ĪSUMĀ:
- Konkursā par jauniem pasažieru vilcieniem uz uzvarēja "Škoda Vagonka", taču cits pretendents “Talgo” to apstrīdēja.
- “Talgo” bažījās par nepietiekami izvērtētu enerģijas taupīšanas risinājums, pārāk lēto iedāvājumu un izmeklēšanu saistībā ar “Škoda”.
- Tagad IUB atzina "Talgo" sūdzības par nepamatotām un atļāva slēgt līgumu ar "Škoda Vagonka".
- "Pasažieru vilciens" cer jaunos vilcienus saņemt 2020. gada beigās.
- Pašlaik nav skaidrības par iepirkuma finansējumu.
- Ar priekšlikumu finansējuma avotiem vilcieniem nāks klajā SM, par to lems valdība.
IUB noraidīja Spānijas uzņēmuma "Patentes Talgo S.L." sūdzību, jo neatzina to par pamatotu. Tādēļ tika secināts, ka nav pamata atcelt iepirkuma komisijas pieņemto lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem, un "Pasažieru vilciens" var slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība" izraudzīto uzvarētāju.
"Talgo" bija iesniedzis sūdzību, jo uzskatīja, ka nav pietiekami izvērtēta "Škoda Vagonka" funkcionalitāte, kas ļauj samazināt elektroenerģijas patēriņu. Sūdzības iesniedzēji vēlējās, lai tiek pierādīts, ka vilciens patiesi reālajā dzīvē paredz bremzēšanas enerģijas akumulācijas funkcionalitāti.
IUB sūdzību noraidīja. Kā skaidrots lēmumā, atkārtoti izvērtējot "Škoda Vagonka" piedāvājumu, iepirkuma komisija secināja, ka tā savā tehniskajā piedāvājumā ir iekļāvusi īstenojamu risinājumu, kas nodrošina elektrodinamiskās bremzēšanas akumulācijas sistēmas funkcionalitāti, ar kuru ir iespējams nodrošināt elektroenerģijas patēriņa samazinājumu apmēram 5% apmērā.
Vēl "Talgo" bija norādījis, ka "Škoda Vagonka" piedāvājums ir nepamatoti lēts. Arī šo iebildi IUB noraidīja. Tika prasīts gan ekspertu vērtējums, gan paskaidrojumi čehu uzņēmumam, un tika secināts, ka izmaksās iekļauti visi darbi un materiāli, kā arī tas, ka katra kompānija izmaksas pa sadaļām rēķina citādi, tādējādi atsevišķas sadaļas salīdzināt nav korekti.
"Talgo" arī uzskata, ka "Škodu Vagonku" no konkursa vajadzēja izslēgt, jo uzņēmums neziņoja par tiesībsargājošo iestāžu izmeklēšanām saistībā ar "Škoda Transportation Group". Arī šī sūdzība atzīta par nepamatotu. "Pasažieru vilciens" esot zinājis par izmeklēšanu, kas attiecas uz ""Škoda Transportation A.S." darbinieku, nevis "Škoda Transportation Group", kā to norādījis "Talgo". Proti, "Škoda Transportation A.S." ir tikai viens no "Škoda Transportation Group" uzņēmumiem.
Līdz ar IUB lēmumu ir noslēdzies viens būtisks posms - uzskata uzņēmumā "Pasažieru vilciens". Uzņēmumā sola strādāt, lai iespējami drīzāk noslēgtu līgumu, vienotos ar ražotāju par piegādes termiņu un risinātu finanšu jautājumus.
"Sākotnējās prognozes par vilcieniem bija 2020. gada beigas, un pagaidām es tās prognozes negribētu mainīt,
jo tas tagad ir atkarīgs no tā, kādi būs nākamie soļi. Svarīgākie soļi ir saņemt finansējumu, un tas ir ministru darbs. Paralēli mēs varam veikt sarunas ar piegādātāju un runāt par līguma detaļām," sacīja "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.
Tiesa, "Pasažieru vilciens" gandrīz 242 miljonu eiro vērto līgumu par vilcienu piegādi varēs slēgt pēc tam, kad valdība apstiprinās iepirkuma finansējumu, aģentūrai LETA pastāstīja Grigulis.
"Mēs nezinām, vai mums būs pietiekams finansējums līguma noteikumu izpildei, tāpēc tagad jāgaida valdības lēmums," uzsvēra Grigulis.
Finanšu ministrs Jānis Reirs maija beigās medijiem sacījis, ka gadījumā, ka tiks lemts par Skanstes tramvaja projekta paredzēto ES fondu līdzekļu novirzīšanai vilcienu iegādei, var būt jautājums par “Škoda” reputāciju pēc aizdomām par nelikumībām "Rīgas satiksmes" iepirkumos.
FM pārstāvis Aleksis Jarockis LSM.lv norādīja, ka ar priekšlikumu konkrētam finansējuma avotam vilcienu iegādei nāks klajā Satiksmes ministrija, un par to būs jālemj Ministru kabinetam. Bet Reirs ir vērsis atbildīgo tiesībsargājošo iestāžu uzmanību uz šo. Ja kādai iestādei būs informācija, kas jāsniedz valdībai, to darīs valdības sēdē, kurā lems par finansējumu vilcienu iegādei.
KONTEKSTS:
Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti - "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums, Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) un "Škoda Vagonka".
Sākotnēji "Pasažieru vilciens" par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā sākotnēji atzina "Talgo", kura piedāvātā līgumcena bija 225,303 miljoni eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki - "Škoda Vagonka" un CAF iesniedza IUB sūdzības par sarunu procedūru.
Izskatot sūdzības, IUB aizliedza "Pasažieru vilcienam" slēgt līgumu ar "Talgo" par elektrovilcienu piegādi, savukārt, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, "Pasažieru vilciens" nolēma iegādāties vilcienus no "Škoda Vagonka", kura piedāvātā līgumcena ir 241,888 miljoni eiro.
Taču martā Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis AS "Pasažieru vilciens" slēgt līgumu ar Čehijas uzņēmumu "Škoda Vagonka" par elektrovilcienu piegādi pēc Spānijas uzņēmuma "Patentes Talgo S.L." ("Talgo") iesnieguma izskatīšanas.
IUB uzdevis "Pasažieru vilcienam" 20 darbadienu laikā no lēmuma paziņošanas dienas novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus.
Trešajā piegājienā par vilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju atzīta «Škoda Vagonka». "Talgo" vēlreiz apstrīdējis "Pasažieru vilciena" elektrovilcienu iepirkuma rezultātus, bet šoreiz sūdzība noraidīta.