Atver veikalus pandēmijā
Ceturtdien, 7. oktobrī, vācu mazumtirdzniecības uzņēmums "Lidl" atvēris 15 jaunus veikalus – sešus Rīgā un deviņus citās Latvijas pilsētās. Uzņēmums Latvijā jau investējis vairāk nekā 200 miljonus eiro un radījis aptuveni 2000 darbavietu.
Atklāšanas dienā pie vairākiem "Lidl" veikaliem veidojās garas rindas. Policija gan līdz pēcpusdienai nebija fiksējusi nevienu epidemioloģiskās drošības pārkāpumu ne pie viena no šiem veikaliem.
Kādēļ tieši šobrīd uzņēmums izlēma atvērt veikalus, nevis vasarā, kad Covid-19 saslimstības rādītāji bija krietni zemāki? „Mēs noteikti nevarējām paredzēt, ka šodien valdība sēdīsies pie galda un plānos, ko tālāk darīt. Iepriekš mēs bijām plānojuši atvērt veikalus gada sākumā, pavasara sākumā. Meklējām darbiniekus. Faktiski veikaliem gandrīz bija nokomplektētas komandas,” skaidroja "Lidl Latvija" komunikācijas departamenta vadītāja Dana Hasana.
Tad nāca ziema ar Covid-19 uzliesmojumu, mājsēdi un vakcinācijas procesa sākumu. Šobrīd 50% Latvijas iedzīvotāju saņēmuši vismaz pirmo poti un iedzīvotāji ir iemācījušies sadzīvot ar ierobežojumiem tirdzniecības vietās, uzskata “Lidl” pārstāve.
„Šobrīd atvērties ir labāk, nekā tas būtu, piemēram, februārī. Protams, ka tas netapa pirms divām nedēļām. Mums jāuzbūvē savs piegādes tīkls, preces ir jāatved no Eiropas. Tāpat ar vietējiem piegādātājiem ir noslēgti līgumi. Tas gluži nav tāds process, kuru var apstādināt nedēļas laikā,” norādīja Hasana.
Attiecībā uz veikalu tīkla nākotnes plāniem „Lidl Latvija” pārstāve bija piesardzīga, vien norādot, ka līdz gada beigām durvis vērs vēl vairāki veikali.
Cik liela tirgus daļa būs?
Bet par to, cik lielu tirgus daļu „Lidl” Latvijā plāno iekarot, Hasana teic šādi: „Mēs esam otrā valsts Baltijā pēc Lietuvas, kur “Lidl” atver savus tīklus. Lietuvā “Lidl” strādā nu jau sesto gadu, un šobrīd viņi ir trešais vai otrais mazumtirdzniecības tīkls pēc sava apgrozījuma. Protams, tur jau ir vairāk nekā 50 veikalu.”
Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs prognozē, ka “Lidl” nākotnē pārņems 4% Latvijas tirdzniecības apgrozījuma: „Tad attiecīgi diemžēl pārējiem tirgotājiem ir sagaidāms tirgus daļas procentu kritums. Gan lieliem, gan maziem. Arī nepārtikas preču tirgotāji tiek skarti. Pēc katra veikala tīkla ienākšanas – vai tas bija “Rimi” pirms 25 gadiem, vai “Maxima” pirms 15 gadiem – vienmēr bija cilvēki, kuri aizgāja paskatīties un daļa kļuva lojāli.”
Līdz ar to Danusēviču nepārsteidz šīs dienas garās rindas pie jaunajiem “Lidl” veikaliem, un viņš uzteica “Lidl” par spēju organizēt plūsmu.
Arī "Rimi Latvija" sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers prognozēja, ka ažiotāža mazināsies un katram tirgotājam lojālo klientu netrūks. „Konkurence šajā nozarē vienmēr ir bijusi ļoti sīva, līdz ar to jauna spēlētājā ienākšana tirgū nav nekāda drāma un neviens nekrīt panikā vai ģībonī. Lielākie mazumtirdzniecības spēlētāji vienmēr ir dinamiski reaģējuši viens uz otra kustībām. Visi ir labā formā,” pauda Šleiers.
Tāpat mazumtirdzniecības tīkla "Citro" pārstāvis Imants Kelmers uz konkurences palielināšanos skatās pozitīvi, jo tas liekot visiem strādāt efektīvāk un produktīvāk. „Tirgus sadalīsies. Kādu daļu “Lidl” paņems no šī mazumtirdzniecības tirgus, bet tai pašā laikā es domāju, ka katram no šiem tirgus dalībniekiem būs savas pievienotās vērtības, ar ko tie būs saistoši. Viens veikals ir tuvāk pie mājām, citam ir pietiekami plašs sortiments un interesantas aktivitātes, ko katrs var piedāvāt,” sacīja Kelmers.
Tikmēr Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas izpilddirektors Noris Krūzītis aplēsis, ka “Lidl” varētu paņemt līdz 10% no pārtikas mazumtirdzniecības Latvijā: "“Latvijas tirgus ir specifisks, un arī “Lidl” nav izvietojies visās vietās Latvijā un nepārklāj visu Latviju. Un veikalu skaits, salīdzinot ar vadošajiem tirgotajiem, īpaši liels nav. Līdz ar to tas aplēses ir no 5 līdz 10%, bet, kad viņi varētu sasniegt šādu līmeni, atkarīgs no tā, cik viņi ātri vērs vaļā veikalus."
"Lidl" nākamās tirdzniecības vietas varētu atvērt šā gada beigās vai nākamā gada sākumā. Savukārt globāli "Lidl" ir pārstāvēts 30 valstīs ar vairāk nekā 10,5 tūkstošiem veikalu.
Cenas un vietējie ražotāji
Reaģējot uz "Lidl" piedāvātajām cenām atsevišķās preču grupās, arī citi tirgotāji ir pielāgojuši savas cenas.
“”Lidl” ienākšana var stabilizēt pārtikas cenas Latvijā. Lai vairāk neveidotos tāda situācija, ka ir ļoti dažādas cenas dažādiem pārtikas tirgotajiem,” norādīja Latvijas Universitātes Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes dekāns Gundars Bērziņš.
Veikalu tīkls “Lidl” ir liels uzņēmums un pazīstams ar augstiem iepirkuma standartiem. Daļa aptaujāto ekspertu domā, ka mazo Latvijas ražotāju precēm būs grūti nokļūt "Lidl" plauktos.
“Mēs sākam ar plašāku mūsu oriģinālo zīmolu piedāvājumu. Mums jau ir vairāk nekā 50 produkti no 20 vietējiem piegādātājiem. Turklāt mums būs īpašie piedāvājumi ar jauniem Latvijas produktiem katru nedēļu. Mūsu vidējā termiņa un ilgtermiņa mērķis ir piedāvāt plašu Latvijas preču klāstu,” sacīja “Lidl” vadītājs Baltijā Jākobs Jozefsons.
Kā atzīmēja Gundars Bērziņš, jauna spēlētāja ienākšana Latvijas mazumtirdzniecības tirgū būs laba mācība citiem tirgus dalībniekiem. Ilgtermiņā tas dos iespēju startēt arī citos tirgos un spēt konkurēt globālajā pārtikas tirgū.
KONTEKSTS:
Pašlaik pārtikas un citu preču mazumtirdzniecībā prāvu tirgus daļu aizņem “Maxima” un “Rimi” tīkli. Tiem seko mazāki tīkli: “Mego”, “Lats” un “Elvi”, bet trešdaļa tirgus ir visiem pārējiem mazumtirgotājiem.