Igaunijas prāmju operators "Tallink Grupp" Tallinas fondu biržas Oficiālajā sarakstā tiek kotēts vairāk nekā 28 gadus, un pērn uzņēmumu akcionāru pulks bija jau vairāk nekā 37 000. Lielākais akcionārs ir Igaunijas investīciju kompānija "Infortar", kam pieder 40% "Tallink Grupp" akciju. Kompānija veic pārvadājumus ar prāmjiem Baltijas jūrā, kopumā septiņos maršrutos. Grupas flotē ir 14 kuģi – tajā ietilpst kruīza prāmji, ātrgaitas prāmji un kravas kuģi. Grupa pārvalda arī trīs viesnīcas Tallinā un vienu Rīgā.
""Tallink Grupp" tiešā un netieša nozīmē ir Baltijas biržas flagmanis," ieguldījumu eksperts, "INVL pensiju fondu" valdes priekšsēdētājs Andrejs Martinovs uzvēra, ka uzņēmums līdz šim aktīvi tirgoja akcijas. Protams, pandēmija radīja savas korekcijas gan pasažieru, gan kravu pārvadājumu jomā.
"It sevišķi, ņemot vērā to, ka "Tallink Grupp" ieņēmumu struktūra ir tāda, ka gandrīz vai pusi vai nedaudz vairāk ieņēmumiem tie gūst no veikaliem, no preču tirdzniecības, kā arī no restorāniem un ēdināšanas biznesa. Pēc tam pēc apjomā ir biļešu tirdzniecība, kravu un pasažieru pārvadājumi," skaidroja Martinovs.
Pandēmijas radītie ierobežojumi uzņēmumam 2020. gadā radīja gan ievērojamu apgrozījuma kritumu, gan zaudējumus.
Finanšu ziņā nedaudz labāks jau bija 2021. gads, kad "Tallink Grupp" apgrozījums, pēc provizoriskiem datiem, bija vairāk nekā 470 miljoni eiro, kas ir par 12,8% vairāk nekā 2020. gadā. Pērn kompānijas zaudējumi salīdzinot ar 2020. gadu samazinājās divas reizes – līdz 56,6 miljoniem eiro. Salīdzinājumam: 2020. gadā kompānijas zaudējumi sasniedza 108,3 miljonus eiro.
"Tallink Grupp" pagājušajā gadā veica investīcijas vairāk nekā 20 miljonu eiro apmērā – kompānija ieguldīja gan kuģu uzturēšanā, gan citos attīstības projektos, piemēram, "Burger King" franšīzes turpmākajā paplašināšanā Baltijas valstīs.
Ieguldījumu eksperts atzina, ka pirms pandēmijas izskatījās, ka "Tallink Grupp" strādā mazāk cikliskā nozarē, bet kā uzņēmumam šobrīd veicas biržā?
"Protams, ka visas tās sliktās lietas, kuras es pastāstīju par emitentu atspoguļojas arī biržā, akcijas cenā. Cenas, salīdzinot ar pirms pandēmijas laiku, ir gandrīz uz pusi zemākas, kas principā ir tāda iespēja varbūt papildināt savus krājumus vai ņemot vērā svārstīgumu, kā tirgus reaģē uz dažādiem paziņojumiem par kovidu, ļauj arī uz svārstību nedaudz patirgoties.
Kopumā uzņēmums ir ar ļoti labu korporatīvo pārvaldību, un attieksme pret mazākuma akcionāriem ir pozitīva, moderna un atbilstoša.
Uzņēmums līdz šim pie pirmās izdevības ir izmaksājis dividendes. Pēdējās dividendes tika maksātas 2019. gadā par 2018. gadu," teica Martinovs.
Viņš prognozēja, ka, pārvarot grūtības un atgriežoties pie pozitīviem peļņas rādītājiem, uzņēmums atkal izmaksās dividendes.
"Gan ilgtermiņā, gan īstermiņā. Turklāt akciju tirdzniecība ir ļoti aktīva. Var normālos apjomos gan iegādāties uzņēmuma akcijas, gan tās pārdot. Kā es teicu, tas ir flagmanis un der jebkuram, kurš ir gatavs ieguldīt šajā nozarē," norādīja eksperts.
Faktu, ka uzņēmums strādā nišā, kurai ir pieprasījums Baltijā un Skandināvijā, apliecināja arī Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas prezidente un uzņēmuma "Vanilla Travel" vadītāja Inga Kavaca, sakot, ka mini kruīzi savieno divas valstis, un tas ir svarīgi tiem Latvijas iedzīvotājiem, kuri vēlas doties ceļojumā uz Zviedriju, kā arī ārvalstu tūristiem, kuri vēlas apskatīt Rīgu.
"Un, neapšaubāmi, tas ir svarīgi arī Latvijas pārvadātājiem, kuriem ir bizness ar Skandināviju. Ļoti daudzas Eiropas pilsētas labi izmanto kruīza iespēju," vērtēja Kavaca, norādot, ka tas nodrošinot tūrisma plūsmu nes pienesumu pilsētai un valsts ekonomikai kopumā.
Kavaca gan uzsvēra, ka Rīga pagaidām šo potenciālu izmanto nepilnvērtīgi, jo Latvijas galvaspilsētā nepiemērotās ostas infrastruktūras un loģistikas dēļ piestāj salīdzinoši maz kruīza kuģu.