"Rail Baltica"
"Rail Baltica" ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas šobrīd aptver četras Eiropas Savienības valstis – Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, vairāk nekā 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Projektā tika plānots līdz 2019. gadam pabeigt gatavošanos darbus, lai varētu sākt priekšdarbus dzelzceļa līnijas būvprojektēšani un zemju atsavināšanai, 2020. gadā – būvniecības procesu, bet 2026. gadā jau atklāt savienojumu Tallina-Rīga-Kauņa, bet 2030. gadā – savienojumu ar Varšavu.
"Rail Baltica" dzelzceļa līnijas apstiprinātā trase šķērsos Latvijas teritoriju 263 kilometru garumā un stiepsies cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Olaines, Mārupes, Bauskas novadu un Rīgas pilsētas pašvaldības teritoriju.
Projektēšanas cena ir 4,5 miljoni eiro, tajā iekļauta arī būvniecības autoruzraudzība līdz 2025. gadam, kad staciju plānots pabeigt.
Projektētāju uzdevums nav viegls – jāizplāno 4,4 kilometru garš savienojums, kā arī jauna dzelzceļa stacija lidostas teritorijā.
Dzelzceļa stacija lidostā "Rīga" būs pirmā stacija, kas Latvijā tiek projektēta kopš 1937. gada. Eksperti atzīst, ka kopumā projekts būs visai sarežģīts. Tas ietvers vairāku estakāžu izbūvi un pat pārvada celtniecību.
Šis ir pirmais projektēšanas stadijā esošais projekts visā "Rail Baltica" trasē un arī viens no sarežģītākajiem. Arī projektētāji atzīst, ka uzdevums nebūs viegls.
"Pirmkārt, ir jāšķērso dzīvojamā zona, jāgarantē nepārtraukta satiksmes plūsma un minimāla ietekme uz iedzīvotājiem būvniecības laikā. Otrkārt, jānodrošina pieeja lidostai, kas tiks veidota pa estakādēm. Treškārt, jāizveido ērts un ātrs vilciena stacijas savienojums ar lidostas termināli. Šīs fāzes būs grūtākās visā darbā," atzina "Prosiv" pārstāvis Nando Granjēri.
Arī "Rail Baltica" projekta īstenotāja Latvijā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes loceklis Andris Linužs norāda, ka projekts ir sarežģīts, jo stacija un dzelzceļš lidostas teritorijā atradīsies uz estakādes.
Dzelzceļš uz estakādes tiek plānots visā lidostas teritorijā, tas ir divu kilometru garumā, kas ir ļoti būtiski.
Tas ir plānots ar mērķi, lai atbrīvotu šīs platības zem dzelzceļa, lai autotransports varētu kā līdz šim piekļūt lidostas terminālam, lai dzelzceļš netraucētu lidostas infrastruktūras objektu darbu."
Lidostā uzsver – svarīga būs paralēlo darbu plānošana, jo līdztekus dzelzceļa atzara celtniecībai plānota lidostas pārbūve. "Šis ir nebijis Latvijas mēroga projekts, jo vienlaicīgi ir jāizbūvē dzelzceļa stacija, kas ir vienā līmenī ar lidostas “Rīga” publiskās daļas paplašinājumu," sacīja lidostas "Rīga" vadītāja Ilona Līce.
"Mēs šobrīd redzam – jo detalizētāks ir projekts, jo vieglāka ir būvniecība. Jo vairāk tiek investēts projektā, jo vieglāk ir definēt uzdevumus būvniekiem. Ir zināms, kādā vietā kādu elementu izpildīt, un mazāk rodas šaubas gan no finanšu, gan termiņu viedokļa," piebilda Linužs.
Kopuzņēmuma “RB Rail” vadītāja Baiba Rubesa atzīst – līdz ar līguma noslēgšanu projekts iegājis neatgriežamā fāzē.
"Protams, tas ir signāls Eiropas Komisijai, un mēs arī cītīgi strādājam [..]. Ja mēs šos projektus šādi virzām uz priekšu, kā mēs esam runājuši CEF [Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta] atbalsta ietvaros, mēs rādām, ka projekts ir nobriedis un mums ir tiesības uz tālāku attīstību un tālākām naudām," teica Rubesa.
"Rail Baltica" lidostas posma projektam jābūt gataviem jau pēc nepilna pusotra gada. Drīzumā plānots izsludināt arī konkursu par būvdarbu iepirkumu. Šī posma celtniecību plānots sākt 2020. gadā.