Dienas ziņas

Saeimā iesniedz šā gada budžeta projektu

Dienas ziņas

(Zīmju valodā). Dienas ziņas

Vēršas pret negodīgiem tirgoņiem internetā

Patērētāju sargi vēršas pret negodīgiem tirgoņiem internetā - «SMS Solutions»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 8 mēnešiem.

Interneta spēlītēs, iepazīšanās portāli vai pat šķietami nevainīgs links uz kādu video sociālās saziņas tīklos – tas viss patiesībā var slēpt virtuālas lamatas. Viens klikšķis – un jūs gluži nejauši varat kļūt par abonentu kādam paaugstinātas maksas pakalpojumam, ko nekad neesat vēlējies, bet jāmaksā būs tā kā tā. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) atklājis kārtējo negodīgo interneta uzņēmēju SIA "SMS Solutions" (SIA "CDR"), par ko saņemtas simtiem un pat tūkstošiem sūdzības no neapmierinātiem klientiem.

Uzņēmums "SMS Solutions", kas iepriekš bija zināms kā SIA "CDR", pārdod paaugstinātas maksas virtuālos pakalpojumus, kas tiek piedāvāti dažādās interneta spēlīšu lapās un iepazīšanās portālos. Patērētāju tiesību centrs secinājis – šī pārdošana notiek negodīgā un maldinošā veidā.

PTAC informēja, ka uzņēmuma komercprakse tiek īstenota, reklamējot, piedāvājot un pārdodot  paaugstinātas maksas satura un maksas abonēšanas pakalpojumus, kas ir pieejami tādās vietnēs, kā, piemēram, "https://lv.appliplay.com", "http://www.lv.playbox.fun/", "https://flirtavieta.com/", "https://lv.gamistream.com/", "http://mobiefun.com/lv/wclive", "totomobi.com". Pakalpojumu sniegšanu nodrošina uzņēmuma sadarbības partneri, bet uzņēmums pats uztur un nodrošina tehnisko risinājumu, kas tiek izmantots pakalpojumu pasūtīšanai un to abonēšanas maksas saņemšanai no patērētājiem. 

"Cilvēkiem tiek piestādīti rēķini caur mobilo telefonu operatoriem. Cilvēki, kas pie mums vērsušies, neatzīst, ka būtu veikuši šādus darījumus, kaut kur kaut ko apstiprinājuši. Bet parādās rēķinā faktiski nepasūtīti pakalpojumi,"

skaidroja PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa.

Kopš pagājušā gada sākuma PTAC saņēmis vairāk nekā 30 sūdzības un sniedzis 108 konsultācijas cilvēkiem, kas paši negribot kļuvuši par šī uzņēmuma klientiem. "Google" profilā uzņēmumam ir vairāki desmiti klientu atsauksmju – gandrīz visas no tām ar zemāko iespējamo vērtējumu – viena zvaigzne.  Komentāros brīdinājumi par krāpšanos. Uzņēmuma reakcija uz to – nomainīt nosaukumu no "CDR" uz "SMS Solutions". 

Izvērtējot saņemtās sūdzības, PTAC konstatēja, ka vairumā gadījumu patērētāji abonēšanas līguma noslēgšanas faktu nav apzinājušies un to, ka maksas abonēšanas pakalpojums ir pieslēgts, uzzinājuši, tikai saņemot rēķinu no mobilo sakaru operatora. Dažos gadījumos patērētāji pat ilgstoši nav apzinājušies, ka tiem ir pieslēgts šāds pakalpojums, kuru tie nav vēlējušies un nekad nav izmantojuši.

Daļā gadījumu patērētāji norāda, ka uzņēmumam vai tā sadarbības partneriem nav devuši savu tālruņa numuru, kā arī to, ka nav sūtījuši PIN kodus, kas nepieciešami līguma noslēgšanai, un nav saņēmuši pakalpojuma pieslēgšanai paredzētās īsziņas. Tāpat no patērētāju sūdzībām izriet, ka individuālo strīdu risināšanā situācijās, kad patērētājs vēršas pie uzņēmuma ar iebildumiem par nepasūtītu pakalpojumu sniegšanu, iebildumi netiek ņemti vērā un maksa netiek atcelta. 

Arī Latvijas mobilo sakaru operatori pērn saņēmuši vairāk nekā 2000 sūdzību par šī uzņēmuma rīcību un uz to reaģējuši. 

"Mēs ar šo uzņēmumu sadarbojāmies, bet, ņemot vērā to, ka bija ļoti daudz sūdzības no klientiem, par šī komersanta pielietoto komercpraksi un ņemot vērā, ka uz vairākkārtējiem mūsu aicinājumiem uzlabot šo praksi, uzņēmums nereaģēja, mēs jau kādu laiku atpakaļ ar šo komersantu un vēl vairākiem citiem sadarbību ierobežojām," norādīja "Tele2" sabiedrisko attiecību vadītājs Oskars Fīrmanis.

Iepazīstoties ar lietas apstākļiem, PTAC pieņēmis pagaidu noregulējumu, ar kuru uzdod "SMS Solutions" nekavējoties izbeigt negodīgo komercpraksi. Paralēli centrs turpina izvērtēšanu un uzņēmumam draud arī soda nauda. Pašreizējais regulējums par šādiem pārkāpumiem ļauj piemērot soda naudu līdz 100 000 eiro.

Tieši ceturtdien Saeima šo likumu grozīja un turpmāk par šādu pārkāpumu draudēs līdz pat 300 000 eiro sods. 

SIA "SMS Solutions" apgrozījums 2021. gadā bija vairāk nekā 4 miljoni eiro, peļņa – vairāk nekā 102 000 eiro. Uzņēmuma īpašnieki ir kāds Jevgēņijs Kulakovs un Konstantīns Ozerovs. Viņi nepiekrīt PTAC pārmetumiem. 

"PTAC lēmumā ļoti daudzi argumenti balstās uz abonentu emocijām.

Piemēram, par katru veiktu tarifikāciju katru reizi tiek nosūtīta apstiprinājuma SMS, kura satur pakalpojuma nosaukumu, cenu un informāciju, kā atteikties no pakalpojuma. Abonents dzēš šo SMS, neko nedara un vaino visus, ka viņš to nezināja," stāstīja Ozerovs. 

"SMS Solutions" ir lielākais bet ne vienīgais šādas šaubīgas komercprakses uzņēmums. Tādēļ "Cert.lv" datordrošības eksperts Gints Mālkalnietis kārtējo reizi atgādina cilvēkiem – būt ļoti uzmanīgiem virtuālajā telpā.

"Pirmkārt – vienmēr ir jālasa līdz galam, kur jūs liekat ķeksīšus un kādas pogas ar tekstu "Piekrītu" vai "Sūtīt SMS" jūs spiežat. Otrs – neuzlikt uz jūsu datoriem kaut kādas lietotnes no nepārbaudītiem avotiem. Jo arī šis var būt veids, kā jūsu tālrunis tiek iekļauts kādā tīklā un pats jums nezinot sūta šos abonēšanas pieprasījumus.," skaidroja Mālkalnietis.

Papildus tam mobilo sakaru operatori piedāvā iespēju pieslēgumam bloķēt paaugstinātas maksas pakalpojumus. Tas gan nozīmē, ka nebūs iespējams arī samaksāt par stāvvietu vai abonēt interneta ziņu portālus īsziņas palīdzību.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti