunu pasažieru vilcienu operatoru," teica ministrs, atzīstot, kas tas faktiski nozīmē "Pasažieru vilciens" likvidāciju.
"Pasažieru vilciena" vadība: ņēmām vērā KNAB ieteikumus
Ministrs norādīja, ka ES direktīva monopolu "Pasažieru vilcienam» atļāva ar nosacījumu, ka tas būtiski uzlabo pasažieru pārvadājumu kvalitāti. Valsts uzņēmuma vadītājs Rodžers Jānis Grigulis to arvien ir gatavs izdarīt. Iepirkums ir rūpīgi un vairākkārtīgi vērtēts.
"Iepirkuma procedūras laikā esam sadarbojušies arī ar Korupcijas apkarošanas un novēršanas biroju. Viņu ieteikumus esam ņēmuši vērā iepirkuma izvērtēšanas laikā, lai nebūtu nekādas šaubu ēnas pār šo procedūru," teica Grigulis.
Grigulis arī norādīja, ka struktūrfondu naudas iespēja parādījusies tikai pēdējā laikā, bet iepriekš valsts tika apņēmusies projektu īstenot bez Eiropas naudas.
"Jāsaprot tas, ka tie ir skaļi politiski izteikumi. Mums ir pasūtījuma līgums, kura ietvaros mēs strādājam, un darbs notiek.
Pagājušajā gadā, kad tika pieņemts lēmums par šī projekta finansēšanu, tanī brīdī par struktūrfondu finansējumu pat nebija runas," teica "Pasažieru vilciena" vadītājs.
Lēmumu par "Škodu" kā uzvarētāju var pārsūdzēt desmit dienu laikā. Satiksmes ministrs vēl nekomentēja, vai valsts arvien ir gatava finansēt projektu bez Eiropas naudas. Valsts gan nav pateikusi, cik īsti no fondu naudas varētu veltīt vilcieniem.
Jau vēstīts, ka PV, ņemot vērā IUB lēmumā pausto, pārvērtējis elektrovilcienu iepirkuma konkursa pretendentu piedāvājumus un par uzvarētāju atzinis Čehijas uzņēmumu "Škoda".
Uzņēmuma "Škoda" kopējā piedāvātā līgumcena 32 jaunu elektrovilcienu ražošanai un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādei ir 241 888 753 eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.